مرثیه‌ای بر یک خاطره

برای سینمای از‌دست‌رفته نهاوند

0

*محمد سلگی

*معلم

با این‌که حدود ۱۸ سال از تعطیلی سینما فرهنگ نهاوند می‌گذرد، اما نامش همچنان از زبان همشهریان شنیده می‌شود. شمار زیادی از مردم نهاوند که سنشان قد می‌دهد، به‌خصوص دهه‌شصتی‌ها، خاطراتی شیرین از حضورشان در سانس‌های مختلف این سینما و جادوی پرده نقره‌ای نقل می‌کنند؛ از دورانی که فیلم‌های حادثه‌ای رونق داشت و جمعیت قابل توجهی را به سالن‌ها می‌کشاند؛ دوران قهرمان‌هایی که یک‌تنه با یک لشکر درمی‌افتادند و مردم به هوای تماشای مشت‌زدنشان یا اسلحه‌کشیدنشان روبروی گیشه صف می‌کشیدند. تصویر و تصور آن سال‌ها هنوز هم با ازدحام و اشتیاق سینمادوستان به خاطر می‌آید.

هربار حضور در سینما و دیدنِ دسته جمعی یک فیلم، یک خاطره می‌آفریند؛ اما از سال۱۳۸۴ این خاطره برای اهالی سومین شهر پرجمعیت استان، به یک رویا تبدیل شده. نگارنده معلم است و در کلاس‌های درس همواره دیده که دانش‌آموزان نوجوان شهرمان با حسرت فراوان از سینمانرفتن و سینمانداشتن یاد می‌کنند. ناپسند نیست در سده فناوری و عصر ارتباطات که پیشرفت‌هایی شگفت‌آور در چشم بر هم زدنی رخ می‌دهد، یک جوان، لذت سینمارفتن را آرزویی دست نیافتنی تلقی کند؟! از این گذشته؛ مسافرانی که در روزهای مختلف سال مهمان کهن‌شهرمان می‌شوند، از نبودن سینما، به عنوان یکی از بهترین تفرجگاه‌های هنری و فرهنگی، در شهری با مختصات نهاوند، انگشت حیرت به دندان می‌گَزند و اظهار تأسف می‌کنند.

البته طی این سال‌ها در مجتمع فرهنگی ارشاد، چند مرتبه سالن سینما با نام «سینما اندیشه» راه‌اندازی شده که به دلیل استقبال‌نکردن مخاطبان تعطیل شده است. اتفاقی که با توجه به موقعیت جغرافیایی مجتمع ارشاد کاملاً طبیعی و قابل پیش‌بینی بود و اگر جز این می‌شد باید تعجب می‌کرد؛ زیرا سینما باید در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی شهر قرار بگیرد تا پوستر فیلم‌ها مدام در مقابل چشمان مخاطب باشد و عاملی شود برای ترغیب او به تماشای فیلم. حتی نگاهی به سینماهای شهرهای اطراف هم همین نکته را تأیید می‌کند:

شاید دوست بدارید :

سینما فلسطین با ۲ سالن در میدان مرکزی همدان

پردیس مهر قدس با ۴ سالن در میدان بوعلی همدان

سینما بهمن با ۲ سالن در خیابان خیام ملایر

بنابراین اگر تا چند سال دیگر هم دلخوش به استقرار سینما در مجتمع ارشاد باشیم، باز هم راه به جایی نخواهیم برد.

با این اوصاف، از نظر نگارنده، بهترین راه‌حل این مشکل، ساماندهی و بازسازی سینمای اصیل و قدیم نهاوند، یعنی سینما فرهنگ در میدان شریعتی است که سال‌هاست در اغمای تعطیلی به سر می‌برد؛ زیرا از نظر جغرافیایی، محیطی و شناختی در مطلوب‌ترین وضعیت و موقعیت قرار دارد. از نظر تجاری هم نباید نگران بود؛ قطعاً با اطلاع‌رسانی گسترده در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های گوناگون، سینما هم به تدریج جای خود را میان همشهریان باز می‌کند؛ حتی دور از انتظار نیست که سینما فرهنگ به همان سال‌های اوج خود بازگردد و دوباره صف‌های طولانی در برابر گیشه خود ببیند.

بنابر آن‌چه گفته شد، شایسته است که مسئولان آستین همت بالا بزنند و برای بازگشایی سینما فرهنگ، اقدامات لازم را انجام دهند تا دست کم یک مورد از محرومیت‌های مردم این دیار رفع شود؛ محرومیت‌هایی که کم‌شمار نیستند و شرح هر کدام، نوشتاری مستقل و رنجنامه‌ای مفصل می‌طلبد؛ پس هر کارگزار و کاردانی که در راستای رفع این محرومیت ها قدمی بردارد، نامش در فهرست خدمتگزاران این خطه، ماندگار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.