کوهستان الوند؛ گنجی که نمی‌بینیمش!

افسانه‌ای در عوام همدان وجود دارد که گفته می‌شود گنجی در کوهستان الوند پنهان شده است که حمل آن به ۱۸۰ کامیون نیاز دارد. ذهن ما همواره به سمت محاسبه ریالی کالا‌ها و ارزش‌ها می‌رود، اما اگر بخواهیم ارزش اکولوژیکی و خدمات محیط زیستی کوه‌های اطراف همدان را کمی کنیم، آن‌چه به دست خواهد آمد از هر گنجی بزرگ‌تر خواهد بود.

0

*مهرداد نهاوندچی                                                                                                                                                   

*دانشجوی دکتری برنامه ریزی محیط زیست

 

  • اهمیت کوه و کوهستان

کوهستان با تمامی صلابت ظاهری و با وجود تأمین خدمات و ارزش‌های فراوان محیط زیستی منطقه‌ای فوق‌العاده مهم برای دشت‌ها (به ویژه برای نواحی خشک و نیمه خشک چون ایران)، هیچ‌گاه با چنین شدتی رو به تباهی نبوده است. نتیجه این روند منجر به فقر اهالی کوهستان‌ها، تباهی تنوع زیستی و فرهنگی هم در نواحی منزوی کوه و هم در دشت‌ها (آبادی) است که کوهستان‌ها آن‌ها را پشتیبانی می­کنند. تخریب مراتع، زیستگاه حیات وحش، فرسایش، خزش، رانش، لغزش اراضی و خاک، ریزش مواد: سنگ و یخ و برف  یا سیل و رسوب‌گیری همه از عواقب بی‌توجه بودن به ماهیت خاص کوهستان و نیازهای برنامه‌ریزی محیط زیستی است که می­طلبد اما وجود ندارد. قبلا نواحی بکر و منزوی پناهگاه بخش مهمی از فضا و حیات و فرهنگ بومی کوه بود اما امروزه اکثر این نواحی یا با سازه­هایی به بهانه گردشگری، سکونتگاه، پیست‌های اسکی، جاده و هتل، یا مزارع و مراتع مصنوعی محاصره و یا اشغال شده‌اند.

مهرداد نهاوندچی
مهرداد نهاوندچیوه، کوهستان، الوند
  • چرا الوند گنج است؟

افسانه­ای در عوام همدان وجود دارد که گفته می­شود گنجی در کوهستان الوند پنهان شده است که حمل آن به ۱۸۰ کامیون نیاز دارد. ذهن ما همواره به سمت محاسبه ریالی کالا­ها و ارزش­ها می­رود، اما اگر بخواهیم ارزش اکولوژیکی و خدمات محیط زیستی کوه­های اطراف همدان را کمی کنیم، آن‌چه به دست خواهد آمد از هر گنجی بزرگ­تر خواهد بود. باید توجه داشت، بدون وجود کوه­های اطراف همدان و کوهستان الوند، همدان دشتی برهوت بیش نخواهد بود. اما در دهه­های اخیر، حداکثر بهره­برداری و درآمدزایی (استانی و شخصی) و یا حتی اشتغال حداکثر به قیمت تخریب و آلوده‌سازی محیط زیست منشا و مادری کوهستان­های همدان شده است.

کهن شهر همدان، از دیرباز به عنوان یک شهر کوهستانی شناخته شده است و کوه­های آن، پیشینه تاریخی مفصلی در موضوعات فرهنگی، هنری، باستانی، تاریخی، اقتصادی، ورزشی و گردشگری داشته‌اند. چنان‌چه در کتب تاریخی و اشعار شاعران محلی و ملی به آن اشارات فراوانی شده است. کوه­های همدان خدمات اکولوژیکی همچون تامین ذخایر عظیم آب و تلطیف هوا، نقش حیاتی برای شهر همدان دارند و حفظ آن­ها به عنوان نعمت‌های الهی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

  • زخم­هایی بر پیکر الوند

چندین و چند سال است که پیکر با صلابت کوهستان الوند به اشکال مختلف زخمی شده است. در این بخش به تهدیدات قبلی و پیش روی کوهستان­های همدان به صورت تیتروار اشاره می­شود:

  • احداث تله­کابین؛ از نظر محیط زیستی جابه­جا شدن حتی یک سنگ سیستم اکولوژیکی یک کوهستان را برهم می­زند، ورود بیش از ظرفیت برد فیزیکی و زیستی در منطقه کوهستانی الوند تخریب­های زیادی را در برداشته و در برخواهد داشت.
  • احداث مجموعه­های گردشگری؛ در اقصی نقاط کوهستان. گردشگری یکی از بزرگترین بهانه­های تخریب کوهستان­های همدان بوده است؛ در حالی­که گردشگری پاک با کمترین تخریب می­تواند بیشترین ثمر را داشته باشد.
  • احداث جاده سلامت؛ که با پیگیری رسانه­ها، فعالان محیط زیست و کوهنوردان و ورود برخی از مسئولان متوقف شد، اما اثراتی از آن همچنان به­جای مانده است.
  • گازکشی به دهکده گنجنامه، توسعه ناپایدار یکی از عوامل مشخص تخریب مناطق کوهستانی است.
  • وجود آفرودسواری­های بی‌حساب و کتاب؛ امید است این افراد در قالب تیم­های مختلف و مسیرهای مشخص به درستی مدیریت شوند و به مناطق با حساسیت کمتر و پیست­های خصوص این ورزش هدایت شوند.
  • رها شدن میزان زیادی پسماند و پساب در بیشتر مناطق کوهستانی همدان؛ آموزش محیط زیست برای کوهنوردان و گردشگران کوهستان­ها، می­تواند یک برنامه بلندمدت فرهنگ‌سازی تضمینی باشد.
  • نظام عشایری مدرن به جای سنتی؛ در گذشته عشایر با حرکت آهسته خود از مناطق جنوبی، فرصت برای جوانه زدن و رشد گیاهان در کوهستان­های همدان را به به­وجود می­آوردند. اما امروزه با خودرو (وانت و کامیون) به کوچ می­پردازند و زمان برای رشد گیاهان به وجود نمی­آید. این امر باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می­شود. با از بین رفتن پوشش گیاهی، رواناب­های ناشی از بارندگی در سطح خاک وارد نمی­شوند و این امر به کاهش سفره­های زیرزمینی دامن می­زند. با افزایش برداشت آب از سفره­های زیرزمینی، عوارضی همچون فروچاله به وجود می­آیند. پس اگر به صورت علت و معلولی بررسی کنیم، یکی از عوامل ایجاد فروچاله و حتی کم­آبی را می­توان در کوهستان­ها و تخریب­ها و بهره­برداری­های غلط در آن جست‌وجو کرد.
  • احداث جاده برگشت گنجنامه؛ در شماره قبلی در پرونده ویژه به آن پرداختیم، اما باید اشاره شود که احداث جاده برگشت، میزان زیادی از باغات منطقه و مناطق حساس کوهستان را تخریب خواهد کرد.
  • احداث بیمارستان هزار تختخوابی، احداث این مرکز درمانی در منطقه جاده حیدره، نه تنها از منظر محیط زیستی توجیهی ندارد و تخریب­های جبران‌ناپذیری به جای می­گذارد، بلکه از منظر راه­های دسترسی و پدافند غیر عامل هم علمی و عملی نیست.
  • توسعه نامتوازن؛ بهره­برداری­های منفعت طلبانه، ویلاسازی، کوه­خواری، آلودگی­ به اشکال مختلف و استفاده بیش از توان و بارگذاری مشخص کوهستان­های همدان، که باعث تخریب­های متعددی شده است.

 

در چند دهه اخیر بدون توجه به اهمیت وافر کوهستان­های همدان، به بهانه­های مختلف همچون توسعه و گردشگری دست به تخریب آن زده­ایم، اگر برنامه­ریزی مدونی متناسب با توان و ظرفیت، برای کوهستان­های در همدان وجود نداشته باشد و رانت و قدرت، نظام بهره­برداری این مناطق بی­بدیل را تعیین کند، هم این گنج‌های با شکوه را از دست می­دهیم هم باید منتظر عواقب و خشم طبیعت به سمت منطقه زیستی خودمان یعنی شهرها باشیم.

 

  • متولی کوهستان­های همدان کیست؟

 

اگرچه در قضایا و مناقشات مختلف مانند احداث جاده سلامت، سازمان­ها و ارگان­های دولتی و غیردولتی ورود کردند، اما هنوز متولی مشخصی را نمی­تواند برای کوهستان­های همدان نام برد. پیشنهاد می­شود کمیته مشترکی بین دستگاه­های متولی ایجاد شود و مسائل و مناقشات و نظام بهره­برداری عادلانه در آن کمیته بررسی شود. تعیین همیاران و ضابطان قضایی حافظ محیط زیست از بین کوهنوردان و انجام کارهای علمی مانند بررسی ذی­نفعان، میزان قدرت و ارتباطات آن‌ها و همچنین پهنه­بندی توان کوهستان­های همدان به منظور کاربری­های مختلف مانند گردشگری از ملزومات و اولویت­های کارهای حفاظتی این پیکره­های زخمی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.