نان خوش از گلوی همدانی‌ها پائین نمی‌رود

گزارش میدانی همدان‌نامه از کیفیت نان در نانوائی‌ها

برخی شهروندان و نانوایان همدانی دلیل بی‌کیفیت بودن نان‌ها در این شهر را استفاده از آرد با کیفیت نه‌ چندان مطلوب می‌دانند؛ موضوعی که معتقدند سبب افزایش حجم ضایعات نان در این شهر شده ‌است.

0

*مینا ساکی

این روزها که مشکلات مختلف از جمله قطع مکرر برق، کم‌‌آبی، گرانی کالاهای اساسی، گرمای بی‌سابقه و چالش‌هایی از این دست، مردم را کلافه کرده‌ است، کیفیت پایین نان مصرفی همدانی‌ها نیز مزید بر علت شده تا یک نان خوش هم از گلوی آنان پائین نرود. کیفیت پائین نان مصرفی مردم در این شهر سبب شده این کالای مصرفی مهم شهروندان، بیشتر از چند ساعت قابل استفاده نباشد و همین موضوع ضایعات و دورریز نان را در همدان بیشتر کرده ‌است.

در این میان برخی شهروندان و نانوایان همدانی دلیل بی‌کیفیت بودن نان‌ها در این شهر را استفاده از آرد با کیفیت نه‌چندان مطلوب می‌دانند؛ موضوعی که معتقدند سبب افزایش حجم ضایعات نان در این شهر شده‌است.

کیفیت نامطلوب نان در همدان، نارضایتی مردم را در پیش داشته و باعث شده مردم از پیر تا جوان، زن و مرد و همه اقشار جامعه از این کیفیت معترض باشند. مردمی که از کیفیت، مزه، خمیر بودن، سوختگی، خشک شدن، کوچک‌تر شدن و نازک شدن نان شاکی هستند و نانواهایی که بهداشت را رعایت نکرده و کیفیت بد نان را گردن توزیع آرد می‌اندازند و از کیفیت آن ناراضی هستند.

کیفیت پائین نان

شهروندی که از تهیه روزانه نان گلایه دارد، توضیح می‌دهد: نان‌ها کیفیت خوبی ندارند، زود خشک می‌شوند و مزه خوبی ندارند. برای این‌که نان خشک نخورم مجبورم هر روز، تعداد کمی نان تهیه کنم که تا وقتی خشک نشده، خورده شود. با توجه به این‌که نان منزل را به صورت روزانه تهیه می‌کنم اما باز هم ضایعات نان بسیار بالا است و هرروز کلی نان خشک و دورریز داریم.

یک راننده تاکسی که برای تهیه نان به نانوایی آمده، تاکید می‌کند: نان‌ها اصلا کیفیت و مزه خوبی ندارند، من به دلیل شغلم از اکثر مناطق همدان، نان تهیه کردم و در کل همدان شاید تعداد کمی نانوایی پیدا شود که نان خوب بپزند اما بیشتر نان‌ها بعد از یک روز خشک شده و باید دور ریخته شود. علاوه بر آن نانواها بهداشت را رعایت نمی‌کنند.

نه رنگ دارد نه مزه

شهروند دیگری می‌گوید: کیفیت نان مربوط به نان خاصی نمی‌شود. شاهد بی‌کیفیت بودن لواش، سنگک، بربری و دیگر نان‌ها هستیم. یک نانوایی نان سوخته تحویل مردم می‌دهد یکی نان خمیر، یکی شور و دیگری بی‌نمک و نانوائی نیست که یکی از این مشکلات را نداشته باشد.

پیرزنی که با زنبیل برای خرید نان آمده، می‌گوید: مادر من خودش نان می‌پخت و تا چند روز تازه می‌ماند انگار که تازه از تنور بیرون آمده بود. نان‌ها قبلا مزه و بوی خوبی داشتند اما اکنون نه چیزی از مزه مانده، نه از بو و مانند پوست پیاز نازک شده‌ است.

نان گران و حجم کم

شهروندی در خصوص قیمت نان توضیح می‌دهد: قیمت نان هم مانند بقیه اقلام خوراکی روز به روز گران‌تر می‌شود اما بر خلاف انتظار، کیفیت آن تغییری نکرده و حتی کوچک‌تر و نازک‌تر نیز شده‌اند.

وی می‌افزاید: شاهد گرانی نان هستیم اما شاهد اتفاق خوبی برای برای ارتقای کیفیت آن نیستیم و این باعث آزرده خاطر شدن مصرف‌کنندگان شده است. از یک طرف نان را گران می‌کنند و از طرفی حجم آن‌ کمتر شده که این موضوع به طور قطع مصداق بارز کم‌فروشی است.

آرد بی‌کیفیت علت پائین آمدن کیفیت نان

نانوایی که به نحوه توزیع آرد معترض است، می‌گوید: آردی که به ما توزیع می‌شود، کیفیت لازم را ندارد و این اوضاع اصلا رضایت‌بخش نیست. تا زمانی که مشکل آرد حل نشود، کیفیت نان‌ هم تغییری نخواهد کرد.

وی با اشاره به عرضه نان در سوپر مارکت‌ها بیان می‌کند: از زمانی که نان در سوپر مارکت‌ها عرضه می‌شود نانوایان به دلیل این‌که خمیر روی دستشان نماند، آرد کمتری مصرف می‌کنند و به دلیل کاهش حجم آرد، خمیر بی‌کیفیت و فتیر می‌شود.

رعایت‌نکردن بهداشت

خانمی که با کودک خود بر صف سنگکی ایستاده و به شلوغ بودن صف در اوضاع کرونایی اعتراض دارد، توضیح می‌دهد: نان سنگکی که تهیه می‌کنم زود بیات می‌شود و قابل خوردن نیست، اوایل کرونا کمی رعایت می‌کردند اما امروز بسیاری از نانوایان حساسیت نخست را ندارند و به راحتی پول نقد دریافت می‌کنند. صف هم که شلوغ و بدون فاصله اجتماعی است و انگار نه انگار که کرونا وجود دارد.

یکی از شهروندان که از بهداشت نانوا‌ها گلایه دارد، بیان می‌کند: نانواها بهداشت را رعایت نمی‌کنند، با وجود شرایط کرونایی، ماسک نمی‌زنند و پول نقد را با دست دریافت می‌کنند و این خود در شرایط قرمز کرونا بی‌تأثیر نیست.

نانوایی در خصوص اعتراض مردم برای رعایت‌نکردن بهداشت در کرونا، توضیح می‌دهد: وقتی ما کنار تنور داغ نان می‌پزیم، گرمای هوا مارا اذیت می‌کند و نمی‌توانیم ماسک بزنیم. پول نقد هم در شرایطی مجبور هستیم که قبول کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.