کودکان و کرونای دلتا

0

*نصرالله پزشکی

*فعال حقوق کودکان

متاسفانه با موج سهمگینی از سویه دلتا در سرتاسر کشور درگیر هستیم. با افزایش موارد این سویه، بسیاری از خانواده‌های نگران می‌پرسند: آیا میزان ابتلای کودکان با این سویه بالاتر از انواع قبلی است؟ آیا شدت بیماری و درصد مرگ و میر بالاتر رفته است؟ علائم آن در کودکان چیست و با انواع قبلی چه تفاوتی دارد؟ چگونه از کودکان و نوجوانان در برابر این بیماری محافظت کنیم؟

برخلاف برخی داده‌های اولیه کودکان همواره مستعد ابتلا به کووید -۱۹ بوده‌اند. بر اساس آخرین داده‌های معتبر جهانی، بیش از ۴.۱ میلیون کودک از ابتدای همه‌گیری مبتلا به کووید -۱۹ تشخیص داده شده‌اند که ۱۴.۳ درصد از کل موارد را شامل می‌شود.

صرف نظر از این‌که بیماری با سویه دلتا شدیدتر است یا خیر، این نوع به طور واضح باعث افزایش موج عفونت‌های جدید به ویژه در کودکان درسطح جهان، به ویژه در مناطقی که پوشش واکسن کم است، شده است. به نظر می‌رسد افزایش موارد در کودکان بیشتر به دلیل ویژگی‌های همه‌گیرشناسی ویروس و سرایت‌پذیری بسیار بالای این نوع، حتی در فضاهای باز، باشد. اساسا بیماری‌های با سرایت‌پذیری بالا کودکان را بیشتر مبتلا و عامل اصلی گردش آنان در جامعه نیز کودکان هستند. هنوز شواهدی مبنی بر شدت بیشتر بیماری در کودکان با این سویه وجود ندارد.

دو ویژگی اصلی متمایزکننده این سویه شیوع بالای علائم شبیه سرماخوردگی در شروع بیماری و گسترش سریع‌تر به ریه‌هاست. این دو ویژگی متاسفانه موجب تاخیر در تشخیص و شروع اقدامات درمانی و نیز پیشگیری از سرایت به دیگران می‌شود. در بیشتر موارد خانواده‌ها در مقابل بروز این علائم در کودکان با توسل به عللی مانند حمام رفتن، در معرض جریان هوای کولر قرارگرفتن و حساسیت آن‌ها را توجیه و از پیگیری و اقدام جدی به ویژه در زمینه پیشگیری از انتشار و سرایت بیماری خودداری می‌کنند. این در حالی است که مهمترین نکته‌ای که باید به یاد داشت این است که در این فصل هیچ بیماری تنفسی دیگری وجود ندارد و حساسیت‌های فصلی هم در حداقل شیوع هستند. نه تنها با علائمی مانند تنگی نفس، درد سینه، بی‌حالی، از دست دادن حس‌های بویایی و چشایی بلکه علائم خفیف‌تر مانند آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، سردرد، سرفه و عطسه با یا بدون تب نیز باید بیماری کووید دلتا در نظر گرفته شود و تمام اقدامات پیشگیری از سرایت آن به طور جدی انجام و به مراکز بهداشتی درمانی تعیین شده مراجعه شود. علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ در کودکان شایع‌تر است و به‌رغم شیوع بیماری‌های مشابه در فصل جاری در این مورد هم توصیه اکید به رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی می‌شود. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه اجتناب از حضور در فضاهای بسته و باز پرجمعیت و تشویق کودکان بالای دو سال به استفاده از ماسک مهمترین راه‌های حفاظت از کودکان در برابر این بیماری است.

نکته بسیار مهم دیگر آن‌که با توجه به آسیب‌پذیری بالای خانم‌های باردار در برابر کووید و محدودیت‌های واکسیناسیون آن‌ها بیماران مشکوک به کووید ۱۹ مطلقا باید تا سه هفته از هرگونه تماس با ایشان خودداری کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.