مسابقه پایاب آلوسجرد در دانشکده معماری همدان

0

*نسرین زندی

اختتامیه مسابقه اسکیس با عنوان پایاب آلوسجرد روز روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه در سالن اجتماعات دانشکده هنرو معماری دانشگاه بوعلی با معرفی گروه‌های برتر پایان یافت.

جایزه گروه اول به جواد یار مطاقلو و حسین غلامی، جایزه گروه دوم به مراد مومیوند و کیمیا ساعدی و گروه سوم به امیرحسین مرادی و دانیال رنجبران تعلق گرفت.

«صاحب محمدیان‌منصور» از اعضای هیئت علمی این دانشگاه و مسئول برگزاری این مسابقه با اشاره به اهمیت چنین برنامه‌هایی در بستر دانشگاه‌ها گفت: هدف این بود که این فضاها به عنوان بهترین خاطرات دانشجویی در ذهن دانشجویان بماند.

او افزود: حضور دکتر طلیسچی که الگوی کار با دانشجویان است و سایر استادان گروه شهرسازی و معماری باعث دلگرمی ما و دانشجویان شد. امیدواریم دوستان دیگر این برنامه‌ها را ادامه دهند و دانشجویان با مهارت از دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

محمدیان‌منصور در ادامه گفت: سال‌هاست در دنیا در حوزه رودخانه‌ها کار علمی می‌کنند و رودخانه‌هایی که در کنار یا از درون شهرها می‌گذرند، احیا  و ساماندهی شده‌اند، اما مسئولان ما هنوز به این مهم توجه ندارند و رودخانه‌ها را تبدبل به فاضلاب می‌کنند. مایه شرمساری است که هنوز به فکر پوشاندن رودخانه هستند و همه رودخانه‌ها و پل‌ها را آسفالت کردند.

محمدیان منصور در پایان گفت: خانه رود را از رودها نگیریم. نباید اتفاقی که در شیراز و امامزاده داود افتاد در شهر همدان هم بیفتد.

«غلامرضا طلیسچی» از مدرسان با سابقه معماری در دانشکده هنر معماری دانشگاه بوعلی سینا و عضو هیئت علمی دانشگاه که به عنوان داور در این رویداد شرکت کرده بود گفت: امروز روز شادی‌آور و خوشحال‌کننده‌ای بود که همکار من دکتر محمدیان‌منصور همان‌طور که از ایشان سراغ داشتیم، با ابتکار عمل کاری را رقم رد که ما باز به دانشکده معماری نگاهمان تغییر کند.

او افزود: دانشکده معماری فضای رویدادها است و در این فضاست که دانشجوها یاد می‌گیرند که حرفه ما در آینده چگونه است؛ یک سنت و امر ساری و جاری که کارکرد دارد و مولد است و ثمر می‌دهد. اما متاسفانه در چند دهه اخیر این سنت ها نادیده گرفته شده است.

او افزود: من این سنت برگزاری اسکیس در دانشکدهرا تحسین می‌کنم.  این سنت دانشکده هنرهای زیبا و هنر و معماری بوده که فراموش شده بود و امروز روز احیای این سنت حسنه است.

این رویداد با حضور ۵۰ شرکت کننده دانشجو در ۲۲ گروه و با انتخاب سه گروه به عنوان برترین‌ها پایان یافت.

مسابقه اسکیس با موضوع پایاب آلوسجرد به همت گروه معماری دانشگاه بوعلی سینا با همکاری انجمن علمی معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا و با مشارکت مجموعه ساختمانی خاکاب برگزار شد.

 

پایاب یا پای آب مکانی برای رفتن به پای آب در معماری ایرانی است. پایاب‌ها معماری خاص و ویژه‌ای دارند و در همدان نیز نمونه‌های متعددی از آن‌ها وجود دارد.

رودخانه الوسجرد، آلوسگرد یا جالوسگرد رودی است که از ارتفاعات الوند سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از روستای دره مرادبیک به داخل شهر همدان وارد می‌شود و نقش مهمی در هویت تاریخی و طبیعی شهر همدان دارد. این رود در بخشی از مسیر خود از زیر پیاده‌راه بوعلی عبور می‌کند.

برگزار کنندگان این مسابقه قصد داشتند مسیولان را متقاعد کنند به منظور احیای هویت طبیعی شهر همدان مکانی برای رفتن به پای آب الوسجرد و نظاره بر آن در پیاده‌راه بوعلی ایجاد کنند.

مکان ایجاد این پایاب در تقاطع معبر ذوالریاستین و پیاده راه بوعلی است. رودخانه متقاطع با خیابان بوعلی و در عمق تقریبی سه متری زیر خیابان در جریان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.