معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان:
رینگ نخست شهر برای شهرداری بافت اجرایی‌تر است

طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی قرار است ۶۸۰ هکتار به محدودی شهری همدان اضافه شود و این عدد بزرگی است و باید دید که به کدام منطقه الحاق می‌شود؟ مدیریت جدید می‌خواهد یا نه؟ و سوالات این‌چنینی که همه روی تشکیل منطقه پنج اثر می‌گذارند و باید مدیریت شود.

0

*مینا ساکی

برخی معتقدند تعیین رینگ نخست و مرکزی شهر همدان به عنوان محدوده بافت تاریخی، هم مناسب‌تر و هم اجرایی‌تر است.

ملاک؛ رینگ نخست

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان، در خصوص شهرداری بافت مرکزی بیان می‌کند: این کاری کارشناسانه از لحاظ جمعیتی، وضعیتی و مواردی از این قبیل است و از وزارت کشور دستورالعملی برای آن مشخص شده است.

«امیر فتحیان نسب» می‌افزاید: در خصوص نتیجه کار مشاور، بحث‌هایی وجود دارد، اما در نهایت مناسب‌ترین شکل شهرداری مرکزی، در حال حاضر رینگ نخست شهر است. نظراتی وجود دارد که تمرکزمان را روی عکس هوایی و محدوده سال ۱۳۳۵ بگذاریم، اما برخی نیز با رینگ اول به دلیل اجرایی‌تر بودن آن موافقند.

وی اظهار می‌کند: با مشکلاتی که جداکردن بخش عمده‌ شهر از مناطق مختلف دارد، شاید اجرای کل آن با محدودیت و تأخیر زیاد اتفاق بیفتد. سال‌هاست به دلیل مشکلات اجرایی نتوانسته‌ایم یک منطقه جدید شهرداری تشکیل دهیم و شاید برطرف کردن مشکلات آن، اقدام موثری باشد.

منظر تاریخی اجتماعی

فتحیان‌نسب با اشاره به این‌که میراث فرهنگی و کلیت استان دنبال ثبت جهانی تپه هگمتانه هستند، عنوان می‌کند: برای ثبت جهانی تپه هگمتانه یک عرصه و حریم در نظر گرفته شده و تقریبا از آرامگاه تا میدان باباطاهر با جداره‌ای حرکت می‌کند. حریمی نیز دارد که شامل رینگ اول و بخش‌های محدودی از رینگ دوم می‌شود که جای بحث و تفکر دارد.

وی می‌افزاید: طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی قرار است ۶۸۰ هکتار به محدودی شهری همدان اضافه شود و این عدد بزرگی است و باید دید که به کدام منطقه الحاق می‌شود؟ مدیریت جدید می‌خواهد یا نه؟ و سوالات این‌چنینی که همه روی تشکیل منطقه پنج اثر می‌گذارند و باید مدیریت شود. در شورای شهر نیز مباحثی مطرح شده و در حال بررسی هستند. معتقدم تصمیم مدیریتی شهرداری منطقه پنج، باید در سال ۱۴۰۰ گرفته شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان در پاسخ به این سوال که آیا این تشتت آرا نشان از بلاتکلیفی مدیران استان درباره بافت تاریخی نیست، خاطرنشان می‌کند: این‌که همه نظرات متفاوتی داشته باشند و طی گفت‌و‌گو یک نظر شوند و به جمع‌بندی برسند، پویایی کارشناسی است و مزایا و معایب خود را دارد و اتفاقا اگر همه یک نظر داشتند، یک چالش محسوب می‌شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.