برای حفظ خانه اقبالیان؛
فعالان فرهنگی و دوستداران بناهای تاریخی به دادستان نامه نوشتند

0

جمعی از فعالان فرهنگی و دوستداران بناهای تاریخی شهر همدان، در نامه‌ای به «حسن خانجانی» دادستان استان همدان، از وی درخواست کردند با ورود به موضوع خانه اقبالیان (حوایجی) به عنوان مدعی العموم و مدافع حقوق عامه، از تخریب این بنا توسط مالکان، جلوگیری کند. امضاکنندگان این نامه با توجه به شرایط فعلی، بهترین راهکار را تهیه زمین برای تهاتر در طرح جامع شهری دانسته‌اند که می‌تواند در انتقال حق توسعه یا همان تی دی آر (TDR) موثر باشد. آن‌ها در این نامه تأکید کرده‌اند، این روش می‌تواند خواست‌های هر دو طیف را پاسخگو باشد و تنش پیش آمده را مدیریت کند. در این نامه آمده است:

به نام خدا

دادستان محترم استان همدان

جناب آقای خانجانی

با سلام و عرض ادب

همان‌طور که اطلاع دارید یکی از چالش‌های مهم شهر تاریخی همدان، تخریب بناهای تاریخی است. تعلل در تهیه طرح جامع بافت تاریخی از سوی اداره راه و شهرسازی استان باعث شده مالکان بناهای تاریخی و واجد ارزش درگیر چالش با ادارات شهرداری و میراث فرهنگی شوند.

خانه اقبالیان (حوایجی) یکی از این خانه‌هاست که بر اساس معیارهای ۸ ، ۱۰ و ۱۲  ثبت آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مصوب ۱۳۰۹ و تبصره ۲ قانون مدیریت خدمات باستان‌شناسی، مصوب ۱۳۲۳ مجلس، اخیرا به ثبت رسیده است، اما مالکان خانه به دنبال تخریب و ساخت بنایی جدید در این ملک هستند. از طرفی تخریب خانه موجب نارضایتی هنرمندان، معماران و علاقمندان به حفظ هویت فرهنگی و همچنین شهروندان فرهنگ‌دوست شهر خواهد شد. همچنین اعتبار و قدرت وزارت میراث فرهنگی را در حفظ و حراست از هویت و میراث فرهنگی خدشه‌دار خواهد کرد.

از سوی دیگر مالکان نیز به سبب این قانون، حق توسعه و انتفاع را از دست داده‌اند. لذا پیشنهاد می‌شود، با ورود جنابعالی به عنوان مدعی العموم و مدافع حقوق عامه شهروندان به این موضوع، طریق میانه‌ای در نظر گرفته شود تا هم ارزش‌های فرهنگی بنا حفظ شود و هم مالکین بتوانند از حقوق خود برخوردار شوند. این روش در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و نوعی بازسازی در بنای موجود، مبتنی بر حفظ بنای اولیه محسوب می‌شود.

لذا پیشنهاد مى‌شود مشاوری آگاه برای مطالعه انتقال حق توسعه و ارائه راهکار انجام آن در خصوص توجه به حقوق مالکانه صاحبان بناهاى واجد ارزش انتخاب شود. با توجه به شرایط فعلی بهترین راهکار، تهیه زمین برای تهاتر در طرح جامع شهری است که می‌تواند در انتقال حق توسعه یا همان تی دی آر (TDR) موثر باشد. این روش می‌تواند خواست‌های هر دو طیف را پاسخگو باشد و تنش پیش آمده را مدیریت کند.

جناب آقای دادستان

همان‌طور که مى‌دانید، عنوان پایتختی تاریخ و تمدن بر اساس وجود بناهای تاریخی استان به آن منتسب شده و بدون شک حفظ بناهای تاریخی مانند خانه اقبالیان تأثیر مثبتی در عرصه ملی و فراملی می‌گذارد و همدان را به عنوان استان حافظ تاریخ و فرهنگ معرفی خواهد کرد و در صورت تخریب این آثار از لحاظ اجتماعی و اقتصادی برای شهر و مردم، بدنامی به بار خواهد آورد.

جمعی از فعالان فرهنگی و دوستداران بناهای تاریخی شهر همدان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.