مدیرعامل شرکت گاز استان:
گازبهای خوش‌مصرف‌ها افزایش نیافته است

0

*نازنین ناصری

سومین اردوی راهیان پیشرفت شرکت گاز استان ویژه اصحاب رسانه برگزار شد. مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در این اردو با تأکید بر این‌که جزو استان‌های پیشرو در عرصه گازرسانی در سطح کشور هستیم و نزدیک۱۰ هزار کیلومتر توزیع گاز داشتیم،گفت: اولین استان سبز کشور در سال ۹۷ در گازرسانی به شهر‌ها و روستاها هستیم. همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای گاز هستند، ۲۵ روستای زیر ۲۰ خانوار داریم با هدف این که امکان مهاجرت معکوس شود، به این روستاها نیز خدمات گازرسانی در دستور کار است.

نازنین ناصری-کارشناس ارشد محیط زیست
نازنین ناصری-کارشناس ارشد محیط زیست

تعداد مشترکان

«محمدصادق محبی‌نظر» نظر تعداد مشترکین گاز طبیعی استان را  ۶۶۰ هزار و ۸۷۹  مشترک عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۶۰۵ هزار مشترک خانگی و تجاری را شامل می‌شود و مابقی آن مشترک آموزشی و اداری و مانند این است. ۴۳۶ هزار و ۸۹۹ مشترک شهری و ۲۲۳ هزار و۹۸۰ مشترک روستایی داریم.

محبی‌نظر با اشاره به این‌که حجم گاز مصرفی استان از ابتدای امسال تا آخر آبان ماه دو میلیارد و ۴۷۳ میلیون مترمکعب بوده است، اظهار کرد: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل که دو میلیارد و ۳۰۲ میلیون مترمکعب بوده،  ۷.۵ درصد افزایش مصرف در استان داشته است. در واقع سه درصد اشتراک‌پذیری خانگی بیشتر شده و ۱۷ درصد تخصیص گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها افزایش یافته است.

وی با توجه به ناترازی مصرف گاز در کشور مطرح کرد: می‌طلبد اقداماتی را انجام دهیم تا مدیریت مصرف داشته باشیم. برای این منظور پایش گاز ادارات در سطح استان را آغاز کردیم و تاکنون  ۴۶۰ مورد از ادارات پایش شده‌اند و چندین مورد اخطار قطع و ممانعت صادر شده است. مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلف‌ هستند که پایش مصرف ادارات را پاسخگو باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان این‌که پایش ادارات در بازه ۷ تا ۹ صبح منجر به صرفه جویی ۱۷ تا ۲۱ درصدی گاز می‌شود که بر این اساس پیشنهاد شروع کار ساعات اداری از ۹ صبح و یک روز تعطیلی در هفته را بر اساس مصوبه هیئت وزیران به استانداری ارائه کردیم.

گازبهای رایگان برای مددجویان

محبی‌نظر با اشاره به خدمات ارائه‌شده در زمینه گازرسانی به مددجویان، اعلام کرد: از اقدامات شاخص انجام شده، لوله‌کشی گاز منازل ۵۰۲ خانوار از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی به مبلغ ۵ میلیارد تومان است. گاز بهای ۱۸ هزار مددجوی بهزستی و کمیته امداد به شرط رعایت الگوی مصرف رایگان و همچنین انشعاب و لوله‌کشی گاز منازل به شرط معرفی از سوی کمیته امداد رایگان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان انشعابات در سال جاری را دو هزار و ۴۵۲ انشعاب فولادی و فلزی برشمرد و گفت: بیش از ۱۳۱ میلیون شبکه‌گذاری درخطوط توزیع گاز انجام شده و در گازرسانی به صنایع حدود هزار و ۴۵ مشترک عمده، ۱۵ شهرک صنعتی گازدار و ۹ ناحیه صنعتی وجود دارد. گازرسانی به شهرک صنعتی بوعلی دو، سفال کاران و شهرک صنعتی صالح‌آباد در دست اقدام است.

انشعابات جدید

وی از پروژه کلنگ‌زنی به شهرک صنعتی جهان آباد و پتروشیمی فامنین در دهه فجر و افتتاح این پروژه در سال ۱۴۰۲ با هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت:  از ۱۱۰۸ صنایع موجود ۶۱۷ صنعت را گاز دار شده، ۸۵ مورد در دست اجرا و ۱۳۰ صنعت باقیمانده نیز تحقق خواهد یافت.

محبی‌نظر استفاده از ظرفیت فرمانداری‌ها، بخش‌داری‌ها و دهیاری‌ها برای تسریع در گاز رسانی را مطرح کرد و گفت: کمیته‌ای را برای این منظور در شرکت گازرسانی تشکیل داده تا موانع و مشکلات را از طریق فرمانداری‌ها برطرف کنیم که با این روند ۳۰ تا ۳۵ درصد شتابگیری پروژه‌های صنعتی انجام شده و در سال آینده پرونده گازرسانی به شهرک صنعتی بسته خواهد شد.‌ گازرسانی به مسکن مهر ۸۰ و ۱۲۰ واحدی حصار شمسعلی در اردیبهشت سال بعد و شهر جدید هگمتانه را آغاز خواهیم کرد. در گازرسانی به واحدهای صنعتی تحقق ۱۸۰ درصدی داشتیتم. ۸۰ درصد از وظایف این شرکت در راستای توسعه استان و حمایت از تولید انجام شده است.

مصرف بالا در شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین

مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان این‌که از لحاظ الگوی جمعیتی هفدهمین کشور دنیا هستیم، اما مصرف گاز ما از امریکا و چین بیشتر است، اظهار کرد: عمده تلفات انرژی در ساختمان‌هایی است که دارای اتلاف حرارتی هستند و در استان ما بیشتر در شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین به دلیل نوع ساختی که دارند، هدررفت گاز وجود دارد. روزانه ۸۶۰ میلیون متر مکعب گاز تولید و وارد خطوط شبکه سراسری می‌شود، دومین کشور تولیدکننده گاز هستیم، اما جزو کشورهای بدمصرف هستیم و تقریبا شش برابر کشورهای اروپایی گاز مصرف می‌کنیم.

محبی‌نظر یادآوری کرد: در فصل سرما خط قرمز ما تأمین مستمر، ایمن و بدون وقفه گاز در بخش خانگی و تجاری است. در استان همدان در شش ماهه دوم سال ۷۰ درصد گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود. تعرفه جدید خانگی از ۱۶ آذر طبق مصوبه هیئت وزیران گاز بهای خانگی در دوازده پله ابلاغ شده که بیشتر پاداش صرفه‌جویی و به‌ویژه برای مشترکین خانگی است. برای مشترکینی که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته در فصل سرما اقدام به کاهش کرده‌اند، به ازای هر یک واحد کاهش پنج درصد پاداش صرفه‌جویی تا سقف ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است.

تعرفه‌ها

وی در آخر گفت: مشترکین در سه پله اول خوش‌مصرف‌ها هستند که اگر ۷۰ درصد از ۴۲۵ مترمکعب در ماهانه را مصرف کنند، گازبهای آن‌ها رایگان است. هفت سال است که برای خوش مصرف‌ها گازبها افزایش نیافته است. پله‌های چهار، پنج و شش حدود ۳۰ درصد افزایش تعرفه را نسبت به مدت مشابه سال قبل، پله‌های هفت، هشت، نه و ده ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و پله‌های ۱۱ و ۱۲ که جزو بد مصرف‌ها بوده و دو درصد از مشترکین را تشکیل می‌دهند پنج و شش هزار تومان افرایش تعرفه داشته‌اند. در کشور ۶۵ درصد و در استان همدان ۷۲ درصد از مشترکین خوش‌مصرف هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.