شهردار همدان:
راه‌حل جمع‌آوری معتادان اکباتان، تغییر کاربری مغازه‌هاست

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

«سید مسعود حسینی» معتقد است حل معضل تجمع معتادان متجاهر در مسیر تاریخی هگمتانه، نیازمند اقدام بلندمدت است. وی تغییر کاربری مغازه‌های منتهی به تپه هگمتانه به منظور حضور خانواده‌ها در آن منطقه را پیشنهاد می‌دهد. حسینی می‌گوید حضور خانواده‌ها در این مسیر، خود به خود محل پاتوق معتادان را تغییر خواهد داد و از آسیب‌های اجتماعی خواهد کاست. گفت‌وگوی ما با حسینی را می‌خوانید.

  • اگرچه معضل تجمع معتادان متجاهر همیشه در اکباتان وجود داشته، اما حالا موضوع حساس‌تر است، چون این معضل خطری برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه محسوب می‌شود. شهرداری به عنوان متولی جمع‌آوری معتادان برای جلوگیری از این خطر چه خواهد کرد؟

شهرداری در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر، موظف به همکاری با نیروی انتظامی است، در حال حاضر نیز، شهرداری در حال انجام اقدامات عمرانی است که در کمیته ثبت جهانی بر عهده شهرداری گذاشته شده است. بازگشایی معبر منتهی به سایت هگمتانه، از جمله این اقدامات است. حذف سواره از پیاده‌راه نیز از دیگر برنامه‌های ما به منظور حذف موانع ثبت جهانی هگمتانه است. شهرداری همکاری‌های لازم را با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان دارد.

  • یکی از جنبه‌های مهم پرونده ثبت جهانی هگمتانه، مدیریت اجتماعی این مسیر تاریخی است. حضور معتادان متجاهر، از سوی ارزیابان یونسکو به عنوان نمره منفی در حوزه مدیریت اجتماعی خواهد بود…

جدای از موضوع ثبت جهانی، مدیریت شهری در هفته دوبار با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌کند.

  • منظور من جمع‌آوری‌های موقتی نیست، به نظر می‌رسد، یک‌سری تملک‌ها به منظور پاکسازی مسیر از مکان‌های جمع‌آوری معتادان لازم و ضروری است. بالاخره معتادان این مسیر، بیشتر در سراها بساط می‌کنند…

اگر بخواهیم مشکل پیاده‌راه اکباتان حل شود، بهترین راه اجرای طرحی است که آن منطقه را به محل رفت‌وآمد خانواده‌ها تبدیل کند. وقتی خانواده‌ها وارد این منطقه شوند، خود به خود از میزان آسیب‌های اجتماعی کم می‌شود و پاتوق معتادان نیز تغییر می‌کند. برای رسیدن به این هدف، باید یک‌سری مغازه‌های منتهی به تپه هگمتانه، متناسب با فضای تاریخی آن، تغییر کاربری بدهند و کاربری گردشگری پیدا کنند. این اتفاق بزرگ نیاز به همکاری رسانه‌ها و اصناف دارد تا با همراهی و همفکری هم، این مشکل را حل کنیم.

  • یادم هست بعد از اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی اکباتان، شهردار سابق برای حل مشکل رکود اکباتان، قول برپایی غرفه‌های موقت صنایع دستی و سوغات در اطراف تپه هگمتانه را داد. در هر کجای ایران، در کنار آثار تاریخی، معمولا از این غرفه‌ها دیده می‌شود، اما در همدان چنین نیست. نظر شما در این‌باره چیست؟

هر طرحی که در شهرداری مطرح می‌شود، بسته به شخص نیست و باید آن را انجام داد. برپایی غرفه‌های موقت در میانه پیاده‌راه اکباتان، اعتراضات و‌ حاشیه‌های زیادی داشت. بنابراین، این موضوع باید به صورت علمی مورد بررسی قرار بگیرد. هرچند، من معتقدم خانواده‌ها برای بازدید از غرفه‌های صنایع دستی به اکباتان نخواهند رفت. اما اگر مغازه‌هایی که در نزدیکی اکباتان هستند، تغییر کاربری بدهند، می‌توان به نتایج بهتری امیدوار بود. معتقدم بازاریان بهترین افرادی هستند که می‌توانند در این زمینه ایده بدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.