والدین در گفت‌وگو با همدان‌نامه از ضعف آموزش می‌گویند:
هزینه‌های هنگفت؛ آموزش‌های ضعیف

0

*ستایش مستقیمی- مهدیس فدایی

پس از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع بیماری کرونا و افت تحصیلی دانش‌آموزان و افزایش قیمت‌ها بالاخره قرار است مدارس به صورت حضوری اداره شوند و دانش‌آموزان به مدرسه بروند. با توجه به شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ و بازگشایی مدارس سری به والدین دانش‌آموزان زدیم و از مشکلات آن‌ها برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس پرسیدیم.

هزینه‌های سنگین

پدری که اهل یکی از روستاهای همدان است در پاسخ به این سوال که وضعیت ثبت‌نام مدارس برای فرزندان شما امسال چگونه است، می‌گوید: هزینه‌ها خیلی بالا بود، اما کاری از دست ما برنمی‌آید. ما وظیفه داریم شرایط تحصیل فرزند خود را فراهم کنیم.

مادری که امسال دو فرزند خود را راهی مدرسه می‌کند، می‌گوید: من دو فرزند دارم. ‌یکی از فرزندانم دوره ابتدایی و دیگری در دوره راهنمایی است. وضعیت‌ آموزشی نه خوب است نه بد، اما هزینه‌ها واقعا زیاد است و به فکر توان مردم برای پرداخت این همه هزینه نیستند. سال گذشته از آموزش هم راضی نبودم چون من خودم به فرزندم آموزش می‌دادم، امیدوارم امسال این شرایط عوض شود.

پدر و مادری که فرزند کلاس اولی خود را برای خرید نوشت‌افزار به بازار آورده بودند، می‌گویند: با این گرانی مدارس هم نظم ندارند. ما با کمبود کلاس مواجه شدیم. مدرسه‌های اطراف فرزند من را ثبت‌نام نکردند، در حال حاضر در چند مدرسه در فهرست انتظار باقی مانده‌ایم و هنوز هم مشخص نیست که فرزند من ثبت‌نام می‌شود یا نه.

مشکلات تغییر مدرسه

با والدینی روبه‌رو شدیم که از خوزستان به همدان نقل مکان کرده بودند. از آنان نیز این سوال را پرسیدم و مادر در جواب می‌گوید: امسال در هر مدرسه‌ای برای ثبت نام اقدام کردیم با کمبود کلاس مواجه شدیم، چون ما از شهر دیگری ساکن همدان شدیم برای ثبت نام فرزند من در مدرسه خیلی سخت گرفتند.

مادر دیگری می‌گوید: دختر من به دلیل مشکلات مالی و عوض شدن مدرسه‌اش به منطقه پائین شهر، افت تحصیلی زیادی داشت و سه تا از امتحان‌هایش را تجدید شد. هنوز هم هدایت تحصیلی دختر من را نداده‌اند و وقتی که من‌ پیگیر این موضوع می‌شوم با لحن بدی با من صحبت می‌کنند و احترام والدین را نگه نمی‌دارند. در طول سال هم دبیران فرزند من را آزار می‌دادند و چون دختر من پدر ندارد الفاظی مانند بچه یتیم به او نسبت می‌دادند.

پدری که به دلیل ثبت‌نام مدرسه فرزندش از شهرک معدنی به شهرک بهشتی نقل مکان کرده، می‌گوید: مدارس جدیدی که احداث نمی‌کنند، حداقل کلاس‌ها را افزایش دهند که ما مجبور نباشیم به‌خاطر مدارس خانه خود را عوض کنیم. من از آموزش‌و‌پرورش درخواست می‌کنم نیروهای جوان و باسواد استخدام کند نه معلمانی و مدیرانی که به روش دهه‌ها و سال‌های خیلی گذشته تدریس می‌کنند.

هزینه‌های مدارس برعهده والدین

پدری دیگری می‌گوید: از آموزش‌و‌پرورش می‌خواهم که پول برق، آب، نیمکت و دیوارهای قدیمی را از ما نگیرند. این وظیفه دولت است. چرا مدرسه باید به ما بگوید بعضی از خانواده‌ها شرایط تسویه حساب ندارند و ما به جای آن‌ها پرداخت کنیم؟ کتاب‌های درسی فرزندم سال گذشته به موقع برای ما ارسال نشد، امیدوارم به این موضوع رسیدگی شود و امسال به موقع کتاب‌ها را تحویل بدهند و همین‌طور از نظر هزینه‌ها نیاز داریم پول ثبت‌نام مدارس را کمتر کنند و نیاز داریم دبیرانی که از نظر آموزش کمی بی‌تفاوت رفتار می‌کنند، عوض شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.