پایان کار جشنواره عکس «ناگفته‌های هگمتانه»

«نرگس اخوان» به عنوان نفر اول جشنواره معرفی شد

جشنواره عکس «ناگفته‌های هگمتانه» همزمان با روز همدان به کار خود خاتمه داد و برگزیدگان این جشنواره از نفر اول تا دهم معرفی شدند.

0

*ناهید زندی‌صادق

*روزنامه‌نگار

جشنواره عکس «ناگفته‌های هگمتانه» همزمان با روز همدان به کار خود خاتمه داد و برگزیدگان این جشنواره از نفر اول تا دهم معرفی شدند.

پیش از اعلام نتایج «حسن سلطانی» مدیر پایگاه هگمتانه گفت: این مسابقه با هدف ایجاد تعامل و ارتباط با هنرمندان، گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی در محوطه تاریخی هگمتانه در خرداد ماه ۹۹ با مشارکت دوستداران میراث فرهنگی آغاز شد، در ابتدا کسی فکر نمی‌کرد ۳۸ نفر با ۱۴۵ اثر در این مسابقه شرکت کنند، اما شاهد کثرت آثار ارسالی بودیم که نمونه‌هایی از برگزیدگان در سالن ترانشه باستان‌شناسی هگمتانه به نمایش درآمده است. چراکه تاثیر دید هنرمندانه یک هنرمند را در معرفی هگمتانه‌ای که به باور خیلی از همدانی‌ها به عنوان خرابه‌های هگمتانه حرفی برای گفتن ندارد، را می‌توان دید. هگمتانه‌ای که ضمن بازگشایی رازها جای خود را در مجامع جهانی برای ثبت جهانی باز کرده ‌است.

وی ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و هیئت داوران ادامه داد: این نمایشگاه فعلا در سایت باستانی هگمتانه برپا خواهد بود.

«علی‌مالمیر» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اختتامیه این جشنواره ضمن تبریک روز همدان و روز پزشک و قدردانی از ایثارگری مدافعان سلامت و کادر درمان گفت: با وجود آثار تاریخی بی‌شمار در همدان و اهمیت بسیار محوطه هگمتانه، میزان شناخت مردم همدان متناسب با شأن این سایت باستانی نیست چراکه در نمونه آماری سال گذشته میزان بازدید همدانی‌ها از این محوطه تنها ۳۰ درصد بوده و شاید ۷۰ درصد همشهری‌های ما از این مجموعه دیدن نکرده‌اند.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی علاوه بر حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی وظیفه معرفی این آثار را نیز برعهده دارد چراکه اگر ارزش و اهمیت آثار تاریخی را نشناسیم، طبیعتا نمی‌توانیم دغدغه حفاظت از آن را داشته باشیم و برای پاسداری از آن تلاشی کنیم. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان در حوزه معرفی آثار تعریف کرد استفاده از بستر هنر است که می‌تواند بسیار اثربخش، کارا و تاثیرگذار آثار تاریخی را معرفی کند. مثلا با آن‌که بنده و همکارانم سال‌هاست که از این مجموعه بازدید کرده‌ایم، امروز با دیدن آثار عکاسان متوجه شدیم بسیاری از زاویه‌های دیدی که عکاسان به هگمتانه داشته‌اند ما در طول این ‌سال‌ها از آن زوایا به این سایت نگاه نکرده‌ایم.

در ادامه برندگان این جشنواره به این ترتیب معرفی شدند:

۱. نرگس اخوان

۲.امیرمهدی موسوی

۳. رضا زنگنه

۴. زهرا کرمی

۵. مبینا خلیلی

۶. محمدعرفان ورمزیار

۷. زیبا غلامی دلربا

۸. فاطمه محمدی صامت

۹.ناصر زلفی

۱۰. اسما رنجبران

و با لوح‌تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی از آنان تقدیر شد.

«یدالله خزایی» دبیر جشنواره عکاسی ناگفته‌های هگمتانه، در حاشیه اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره ناگفته‌های هگمتانه از ابتدای تابستان با انتشار فراخوان آغاز شد و تا بیستم مردادماه تمدید شد. این جشنواره با شرکت ۳۸ عکاس و ۱۴۵ اثر  ارسالی داوری شد. عکس‌ها با شماره و بدون ذکر نام در اختیار داوران قرار گرفت و به مدت یک‌‌ هفته عکس‌ها داوری شد.

وی تأکید کرد: ما محدودیتی برای ارسال عکس اعلام نکردیم حتی عکس‌های موبایلی با دوربین‌های ۸ مکاپیکسل به‌بالا می‌توانستند در این جشنواره حضور یابند. داوران این جشنواره علاوه بر بنده «مریم‌ خوشبین» کارشناس ارشد عکاسی و «سجاد غنی‌پور» کارشناس ارشد فیلم‌سازی بودند‌.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.