در شهرستان فامنین برگزار شد:
همایش آموزش خانواده با محوریت شادکامی و پیشگیری از خشونت

0

همدان‌نامه: ۱۹ دی ۱۴۰۱، همایش «آموزش خانواده با محوریت شادکامی و پیشگیری از خشونت» توسط معاونت امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان و با مشارکت جمعیت هلال احمر در شهرستان فامنین برگزار شد.

امام جمعه فامنین در این همایش گفت: مشاوران و روان‌شناسان توصیه‌هایی برای کاهش خشونت ارائه می‌کنند، اما آن‌چه از نگاه آیات و روایات در این زمینه بسیار تأثیرگذار است، تقویت نگاه دینی و توحیدی است. اگر در جامعه ما نگاه توحیدی تقویت شود، از خیلی از آسیب‌های اجتماعی در امان خواهیم ماند. اگر نگاه شخص به مسائل مختلف مادی باشد، تاب‌آوری کاهش و آمار خشونت افزایش می‌یابد، اما اگر اعتقادات معنوی شخص تقویت پیدا کند، از آمار خشونت کاسته خواهد شد.

رئیس بهزیستی شهرستان فامنین نیز گفت: روند روبه‌رشد آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه آسیب‌های نگران‌کننده مانند خودکشی، بیکاری، اعتیاد، طلاق و مانند این، همکاران ما در سازمان بهزیستی را برآن داشته که طرح‌هایی برای آموزش خانواده‌ها و گروه‌های هدف تدارک ببینند. امیدوارم با این آموزش‌ها از رشد آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

«ابوالقاسم حسینی» افزود: کاهش آسیب‌های اجتماعی اتفاق نمی‌افتد مگر با آموزش مهارت‌های زندگی و ارتقای این مهارت‌ها در زندگی افراد. با تقویت فضایلی مانند قناعت، صبر، توکل بر خدا و بخشندگی، رضایت خاطر و شادکامی را شهروندان افزایش خواهد داد.

وی تأکید کرد: آموزش علمی و عملی، توانایی تشخیص نقاط قوت و ضعف و نیازها و تصویر واقع‌بینانه از خودمان کمک می‌کند تا مسائل دیگران را هم به‌راحتی تشخیص دهیم و به حل آن‌ها کمک کنیم.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان در این همایش گفت: واقعیت این است که جامعه در بعضی بخش‌ها در حوزه سلامت روان، حال خوبی ندارد و بعد از کرونا، کل جهان به این معضل گرفتار شد، اما ما کشوری با پیشینه قوی فرهنگی چندین هزارساله هستیم؛ بنابراین مشکلات حتی کوچک نیز در آن قابل توجه است.

«مجتبی پهلوساری» ادامه داد: طبق مطالعات، از هر سه ایرانی یک نفر به‌صورت جدی به دریافت خدمات روانشناختی نیاز دارد و این امر نگران‌کننده‌ای است. این‌که این خدمات باید از سوی چه مراکزی ارائه شود و آیا در تمام شهرستان‌ها این خدمات قابل دسترسی است، سوالاتی است که باید به آن‌ها پاسخ داد.

وی افزود: در شهرستان فامنین مرکز مشاوره وجود ندارد و راه‌اندازی آن در دستور کار است، اما خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی فعال است و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند. خط ۱۴۸۰ با عنوان «صدای مشاور» نیز خط تلفنی رایگانی است که توسط سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده و روان‌شناسان کارآزموده در آن به شهروندان خدمات مشاوره ارائه می‌دهند. بیش از ۳۰ مرکز مشاوره نیز در سطح استان فعال هستند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان تأکید کرد: همه ما به دریافت خدمات روانشناختی نیازی داریم که به معنی این نیست که من دارای یک مشکل حاد روانی هستیم، بلکه بخش عمده جامعه برای رشد خود، تربیت بهتر فرزندان و ارتقای مهارت‌های زندگی به خدمات مشاوره نیاز پیدا می‌کنند. آموزش هم رکن اساسی است که باید مستمر باشد.

پهلوساری تأکید کرد: مراکزی مانند مثبت زندگی آماده ارائه این خدمات و آموزش‌ها به شهروندان هستند و با همکاری دهیاری‌ها، می‌توانیم این خدمات را در روستاها نیز ارائه دهیم.

در ادامه «حجت الله حاتمی» روان‌شناس و کارشناس بهزیستی استان به آموزش هم‌راستا با موضوع همایش با حضور شهروندان فامنینی پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.