در ستاد فرماندهی انتظامی استان همدان برگزار شد:
کارگاه آموزشی یک‌روزه با عنوان پیشگیری از خودکشی

0

دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱، کارگاه آموزشی یک‌روزه با عنوان «پیشگیری از خودکشی» در ستاد فرماندهی انتظامی استان همدان برگزار شد. در این کارگاه که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی و با همکاری معاونت امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان و مساعدت استانداری برگزار شد، «محمد ترکمان» روان‌شناس به عنوان مدرس حضور داشت و درباره سرفصل‌هایی چون تعریف خودکشی، علائم و نشانه‌های هشداردهنده خودکشی، باورهای غلط درباره خودکشی، اقدامات اولیه در بحران خودکشی و گام‌های درمان در بحران خودکشی به تعدادی از کارکنان اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آموزش‌هایی ارائه داد.

جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در ابتدای این کارگاه گفت: برگزاری این کارگاه براساس مصوبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ کمیته پیشگیری از خودکشی که در استانداری برگزار شد، برنامه‌ریزی شده و لطف این کارگاه به حضور دوستان ما در اداره‌کل بهزیستی در کنار ماست.

«علی احمد نادری» افزود: یکی از اتفاقات خوب در معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی منظم و متعدد برای مشاوران اداره مشاوره و مددکاری این معاونت است که براساس موضوعات روز برنامه‌ریزی می‌شود. به همین دلیل، مشاوران نیروی انتظامی علاوه بر تجاربی که میدان عمل کسب می‌کنند، دانسته‌های علمی خود را هم به‌روز می‌کنند.

کارگاه پیشگیری از خودکشی برای کارکنان نیروی انتظامی
کارگاه پیشگیری از خودکشی برای کارکنان نیروی انتظامی

وی تأکید کرد: این‌که مشاوران ما در ایجاد مصالحه در پرونده‌ها و چه در کاهش بار قضایی جرائم موثر هستند، به‌دلیل برگزاری همین کارگاه‌هاست. بنابراین به نتایج مثبت این کارگاه در افزایش اطلاعات همکارانمان در حوزه خودکشی نیز امیدواریم.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان نیز گفت: بحران خودکشی در استان جدی است و همدان جزو استان‌های با آمار بالای اقدام به خودکشی محسوب می‌شود و این آسیب بین نوجوانان نیز رسوخ پیدا کرده و در آمار افراد اقدام به خودکشی‌کننده، افراد با سنین کهنسالی نیز دیده می‌شود و خبر بدتر این‌که آمار رو به افزایش است.

«مجتبی پهلوساری» با بیان این‌که با این شرایط به این نتیجه رسیدیم که اقدامات در این زمینه کافی نبوده، ادامه داد: به همین دلیل، اقداماتی در این زمینه انجام شده که مهم‌ترین آن اجرای برنامه جامع پیشگیری از خودکشی است که کارگاه امروز نیز جزئی از این برنامه است.

وی افزود: طبق این برنامه، حداقل ده درصد ساکنان در محلات پرخطر استان مورد غربالگری قرار می‌گیرند تا همه افرادی که در مراحل مختلف خودکشی قرار دارند، شناسایی و به مراجع درمانی ارجاع داده شوند. در کنار آن، همه این افراد، خانواده‌های آن‌ها و در نهایت همه شهروندان مورد آموزش‌های تخصصی با محوریت ارتقای مهارت‌های زندگی قرار بگیرند.

پهلوساری تأکید کرد: آگاه‌سازی بخش مهمی از این برنامه است که برگزاری چنین کارگاه‌هایی هم با همین هدف انجام می‌شود.

در پایان کارگاه، اعضای شرکت‌کننده و مدرس کارگاه بخش پرسش و پاسخ و مرور منابع را اجرا کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.