نماینده اشرافیت فکری ایران

دکتر حسین معصومی همدانی ، زاده ۲ آذر ۱۳۲۷ در همدان است. این استاد برجسته، درجه کارشناسی مهندسی برق را در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد و در سال ۱۳۸۵ در رشته تاریخ علم از دانشگاه پاریس ۷ فارغ‌التحصیل شد و سال‌ها به تحقیق و تدریس در این حوزه پرداخت.

0

دکتر حسین معصومی همدانی ، زاده ۲ آذر ۱۳۲۷ در همدان است. این استاد برجسته، درجه کارشناسی مهندسی برق را در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد و در سال ۱۳۸۵ در رشته تاریخ علم از دانشگاه پاریس ۷ فارغ‌التحصیل شد و سال‌ها به تحقیق و تدریس در این حوزه پرداخت. او مدرس ادبیات فارسی، تاریخ ریاضیات، تاریخ علم و فلسفه علم در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه صنعتی شریف و نیز عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است وی همچنین مدتی مدیریت گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برعهده داشت. معصومی همدانی مدتی در مرکز نشر دانشگاهی کار کرده‌است اما پس از چند سال با آن سازمان «قطع رابطه» کرد.

دکتر معصومی‌ همدانی، پژوهشگر، مترجم و مؤلف در حوزه‌های مختلف علمی، فلسفی و ادبی است. است. او تاکنون آثار مختلفی چون «جزء و کل» نوشته‌ هایزنبرگ، «خاکستر ناتمام» اثر رنه شار و «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند؟» اثر میشل فوکو را ترجمه و تالیف کرده است.

دکتر فتح‌الله مجتبایی او را همه‌دان می‌داند و می گوید من کم‌تر کسانی را دیده‌ام که وسعت و دامنه‌ اطلاعات‌شان در این حد باشد. او نه ‌تنها در همه‌ی زمینه‌های علوم انسانی که در غیر از آن نیز تخصص دارد. معصومی ذهنی بسیار دقیق، منطقی و منظم دارد. من هرگاه نوشته‌های او را می‌خوانم، گویا قضیه‌ای منطقی را خوانده‌ام. صغری و کبری و نتیجه، جملگی در جای خود، به طور منظم قرار گرفته‌اند. این، محقق نمی‌شود، مگر به سبب دامنه‌ وسیع اطلاعات او در علوم گوناگون.

شاید دوست بدارید :

ضیا موحد نیز درباره او می گوید: آثار و مقالات دکتر معصومی در سطح بین‌المللی و بی‌نظیر هستند، اما همچنان چاپ و عرضه نشده‌اند. من برای او سلامتی و بقای عمر آرزو می‌کنم.

او فرزند ملاعلی معصومی همدانی است اما می‌گوید: به هیچ نوع اشرافیتی تعلق ندارم، حتی به اشرافیت روحانی. تنها آرزو دارم که به نوعی دیگر از اشرافیت متعلق باشم؛ اشرافیت فکری. اگر کوششی کرده‌ام، تنها برای حفظ این نوع اشرافیت بوده است. در عصر حاضر هر نوع اشرافیتی محکوم به فناست و باید به تاریخ بپیوندد. به اعتقاد من باید تنها اشرافیت فکری بماند.

از این پژوهشگر صاحبنام ده‌ها مقاله، سخنرانی و کتاب منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.