مسیر تهیه یادنامه زنده‌یاد غیور

0

*سید امیر قشمی

*مدیر موزه آموزش و پرورش

از تأسیس موزه آموزش‌وپرورش همدان قریب یک دهه می‌گذرد. این موزه که مقدمات راه‌اندازی آن توسط اداره‌کل آموزش و پرورش و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و مرکز اسناد ملی غرب کشور فراهم شده، از بخش‌ها و قسمت‌های مختلف و گوناگونی به فراخور موضوعات و محتوای فرهنگی تاریخی آن تشکیل یافته که هر کدام به تنهایی معرف تاریخ و فرهنگ این شهر است، از جمله  بخش‌های این گنجینه، تالار مشاهیر و مفاخر آموزش‌و‌پرورش است که در آن تصاویر، زندگینامه و آثار مکتوب ۶۰ تن از پیشگامان و خادمان فرهنگ همدان به نمایش گذاشته شده که بیش از سایر بخش‌ها مورد استقبال فرهنگ‌دوستان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

بر این اساس و با توجه به این‌که معرفی تاریخچه و قدمت فرهنگ این شهر و دیار بدون معرفی چهره‌‌های ماندگاری که در پایه‌گذاری و استحکام آن سهم داشته‌اند، امکان‌پذیرنبوده و نیست، تلاش کرده‌ایم تا در حد بضاعت خود در کنار راه‌اندازی بخش مفاخر و مشاهیر آموزش‌و‌پرورش به مرور و به مناسبت‌های مختلف با همکاری و حمایت مدیران آموزش‌و‌پرورش و دوستان و همکاران گران قدرمان در نشریه وزین هفته‌نامه «همدان‌نامه» مراسم گرامیداشت و یادمان برای هر کدام از این عزیزان تدارک دیده شده تا سهمی هرچند کوچک در آشنایی نسل حاضر با ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری و خدمات و تلاش‌های چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی که آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشته‌اند و همچنین الگوسازی و بازسازی فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی ایفا کنیم.

بزرگداشت زنده‌یادان علی محمد آزاد، رابی اسحق اورشان، محمد شیخ، محمدصالح ترک و شخصیت‌های دیگر از جمله برنامه‌هایی است که موزه آموزش‌و‌پرورش با همکاری این دوستان و همکاران برگزار کرده است.

امسال هم قرعه به نام استاد «حسین غیور» افتاد؛ فردی که بسیاری از افراد تحصیل‌کرده این شهر او را می‌شناسند، زیرا یا افتخار تلمذ این معلم بزرگ و کم‌مانند را داشته‌اند و یا آوازه فضایل و مکارم علمی و اخلاقی این آزاد مرد نکونام را شنیده‌اند. زنده‌یاد غیور از دبیران موفق و نمونه‌ای بود که از سال ۱۳۲۷ تا سال ۱۳۴۱ به مدت ۱۴ سال در دبیرستان‌های همدان تدریس کرد و پس از آن هم تا زمان بازنشستگی در دانشسرای عالی به تدریس هندسه و ریاضیات اشتغال داشت.

گرچه وجه غالب شخصیت غیور بعد علمی او به ویژه در حوزه ریاضی است، اما مجموعه شعر باقیمانده از این معلم فرزانه گویای شخصیت لطیف و پراحساس اوست که موفق شده ندای روح زیبای خود را در قالب مجموعه‌ای از شعر و غزل متجلی سازد.

حضور غیور در مدارس و مشارکت در تألیف و تدوین کتب درسی، تأثیر بزرگی در آموزش ریاضی و تربیت بسیاری از معلمان ریاضی در کشور و به‌ویژه در همدان داشته که ارج‌نهادن به این خدمات وظیفه جامعه فرهنگی و علاقمندان به فرهنگ و دانش در استان است.

از این رو وقتی موضوع برگزاری مراسم گرامیداشت و انتشار یادنامه‌ای ویژه استاد غیور را با دوستان در هفته‌نامه همدان‌نامه در میان گذاشتم، مثل همیشه با استقبال روبرو شد و با عشق و علاقه مقدمات کار را برای این مهم فراهم کردند.

هدف از انتشار این یادنامه که به مناسبت بیست‌و‌دومین سالگرد فقدان غیور و و روز ملی ریاضیات تهیه شده، یادکرد کوتاهی از تلاش‌ها و خدمات استاد حسین غیور است که در آن علاوه بر زندگینامه استاد به قلم خودش، خاطرات و مقالات شاگردان از استاد، مصاحبه با مجله رشد ریاضی، گزیده‌ای از اشعار وی به انضمام تصاویر، چند بخش این یادنامه مختصر را تشکیل می‌دهد.

متأسفانه به علت حضورنداشتن خانواده زنده‌یاد غیور در ایران و موفق به دسترسی بیشتر به اطلاعات، اسناد، عکس‌ها و حتی دستنوشته‌های فراوانی که از آن مرحوم باقی مانده، نشدیم، با این حال اطلاعات مختصری از جناب آقای مهندس «کامبیز غیور» برادرزاده ایشان و دوست گرامی جناب آقای «علیرضا گوهری» که از بستگان زنده‌یاد غیور در همدان هستند، دریافت کردیم که از این بزرگواران کمال تشکر و قدردانی را داریم.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مدیران محترم آموزش‌وپرورش، دوستان و همکاران به‌ویژه برادرگرامی و فرهیخته جناب آقای «حسین زندی» سردبیر محترم هفته‌نامه همدان‌نامه که در چاپ این یادنامه و برگزاری مراسم نهایت همکاری و تلاش را مبذول کرده‌اند، امید است به همت انجمن‌های ادبی استان و مساعدت  مدیران فرهنگی نسبت به چاپ مجدد کتاب شعر «رویا» که در سال ۱۳۳۶چاپ و منتشر شده و اکنون نایاب است، اقدام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.