مسئولان نهاوند خبر می‌دهند:
پیگیری مراحل تدوین برنامه جامع پیشگیری از خودکشی در نهاوند

فرماندار نهاوند: هدف بنیادین ما، ایمن‌کردن جامعه در این زمینه و در ادامه کاهش مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی است، اظهار می‌کند: طرح پیشگیری از خودکشی در هفت محله نهاوند در حال اجراست که چهار محله در شهر نهاوند، دو محله مربوط به مرکز شهرستان است و یک محله در شهر گیان است که تسهیلگران با تکمیل پرسشنامه ها از شهروندان اقدامات لازم را رصد و تدوین می‌کنند.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

فرماندار نهاوند در رابطه با اجرای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی، می‌گوید: با توجه به آمار و ارقام خودکشی در برخی از مناطق شهرستان، اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در محلات و بهره‌مندی از امکانات بین‌بخشی و برون‌بخشی در دستور کار است.

«ضرغام احمدوند» بیان می‌کند: جلسات کمیته اصلی و تخصصی با محوریت آگاه‌سازی، انگیزشی و آموزشی برای خانواده‌ها و جوانان جامعه هدف در شهرستان برگزار شده است و در این راستا کمیته آموزشی و پژوهشی با محوریت دانشگاه امید نهاوند با ارجاع افراد آسیب‌پذیر شناسایی‌شده برای اخذ خدمات مشاوره‌ای رایگان اقدام می‌کند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: اداره بهزیستی شهرستان به عنوان دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و مجری این برنامه در شهرستان با دعوت از نمایندگان پزشکی قانونی، نیروی انتظامی، مرکز بهداشت، دادگستری و دانشگاه‌ها کارگروهی را تشکیل داده و محلات دارای آمار بالای اقدام به خودکشی را شناسایی و اطلاعات موجود را طبقه‌بندی کرده است.

ضرغام احمدوند-فرماندار نهاوند
ضرغام احمدوند-فرماندار نهاوند

ایمن‌کردن جامعه از خودکشی هدف اصلی از  اجرای طرح

احمدوند با اشاره به این‌که وقتی روی آسیب خودکشی متمرکز می‌شویم، هدف بنیادین ما، ایمن‌کردن جامعه در این زمینه و در ادامه کاهش مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی است، اظهار می‌کند: طرح پیشگیری از خودکشی در هفت محله نهاوند در حال اجراست که چهار محله در شهر نهاوند، دو محله مربوط به مرکز شهرستان است و یک محله در شهر گیان است که تسهیلگران با تکمیل پرسشنامه ها از شهروندان اقدامات لازم را رصد و تدوین می‌کنند.

فرماندار نهاوند با بیان این‌که مناطق حساس و بیشتر در معرض این آسیب اجتماعی در شهرستان شناسایی شده، می‌گوید: ستاد فرعی این کارگروه از طریق بخشداری‌ها، اداره بهزیستی و دانشگاه‌ها با حضور کارشناسان استانی و شهرستانی در این مناطق با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای با خانواده‌ها اقدامات لازم را بررسی و پایش می‌کند.

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کاهش خودکشی

به گفته احمدوند مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کاهش خودکشی؛ آموزش، آگاهی‌دادن و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها، تقویت عزت نفس، ایجاد نشاط اجتماعی، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و تصمیم‌گیری به آحاد جامعه است که در این رابطه آموزش‌و‌پرورش و دانشگاه‌ها نقش اساسی دارند تا مردم با نشانه‌ها و علائم هشدار‌دهنده رفتار خودکشی آشنا شوند و با ارجاع به‌موقع به متخصصان به فرد بحران‌زده کمک کنند.

اجرای طرح غربالگری در ۷ منطقه شهرستان

 

رئیس بهزیستی شهرستان نهاوتد در رابطه با اجرای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی، می‌گوید: در مرحله اول، در هفت محله این شهرستان غربالگری آغاز شد و ۳۵ تسهیلگر در اجرای این طرح با ما همکاری می‌کنند تا بتوانیم ۵۰ درصد جمعیت شهرستان را در این طرح پوشش دهیم.

«مریم سلگی» می‌افزاید: باتوجه به نیاز و استقبال مردم به اجرای چنین برنامه‌‌هایی، به نظر می‌رسد طرح با موفقیت در شهرستان نهاوند در حال پیگیری و اجراست.

وی همکاری نهادهای مرتبط با بهزیستی را در اجرای این طرح مثبت ارزیابی و بیان می‌کند: فرمانداری شهرستان بیشترین همکاری را با ما در رابطه با پیشبرد اهداف این طرح دارد که جای تشکر و قدردانی دارد.

سلگی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محلات پرآسیب می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه برنامه‌ریزی و مداخلات بهنگام چه در سطح پیشگیری اولیه و چه در پیشگیری سطح دوم، داشتن یک تصویر واضح، روشن و قابل اتکا از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در سطح شهرستان است.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین یکی از وظایف ما رصد آسیب‌های اجتماعی و دیده‌بانی مداوم آسیب‌های اجتماعی و بررسی روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی و از همه مهمتر عوامل تأثیرگذار و تعیین‌کننده آن در شهرستان است تا بتوان مداخلات لازم را متناسب با آن‌چه که در حال اتفاق است به اولویت در مناطق اجرا کنیم.

مریم سلگی- رئیس بهزیستی نهاوند
مریم سلگی- رئیس بهزیستی نهاوند

برنامه‌های بهزیستی برای پیشگیری از خودکشی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی تصریح می‌کند: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای سازمان بهزیستی بسیار اهمیت دارد بحث آموزش، آگاه‌سازی و خودمراقبتی است. خود مراقبتی یکی از موضوعاتی است که در تمام دنیا اجرا می‌شود و شواهد نیز نشان داده است که خودمراقبتی بیشترین تأثیر را در کنترل کاهش و پیشگیری از بسیاری از آسیب‌ها دارد. در حوزه خودمراقبتی چند جنبه وجود دارد؛ خودمراقبتی در حوزه‌های جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است، بخشی از خودمراقبتی که مربوط به حوزه‌های روانی اجتماعی است از مأموریت‌ها و وظایف سازمان بهزیستی است.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند خاطرنشان می‌کند: موضوعی که سازمان بهزیستی امسال درخصوص آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده، این است که اطلاعات آسیب‌ها را منطقه به منطقه دریافت و براساس آن مداخلات لازم را با مشارکت سایر دستگاه‌های متولی و مرتبط طراحی و اجرا کنند.

اولویت‌ها

سلگی در پایان می‌گوید: آن‌چه که اولویت ما در آسیب‌های اجتماعی است و احصای آسیب‌ها براساس آن صورت می‌گیرد، مواردی همچون طلاق، اعتیاد، فقر، خشونت‌های خانگی و موضوعاتی که مربوط به حوزه فرد و خانواده است این موارد از جمله موضوعاتی است که سازمان بهزیستی سعی دارد به صورت مداوم ضمن رصد، برنامه عملیاتی مناسب و اثربخش در سطح پیشگیری از خودکشی را مدنظر داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.