همزمان با دوازدهمین جشنواره زمستانی برگزار شد:
جشنواره مجسمه‌سازی و تزئین کدو در روستای تفریجان

مالمیر: این روستا به دلیل جغرافیای مناسب، می‌تواند به یک روستای تفریحی برای گردشگران تبدیل شود.

با قرارگیری روستای تفریحان در محور ارزشمند دره ارزانفود، ورکانه، سد اکباتان و در کنار سایت زیبا و ارزشمند خورزنه و جایگاهی که دارد، می‌تواند تبدیل به یک روستای هدف گردشگری شود.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

پنج‌شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، همزمان با دوازدهمین جشنواره زمستانی استان همدان، مسابقه مجسمه‌سازی و تزئین کدو در روستای تفریجان برگزار شد. در این برنامه که ساعت ۱۰ تا ۱۲ و نیم صبح برگزار شد، به طرح‌های برگزیده جوایزی اهدا و از شرکت‌کنندگان تقدیر شد. در محل برگزاری مسابقه بازارچه عرضه محصولات و غذاهای ارگانیک از جمله آش نیز برپا بود.

بعد از ثبت ملی کوه خورزنه، اهالی روستاهای اطراف این کوه تلاش می‌کنند، روستاهای محل سکونتشان به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شوند، از جمله این روستاها، روستای تفریجان است که در نخستین گام، اقدام به برگزاری جشنواره مجسمه‌سازی و تزئین کدو کرد. کدو و خربزه تفریجان در شهر همدان زبانزد خاص و عام است. لازم به ذکر است به علت استقبال شهروندان همدانی از این جشنواره، غرفه‌های تعبیه‌شده در محل برگزاری جشنواره، روز جمعه نیز برپا بود.

نواختن ساز محلی و بازی محلی

در ابتدای برنامه «رحمان دریایی» و «محمد پرستویی» دو تن از هنرمندان موسیقی همدان به نواختن ساز محلی پرداختند و مهمانان جشنواره با اجرای رقص محلی آن‌ها را همراهی کردند. در ادامه تعدادی از اهالی روستای تفریجان بازی محلی «کاکا پر» را برای حاضران اجرا کردند که در فهرست ثبت میراث معنوی ملی قرار گرفته است. اجرای آئین سنتی «چمچه گلین» به عنوان یک آئین باران‌خواهی یکی از دیگر بخش‌های این برنامه بود که توسط اهالی انجام شد. اجرای برنامه نقالی «سید مهرداد کاووسی» از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

امید برای استمرار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این مراسم گفت: از همت بالای مردم این روستا، اعضای محترم شورا، دهیار محترم، کسانی که در حوزه رسانه‌ها فعالیت می‌کنند، «صاحب محمدیان منصور» و همه عزیزانی که ما را یاری کردند تا بتوانیم بهانه‌ای برای شروع رویدادی در این روستای زیبا داشته باشیم، تشکر می‌کنم.

«علی مالمیر» افزود: امیدوارم این جشنواره با پروراندن مشارکت مردم در سال‌های آتی و در زمان مناسب‌، تبدیل به یک رویداد مستمر و قابل برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم شاهد حضور گردشگران، در این منطقه باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: با قرارگیری روستای تفریحان در محور ارزشمند دره ارزانفود، ورکانه، سد اکباتان و در کنار سایت زیبا و ارزشمند خورزنه و جایگاهی که دارد، می‌تواند تبدیل به یک روستای هدف گردشگری شود تا از محل گردشگری، بتوانیم توسعه اقتصادی روستا و افزایش درآمد روستا را داشته باشیم.

مالمیر در خصوص صنایع دستی این روستا گفت: مردم هنرمند این روستا، در تولید سوغات، نان و صنایع دستی، می‌توانند این روستا را به یک برند تبدیل کنند که نزدیکی این روستا به شهر همدان، این زمینه را تقویت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پایان تأکید کرد: ویژگی یک رویداد خوب این است که مشارکت مردم آن منطقه در آن باشد تا تداوم داشته باشد. ما با کمک مردم روستا، تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در سال آینده، رویدادی بهتر در زمان و آب‌و‌هوایی مناسب در سطح روستا داشته باشیم.

همت اهالی

«حسین زندی» از برگزارکنندگان این برنامه اما بر اهمیت همت اهالی روستای تفریجان در برگزاری این برنامه تأکید کرد و در حاشیه این برنامه به همدان‌نامه گفت: این جشنواره به پیشنهاد دکتر محمدیان منصور برگزار شد، اما کار اصلی را اهالی روستای تفریجان انجام دادند. هرجا که مردم حضور پیدا می‌کنند، کار به بهترین شکل انجام می‌شود. امیدوارم این برنامه در سال‌های آینده به نام تفریجان نام‌گذاری و برگزار شود.

محمدیان‌منصور نیز گفت: امروزه بحث اکوتوریسم روستایی در جهان یکی از شاخه‌های مهم درآمدزایی است و برنامه‌ریزی‌های جدی برای آن می‌شود. اگر برگزاری چنین جشنواره‌هایی توسط مسئولان برنامه‌ریزی شود، می‌تواند برای مردم روستا عایدات اقتصادی داشته باشد.

درباره تفریجان

تفریجان، روستایی است که در جنوب شرقی شهر همدان و در شرق کوه الوند قرار دارد و مرکز دهستان کوه الوند شرقی است که این دهستان از مجموع چند روستا تشکیل شده ‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴۹ نفر (۶۹۱خانوار) بوده ‌است. تفریجان در فاصله ۳ کیلومتری همدان قرار گرفته‌ است. از مناطق دیدنی آن می‌توان به کوه خورزنه که در واقع تپه‌ای بزرگ و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است، در غرب تفریجان واقع است، اشاره کرد. در میان دل این کوه تعداد زیادی غار وجود دارد، که به غیر از یکی از آن‌ها، بقیه توسط انسان کنده شده، در سقف غارها، شکل‌های دایره شکلی به چشم می‌خورد، که گویا به عنوان چرخ آسیاب، از سقف یکپارچه غار جدا شده‌ است. نظریات دیگری مانند استفاده به عنوان نوعی تقویم نیز مشهور است. سقف غارها با نظم خاصی توسط تیشه و قلمی که سنگ یکپارچه سقف را شکافته، تزئین شده ‌است. افسانه قدیمی راجع به دو پیکره سنگی در آخرین نقطه غربی آن نیز که سنگ شده‌اند، زبانزد اهالی است. همچنین می‌گویند ارتفاع غارها از کف بسیار زیادتر از امروزه آن بوده، اما در اثر رفت‌وآمدها خاک و سنگ به داخل غارها وارد شده و کف آن بالاتر از قدیم آمده، که مشهود است. افسانه دیگری عنوان می‌کند که انتهای یکی از غارها به زیر بازار مسگرهای همدان راه داشته‌ است. در سمت شرق این کوه فسیل‌ها و سنگوارهای زیادی بسیاری به شکل صدف و موجودات دریایی به صورت نواری آهکی به وفور یافت می‌شود که نشان از زیر آب بودن این منطقه در دوره‌ای از زمین‌شناسی بوده‌ است. تفریجان باغ‌ها و بیشه زارهایی دارد که در بهار بسیار سرسبز و خرم هستند،از بزرگ‌ترین دریاچه‌ها و آبگیرها می‌توان به «ایسیل» و «گچ‌کان» اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.