نان نهاوند در تنور بی‌کیفیتی

نهاوندی‌ها از ضعف نظارت‌ها بر نانوایی‌ها گلایه دارند

شاطرها وقت کافی برای پرداخت خمیر و شکل‌دهی آن نمی‌گذارند و نان سوخته یا خمیر از تنور بیرون می‌کشند، همچنین نحوه و رفتار نانوایان، رعایت بهداشت محیطی و فردی ازجمله مواردی است که اتحادیه باید نسبت به آموزش افراد شاغل در نانوایی‌ها اقدام کند. این‌ها مسائلی است که باعث می‌شود این برکت الهی باکیفیت به دست مردم نرسد.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

نان قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد و بدون آن سفره مردم خالی است، بنابراین تهیه و تأمین آرد و نظارت بر پخت نان یکی از موارد مهم و ضروری است که از گذشته مطالبه مردم بوده است.

مدتیست در شهر که حرکت می‌کنی متوجه صف‌های طولانی نانوایی‌ها می‌شوی که افراد باید ساعات زیادی را برای خرید نان وقت بگذارند.

کیفیت نان مطلوب نیست

کیفیت نان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و این امر مردم را بسیار نگران و ناراحت کرده است؛ چراکه بخش قابل توجهی از نان خریداری شده را باید دور بریزند و این مورد وجهه مذهبی خوبی هم ندارد.

پنج دستگاه نظارتی بر کیفیت نانوایی‌ها نظارت دارند، اما انگار ضعف در نظارت‌ها هنوز کیفیت مورد نظر را برای نان ایجاد نکرده و باید دید آیا کم‌کاری از این دستگاه‌ها بوده است یا تخلف از سمت نانوایی‌ها صورت می‌گیرد؟ نان بیشترین سهم را در سفره مردم دارد و انتظار می‌رود نانوایی‌ها بهترین خدمات را به مردم بدهند.

قاچاق آرد از نانوایی‌ها

یکی از شهروندان نهاوندی در این رابطه می‌گوید: بحث نبود نظارت بر نانوایی‌ها معضل جدی جامعه است، مشکلات بیشتر از آن است که به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه قاچاق آرد از خود نانوایی‌ها انجام می‌شود، بیان می‌کند: در این مورد اگر نظارت وجود داشته باشد، نانوایی‌ها به راحتی آرد دولتی را به فروش نمی‌رسانند.

وی با بیان این‌که نظارت در شهر نهاوند خیلی کم است، ادامه می‌دهد: در بحث نانوایی‌ها به ۳۰ تا ۴۰ سال پیش برگشتیم و صف‌های نانوایی دارند طویل می‌شوند و ساعت پخت و میزان پخت آرد کم شده است.

این شهروند از نبود نظارت مسئولان بر نانوایی‌ها به شدت گلایه می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه در برخی از نانوایی‌ها نان بی‌کیفیت تولید می‌شود و این نان را برای خوراک دام به فروش می‌رسانند.

وی با بیان این‌که در گذشته شورای آرد و نان بر نانوایی‌ها نظارت داشت، خاطرنشان می‌کند: اکنون نظارت بر عهده چند ارگان قرار گرفته که قصور در این زمینه را روی گردن دیگری قرار می‌دهند.

کیفیت پائین

یکی دیگر از شهروندان نهاوندی وضعیت پخت نان را بسیار نامناسب می‌داند و می‌گوید: نان از کیفیت خوبی برخوردار نیست و تنها وسط نان قابل خوردن است و بخش قابل توجهی از آن باید به عنوان ضایعات دور ریخته شود.

 

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه، یادآور می‌شود: در شرایطی که امروز وجود دارد، نباید نان از این کیفیت برخوردار باشد، یک کارگر ساده با حقوق اندک چگونه می‌تواند خرج زندگی خود را تأمین کند که هنوز نان را نیز به ضایعات تبدیل کند و هزینه گزافی را متحمل شود.

وی با بیان این‌که نظارت‌ها کم شده است، اضافه می‌کند: اگر نظارت‌ها به‌جا و به موقع صورت گیرد، نانوایی‌ها نمی‌توانند نان بی‌کیفیت را به دست مردم بدهند.

گلایه‌ها نسبت به قیمت، کیفیت پخت، وزن نان، ساعات کاری و تخصیص آردهایی که نیاز است و نسبت به پراکندگی نانوایی‌ها در جای جای شهر متفاوت است. این‌ها مسائل مهمی است و درست مدیریت‌کردن این مشکلات مردم را راضی می‌کند و سوءمدیریت یا نبود نظارت مردم را ناراضی می کند.

همچنین این روزها برخی نانوایی‌های سطح شهر عرضه نان کنجدی را بهانه‌ای برای گران‌فروشی کرده‌اند، در نبود نظارت، در برخی نانوایی‌ها کاهش وزن چانه نان هم صدای مشتریان را درآورده است. مشکل دیگری که متقاضیان نان را آزار می‌دهد، فروش نان بدون صف به کسانی است که نان کنجدی بزرگ یا دورو درخواست می‌کنند، این مسئله به ویژه در مناطق جنوبی شهر که صف‌های طویل برای خرید نان وجود دارد، بارزتر است.

به گفته برخی دیگر از شهروندان، شاطرها وقت کافی برای پرداخت خمیر و شکل‌دهی آن نمی‌گذارند و نان سوخته یا خمیر از تنور بیرون می‌کشند، همچنین نحوه و رفتار نانوایان، رعایت بهداشت محیطی و فردی ازجمله مواردی است که اتحادیه باید نسبت به آموزش افراد شاغل در نانوایی‌ها اقدام کند. این‌ها مسائلی است که باعث می‌شود این برکت الهی باکیفیت به دست مردم نرسد.

مشکلات اتحادیه

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان نهاوند دلایل مختلفی را برای گلایه مردم عنوان می‌کند: از جمله نبود اداره غله در نهاوند با وجود تعداد ۲٠۷ نانوایی و بیش ۸۰ محلی پز در این شهرستان لازم است اداره غله در این منطقه مستقر شود و از نزدیک بر کم و کیف امور نظارت کند.

«مهدی خزایی» در ادامه می‌افزاید: تولید نان باکیفیت و مرغوب به عوامل مختلفی همچون مواد اولیه، مدیریت و نوع نانوایی‌ها مربوط می‌شود که به نظر می‌رسد در این سه بخش با مشکلاتی رو‌به‌رو هستیم.

وی آرد کارخانه نهاوند را بسیار مطلوب و با کیفیت بیان می‌کند و می‌گوید: توزیع آرد از طریق سامانه و آنلاین  باعث شده که همه نانوایی‌ها نتوانند از آرد نهاوند خرید کنند و بی‌کیفیت‌بودن آرد دیگر کارخانه‌ها نیز از دلایل بی‌کیفیتی نان موجود است.

خزایی قیمت پائین نان، گرانی مایه خمیر، کاهش سهمیه آرد نانوانی به‌خاطر تراکنش پائین کارت‌خوان، کمبود کارگر و آموزش‌های صنفی، تعطیلی نمایندگی غله و کمبود بازرس را از جمله مشکلات اتحادیه و نانوایان برمی‌شمرد.

وی دوشیفته‌کردن برخی نانوایی در مراکز شلوغ و پرتردد، پرداخت تسهیلات برای ساماندهی تجهیزات برخی نانوایی‌ها و تأمین اعتبار برای جذب بازرس اتحادیه را از جمله راهکارها برای تقویت ضعف در نانوایی‌های شهرستان عنوان می‌کند.

 

وی اضافه می‌کند: یکی از دلایل قاچاق آرد در نانوایی‌ها بالابودن هزینه‌های آب و برق و گاز و دستمزد کارگر است که باعث فروش آرد به صورت آزاد می‌شود، همچنین بیشترین علت افزایش صف‌های نانوایی‌ها حضور کارگران فصلی برای انجام کار‌های کشاورزی در این شهرستان است.

۲۰۷ واحد نانوایی در شهرستان مشغول به فعالیت می باشند که ۱۱۲ واحد لواش، ۷۶ واحد سنگکی، ۱۲ واحد بربری ، ۶ واحد فانتزی و یک واحد تافتن و ۲ واحد مربوط به تعاون روستایی و عشایری فعال هستند و بیش از ۸۰ واحد نانوایی محلی مشغول به فعالیت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.