سمفونی هگمتانه شایسته همدان به عنوان اولین پایتخت کل دنیا است

گفت‌و‌گو با «شهرام خوش صفت» به بهانه کسب جایزه ویژه جشنواره ملی روح‌الله خالقی

0

*علی پاشا رجبلو

*مدرس موسیقی

سمفونی «هگمتانه» اثر «شهرام خوش‌صفت» جایزه ویژه بخش موسیقی در روایت موسیقی (موسیقی سمفونیک) در جشنواره ملی روح‌الله خالقی را به دست آورد.

این جشنواره در ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ با حضور استادان و پژوهشگران هنر و موسیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به کار خود پایان داد، سمفونی هگمتانه اثر شهرام خوش‌صفت را برنده جایزه ویژه اولین بخش موسیقی جشنواره ملی روح‌الله خالقی اعلام کرد. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با خوش‌صفت داشتیم.

  • ضمن تبریک فراون به شما، درباره این جشنواره بگویید.

جشنواره سه جایزه داشت که در بخش روایت موسیقی، بنده با اثر سوئیت سمفونی هگمتانه جایزه ویژه بخش روایت موسیقی را کسب کردم .

شاید دوست بدارید :
  • درباره این سوئیت سمفونیک و موضوع آن توضیح دهید.

 

سوئیت سمفونیک هگمتانه از سه موومان تشکیل شده است که شامل ملودی‌ها و نواهای محلی، ترانه‌های قالیبافی و مختص همدان است. این اثر را با توجه به مطالعه و پژوهش سال‌ها درباره موسیقی همدان ساخته‌ام. بخش سوم موومان به گونه‌ای است که ما را به دل تاریخ می برد. این بخش از سوئیت سمفونی، ما را به موسیقی دوران ماد برمی‌گرداند و عظمت آن دوران را با زبان موسیقایی نشان داده‌ایم .

  • اجرایی‌شدن این سمفونیک در چه مرحله‌ای است؟

برای اجرای موومان سوم مشکلاتی وجود دارد؛ به‌طور مثال برای اجرای آن حداقل ۲۰ ساز بادی لازم است که حتی در حال حاضر این تعداد ساز بادی در ارکستر سمفونیک تهران وجود ندارد، مگر این‌که در زمان اجرا تعدادی از این سازها کم شود. این قسمت از سوئیت بسیار بسیار حماسی و به گونه‌ای است که شایسته همدان به عنوان اولین پایتخت کل دنیا است.

  • آیا  قرار است این اثر در همدان اجرا شود؟

اول بگویم که ساخت و به‌وجود آمدن  این اثر به خاطر علاقه و عشق من به شهر همدان است و لازم بود یک اثر فاخر برای شهری که پایتخت تمدن است، ساخته شود. در پاسخ سوال شما می‌گویم که تمام تلاش من این است که این اثر توسط هنرمندان موسیقی همدان اجرایی شود. «محمد نصرتی» آهنگساز همدانی، در تماسی با بنده ابراز علاقه و تمایل خود را برای اجرایی شدن این اثر با رهبری ایشان را به بنده اعلام کرده است. آقای نصرتی به دنبال تشکیل ارکستر همدان است. برای تشکیل این ارکستر همکاری و حمایت هنرمندان موسیقی همدان ضرورت دارد. اگر این ارکستر در همدان شکل بگیرد هم اثر من و هم در آینده، آثار فاخر ساخته‌شده دیگر هنرمندان بزرگ ایران و جهان، به‌وسیله این ارکستر،  اجرا می‌شود که برای شهر ما یک افتخار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.