سرکنسول جمهوری اسلامی ایرانی در کراچی:
«شاه همدان» در پاکستان به زبان اردو ترجمه می‌شود

0

سمینار «شاه همدان: داعی وحدت امت» با حضور «حسن نوریان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی و جمعی از استادان دانشگاه، مقام‌های سیاسی سند، شخصیت‌های مذهبی و اصحاب رسانه‌ای پاکستان در هتل ریجنت پلازا (هتل تاج محل سابق) شهر کراچی برگزار شد.

نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه این سمینار، ضمن تبریک حلول ماه مبارک ذی‌الحجه از سید اظهرالدین همدانی، رئیس هیئت امنای انجمن شاه همدان برای برگزاری سمینار تقدیر کرد و گفت: عنوان این سمینار و تقارن آن با ماه خجسته ذی‌الحجه، ماه میزبانی از عیدالاضحی (عید قربان) به عنوان جشن همگانی و نماد وحدت امت اسلامی را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: اول ذی‌الحجه سالروز تولد امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) است که حاصل این ازدواج گسترش ذریه پاک در دنیای اسلام است و امروز در سمینار گرامیداشت شخصیتی از ذریه حضرت زهرا (س) هستیم.

وی با اشاره به تجلیل برخی از سخنرانان سمینار از عرفای بزرگ ایران «میر قادر گیلانی» و «اشرف جهانگیر سمنانی» گفت: در گردهمایی امروز از نام‌های بزرگی یاد شد که از شخصیت‌های پرافتخار ایرانی هستند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با بیان این‌که شناخت دقایق زندگی و تأثیرگذاری سید علی همدانی مستلزم برگزاری سمینارهای علمی و میزگردهای دانشگاهی است، اظهار کرد: سیدعلی بن شهاب همدانی متخلص به امیر کبیر و معروف به شاه همدان، اسلام شناسی درد آشنا، جهانگردی نکته‌دان، عارفی فرزانه، شاه واقعی تیزبین، شاعری نغزگو و استاد اعظم اهل همدان که در سنین کودکی حافظ قرآن کریم شد.

وی زیباترین سروده و توصیف درباره سید علی همدانی را متعلق به علامه اقبال دانست و شعری با مطلع «سیدالسادات، سالار عجم/ دست او معمار تقدیرامم» را از کتاب «جاویدنامه» علامه «محمد اقبال لاهوری» قرائت کرد که با استقبال میهمانان مواجه شد.

شاید دوست بدارید :

وی با بیان این‌که امام خمینی (ره) رکن اصلی انقلاب را وحدت امت اسلامی قید کرده بودند، ابراز امیدواری کرد که آرمان وحدت اسلامی در جهان اسلام محقق شود.

خبر خوش ترجمه کتاب «شاه همدان» با محور زندگی، آثار و اندیشه و مکتب سید علی همدانی محور پایانی سخنرانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این سمینار بود. وی تأکید کرد: کتاب «شاه همدان» تألیف دکتر «پرویز اذکائی»‌ یکی از کتاب‌شناسان برجسته و استاد سرشناس زبان و ادبیات فارسی ایرانی است. دکتر اذکائی سی سال پیش کتابی با عنوان «مروج اسلام در ایران صغیر» نوشته بودند، کتاب شاه همدان حاصل ویرایش جدید و افزودن اطلاعات جدید درباره سیدعلی همدانی و آثار ایشان است که سال گذشته از سوی انتشارات دانشگاه بوعلی سینای همدان منتشر شده است و از ایشان مجوزی دریافت کرده‌ایم که این کتاب به زبان اردو در پاکستان منتشر شود.

وی ابزار امیدواری کرد: ترجمه کتاب شاه همدان به زبان اردو در سمینار سال آینده رونمایی شود.

در ابتدای این مراسم سید اظهرالدین همدانی، رئیس هیئت امنای انجمن شاه همدان، با تقدیر از حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این سمینار گفت: در دیداری که با سرکنسول جمهوری اسلامی داشتیم، ایشان تعبیر زیبایی درباره عنوان این سمینار داشتند و توصیه کردند با توجه به عنوان سمینار در ماه ذی الحجه به عنوان ماهی که فریضه حج، عید قربان و گردهمایی امت اسلامی در مکه مکرمه در آن قرار دارند، برگزار شود.

وی افزود: سید علی همدانی شخصیت محبوبی در ایران، پاکستان، تاجیکستان و کشورهای مختلف است، برای همین هر گروهی او را از خود می‌دانند. یکی از ویژگی‌های این سمینار حضور شخصیت‌های برجسته از همه مذاهب اسلامی، از اهل سنت، تشیع، دیوبندی فرقه‌های درویش حضور است.

در این سمینار «یاسین آزاد» از قضات عالیرتبه دادگاه عالی ایالت سند، اسدالله بهتو، معاون حزب جماعت اسلامی، آفتاب جهانگیری، از رهبران حزب تحریک انصاف، محمد احمد قادری، استاد دانشگاه کراچی و روزنامه‌نگار، سید اشرف جهانگیر همدانی، سید غلام رضوانی شاه جیلانی، از دیگر رهبران مذهبی پاکستان، عامر عبدالله محمدی، رئیس سازمان مردم نهاد اتحاد بین مسلمانان، مظهر عباس، گزارشگر و مجری جیو تی وی و شبکه خبری بول نیوز، اویس ربانی، مجری و مفسر برنامه‌های خبری جیو تی وی، سعید خاور، مدیر شبکه خبری تلویزیونی و روزنامه «۹۲ نیوز»، عظمت علی شاه همدانی، نبیره شاه همدان و پدر اظهر علی همدانی، از جمله دیگر سخنرانان این سمینار بودند که حلقه مفقوده پاکستان و برخی از کشورهای اسلامی را فقدان وحدت اسلامی عنوان کردند و با اشاره به نقش و اهمیت سید علی همدانی در ترویج و گسترش اسلام، بر پیروی از شیوه این عارف و اسلام شناس ایرانی برای تحقق وحدت اسلامی تاکید کردند.

اهدای لوح تقدیر به سرکنسول جمهوری اسلامی در کراچی، دکتر «سید محمودرضا مرندی»، سرپرست خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در کراچی و حیدرآباد و دیگر شخصیت‌های مذهبی و رسانه‌ای از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.