پیام الوند منتشر شد

این کتاب زمستان ۱۴۰۰ از سوی انتشارات «روزنه» روانه بازار شد

0

*حسین زندی

*خبرنگار

کتاب «پیام الوند» به کوشش «نصرالله آژنگ»، «علی دمقیان»، «عباس زندی»، «زهرا معین» و «مسعود میدانچی» با همکاری «امیر مفتون» منتشر و در زمستان ۱۴۰۰ از سوی انتشارات «روزنه» روانه بازار شد.

کتاب پیام الوند در دو فصل تنظیم شده که بخش اول آن با عنوان «همدان در یک نگاه» استان همدان را معرفی می‌کند و بخش دوم به فعالیت‌های انجمن همدانی‌های مقیم مرکز می‌پردازد. در این کتاب دو مقدمه به قلم دکتر «شهریار بهاری» و «امیرحسین مفتون» نوشته شده است.

فصل نخست

در فصل نخست؛ «همدان در یک نگاه» نگاهی مختصر به تاریخ و جغرافیای استان همدان دارد و کوه‌ها، رودخانه‌ها و پیشینه همدان از هکمتانه تا امروز را بررسی می‌کند و مطالبی به قلم دکتر «رضا ایزدی»، بانو «هما ارژنگی» و دکتر «یوسف فضایی» دارد. در همین فصل تعدادی از نام‌آوران گذشته و حال استان همدان معرفی شده‌اند؛ از جمله باباطاهر، بدیع الزمان همدانی، بوعلی‌سینا، خواجه رشید همدانی، فخرالدین عراقی، عین‌القضات همدانی، میرسیدعلی همدانی، اکبر اعتماد، قباد شیوا، میرزاده عشقی، فریدون‌ مشیری، توفیق موسیوند و احسان یارشاطر را به قلم «نصرالله آژنگ»، «مسعود میدانچی»، «حسین زندی»، «محمدحسین یزدانی‌راد»، دکتر «مهدی درخشان»، «علی دمقیان» و «فرشته ایرانی» معرفی کرده است. همچنین در بخشی نیز به شماری از شخصیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری پرداخته که حاج محمدتقی ایرانی، تقی ایزدیار، قاسم برنا، حسین بطحایی، بهرام پزشکی، یحیی دولتی، امین الله رضائی، غلامحسین قرا گوزلویی، محمدرضا قنبری، سیف الله گلپریان، صفاء الحق همدانی و دکتر ایراندخت میرهادی از آن جمله‌اند.

در بخشی از این کتاب نیز بناهای تاریخی و فرهنگی استان همدان معرفی شده از جمله اطلاعاتی در باره آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، بقعه استر، گنجنامه، شیرسنگی و مسجدجامع در آن آمده است.

شاید دوست بدارید :

فصل دوم

اما فصل دوم کتاب به‌صورت مفصل به انجمن همدانی‌های مقیم مرکز می‌پردازد. در ابتدای این بخش تاریخچه انجمن به قلم مسعود میدانچی آمده، سپس ۱۶ مقاله از نویسندگانی که بیشتر آنان عضو انجمن همدانی‌های مقیم مرکز بوده و مقالاتی درباره همدان نوشته اند، چاپ شده است از جمله آثاری از دکتر «میرجلال الدین کزازی»، دکتر «یوسف قضایی»، دکتر «محمد بقایی ماکان»، پروفسور «حسین باهر» و «نصرالله آژنگ» به چشم می‌خورد. در ادامه ۷۲ قطعه شعر از اعضای انجمن همدانی‌های مقیم مرکز چاپ شده در بخش دیگری از اشعار شاعران به گویش همدانی آمده و پس از آن تعدادی شعر طنز و کاریکلماتور از اعضای این انجمن چاپ شده است. «ایرج ایزدیار» درباره حضور شخصیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جلسات این انجمن نوشته و در ادامه به برگزاری بزرگداشت‌هایی که این انجمن از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ برگزار کرده، تشریح کرده است. در فصلی نیز به شرح حال بعضی از اعضای هیئت امنای انجمن همدانی‌های مقیم مرکز پرداخته است و بخش پایانی نیز سپا‌س‌نامه و تصاویری از مراسم و اعضای انجمن است.

معرفی داشته‌های همدان

کتاب پیام الوند مانند کشکولی است که علاوه بر معرفی انجمن همدانی‌های مقیم مرکز نمونه آثار اعضای این انجمن را آورده و در کنار آن به معرفی استان همدان و داشته‌های آن می‌پردازد. این اثر نه ‌تنها برای پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ و ادب این خطه از ایران زمین مفید است، بلکه برای کسانی که علاقه‌مند به دیدنی‌های همدان هستند یا قصد سفر به استان همدان دارند این کتاب می‌تواند معرف خوبی از داشته‌ها و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی به گردشگران و مسافران باشد. این کتاب ثبت بخشی از تاریخ ادبیات استان است و تذکره خوبی است که می‌تواند با تلاش اعضای انجمن همدانی‌های مقیم مرکز ادامه داشته باشد تا فرهنگ استان همدان و اهالی آن را به هم‌زبانان و هم فرهنگان و هنردوستان بشناساند.

جلد کتاب توسط هنرمند همدانی «خیرالله اصغری» طراحی شده  و عکس‌های درون متن‌ها از «سعید بیات» است که در کنار مسعود میدانچی برای به سرانجام رسیدن این کتاب زحمات زیادی متحمل شده است. این کتاب به‌زودی در همدان و انجمن همدانی‌های مقیم مرکز رونمایی خواهد شد و از نوروز ۱۴۰۱ در کتابفروشی‌های معتبر استان همدان عرضه شده است.

انجمن همدانی‌های مقیم مرکز

انجمن همدانی‌های مقیم مرکز یکی از مهم‌ترین تشکل‌هایی است که در تهران فعالیت می‌کند. این انجمن از سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرده و بزرگان و فرهنگ و ادب استان همدان را گردهم آورده است. همچنین در مناسبت‌های مختلف از بزرگان فرهنگ ایران زمین تجلیل کرده و یکی از پایگاه‌های فرهنگی کشور در تهران به شمار می‌آید. این انجمن محل آمد و شده بزرگان ادبیات بوده و با انجمن‌های ادبی دیگر در سراسر کشور نیز ارتباطات خوبی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.