سبقت مرگ در محورهای مواصلاتی نهاوند

رئیس پلیس راه شهرستان: بیشترین تصادفات نهاوند در محورهای روستایی اتفاق می‌افتد

گمار: بالابودن شمار روستاهای دارای سکنه در مسیر اصلی محورهای شهرستان، رعایت‌نکردن حق تقدم هنگام دورزدن و ورود نابهنگام و بدون رعایت حق تقدم خودروها از مسیر فرعی به اصلی، نقص و کمبود تجهیزات و علائم هشداردهنده عامل بروز سوانح جاده‌ای در این مسیر شریانی روستاهای شهرستان ارزیابی شده است و اداره راه و شهرسازی نیز در این زمینه پاسخ‌گو نیست و بارها با این اداره تماس گرفته‌ایم که متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

وضعیت نامطلوب جاده‌های مواصلاتی بین‌شهری شهرستان نهاوند و خبرهای متعدد تصادف‌های مرگبار در این جاده‌ها، نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان است و باعث نگرانی مردم شده است.

محور نهاوند به آورزمان و فیروزان و کنگاور و بروجرد بیشترین مشکلات جاده‌ای را دارند که همین امر موجب رخ‌دادن بیشترین تصادفات منجر به فوت شهرستان در این مسیرها و ایجاد رعب و وحشت برای مسافران و رانندگان شده است.

سجاد سیف
سجاد سیف

نقاط حادثه‌خیز شهرستان

محور نهاوند به آورزمان در جاده ملایر، قسمتی از مسیر نهاوند فیروزان و فیروزان به کنگاور، محور نهاوند بروجرد و مسیر روستایی برزول به فارسبان، محور سه‌راهی شهرک سلگی فارسبان و سه‌راهی شعبان، از مهم‌ترین نقاط حادثه‌خیز شهرستان است که سالانه تصادفات زیادی در این جاده‌ها به وقع می‌پیوندد.

رئیس پلیس‌راه نهاوند در این رابطه می‌گوید: متأسفانه راه‌های روستایی شهرستان نهاوند مشکلات زیادی دارند و امسال بیشترین تصادفات شهرستان در محورهای روستایی اتفاق افتاده است.

سرگرد «روح‌الله گمار» اظهار می کند: در سه ماهه نخست امسال ۹ نفر در تصادفات جاده‌ای شهرستان نهاوند جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۵ نفر در محورهای روستایی شهرستان جان خود را از دست داده‌اند و این آمار بالایی است.

وی می‌افزاید: بالابودن شمار روستاهای دارای سکنه در مسیر اصلی محورهای شهرستان، رعایت‌نکردن حق تقدم هنگام دورزدن و ورود نابهنگام و بدون رعایت حق تقدم خودروها از مسیر فرعی به اصلی، نقص و کمبود تجهیزات و علائم هشداردهنده عامل بروز سوانح جاده‌ای در این مسیر شریانی روستاهای شهرستان ارزیابی شده است و اداره راه و شهرسازی نیز در این زمینه پاسخ‌گو نیست و بارها با این اداره تماس گرفته‌ایم که متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

وی ادامه می‌دهد: تقاطع روستای زرامین سفلی، سه‌راهی فارسبان و سه‌راهی چشمه‌ماهی که پرتردد هم هستند اصلا روشنایی ندارند و همین مهم هم باعث بروز تصادفات زیادی در این محورها شده است.

رئیس پلیس‌راه نهاوند می‌گوید: زیرگذرهای شهرستان نیز به حال خود رها شده‌اند و هیچ کمکی به حل مشکلات ترافیک و تردد مردم شهرستان نکرده‌اند.

گمار با بیان این‌که بیشتر راه‌های روستایی نهاوند مشکل روکش آسفالت و خط‌کشی دارند، تصریح می‌کند: برخی محورهای روستایی ما نه تابلو و نه علایمی دارند که باید برای حل این مشکلات چاره‌ای شود زیرا افراد غریبه در این محورها دچار مشکل می‌شوند.

مصوبات شورای ترافیک نهاوند اجرایی نمی‌شود

وی با بیان این‌که مصوبات شورای ترافیک نهاوند تصویب می‌شود، اما اجرایی نمی‌شود، اضافه می‌کند:  مصوبات تصویب می‌شود اما چرا راه و شهرسازی و دستگاه‌های متولی مصوبات را اجرایی نمی‌کنند ما نمی‌دانیم و اگر جلسات برگزار می‌شود باید مصوبات هم پیگیری و انجام شود.

سرگرد گمار در ادامه می‌افزاید: همچنین برج نوری در سه‌راهی شعبان باید جابه جا شود که این طرح تصویب شده اما چرا تاکنون انجام نشده، جای سئوال است.

فوت ۴۵ نفر در محورهای نهاوند در سال گذشته

رئیس پلیس‌راه نهاوند می‌گوید: سال گذشته بیشترین آمار استان در فوتی‌ها را داشتیم و متأسفانه ۴۵ نفر در سال گذشته در محورهای نهاوند فوت کرده‌اند.

سرگرد گمار تأکید می‌کند: جان یک انسان خیلی ارزشمند است و متأسفانه با تصادفاتی که هر ساله در محورهای شهرستان اتفاق می‌افتد افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شوند که باید برای حل مشکلات محورهای ارتباطی شهرستان خصوصا محورهای روستایی چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

عوامل وقوع تصادف

رئیس پلیس راه شهرستان نهاوند می‌گوید: برابر کارشناسی و تحلیل صورت گرفته از تصادفات سال جاری سه عامل نقش کلیدی و اساسی در شکل‌گیری تصادفات داشته‌اند: ۱- عامل انسانی ۲- جاده ۳ – وسیله نقلیه؛ در این میان نقش عامل انسانی به میزان ۷۵ درصد بیشترین تأثیر را داشته است که البته در بیشتر موارد فردی که قانونمند بوده و کلیه موارد ایمنی و قانونی را در حین رانندگی رعایت کرده است، متأسفانه از ناحیه خطا و سهل انگاری راننده مقصر و متخلف دیگری دچار ضرر جانی و مالی شده است. بنابراین همگی به خوبی می‌دانیم که هرگونه سهل‌انگاری و رعایت‌نکردن قوانین و مقررات در حین رانندگی نه تنها برای خود فرد خطرناک است بلکه می‌تواند جان دیگر افراد بی‌گناه و قانونمند را به خطر بیندازد.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: برابر قوانین مصوب در حوزه تصادفات جاده‌ای و پیشگیری موثر از آن حدود ۳۳ دستگاه و سازمان اجرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه دارای مسئولیت و وظایف تعریف شده هستند و پلیس راه نیز صرفاً یکی از این ۳۳دستگاه اجرایی بوده که با تمام توان و به صورت شبانه‌روزی وظایف خود را انجام می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد مطالبه‌کردن کلیه کمبودها و نواقص و معایب در خصوص عوامل شکل‌گیری تصادفات جاده‌ای از پلیس راه دور از حق و انصاف باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.