یادگار پاپازیان در همدان

نگاهی به زندگی طراح دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا

0

*الهه گودرزپور

*دانشجوی معماری دانشگاه بوعلی سینا

موقعیت فعلی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا )دبیرستان جامع بوعلی سینا  تا حدود سال ۱۳۵۰ شمسی، قبرستان همدان  )اهل قبور)  بوده است. بعد از انتقال گورستان به ورودی شهر همدان در جاده ملایر در سال ۱۳۵۴ اهل قبور، تبدیل به کاربری‌های اداری مختلفی شده است. یکی از این کاربری‌ها دبیرستان جامع

جامع بوعلی سیناست. این مجموعه تا قبل از سال ۱۳۵۷ دبیرستان جامع بوعلی سینا بوده است و بعد از آن تبدیل به دانشکده پزشکی شد و در حدود دهه‌های ۶۰ تا ۷۰ شمسی این سایت از دانشکده پزشکی به دانشکده فنی مهندسی تبدیل و حوالی سال ۱۳۸۰ نیز تبدیل به دانشکده هنر و معماری شده است.

الهه گودرزپور
الهه گودرزپور

طراحی معماری این بنای ارزشمند توسط مهندسین مشاور آرتک و به سرپرستی «نکتار پاپازیان»

انجام شده است. پاپازیان در سال ۱۳۰۳ در شهر اراک به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران

گذراند. وی جزو اولین دختران دانش‌آموز در رشته ریاضی بود. پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده هنرهای زیبای

دانشگاه تهران شد و در آن‌جا نیز نخستین دانشجوی دختر در رشته معماری بود. پس از دو سال تحصیل در تهران به فرانسه رفت و در مدرسه هنرهای زیبای پاریس و دانشگاه بوزار پاریس به تحصیل معماری ادامه داد و در سال ۱۳۳۴موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس شد. وی در زندگی حرفه‌ای به نام خانوادگی همسرش «خانم آندرف» مشهوراست. پاپازیان به معماری بین‌المللی اعتقادی نداشت چون معتقد بود معماری هیچوقت نمی‌تواند حالت عمومی و کلی داشته باشد و هر جامعه‌ای احتیاج به معماری خاص خود دارد.

پاپازیان در مشاغل و مسئولیت‌های متعددی مانند رئیس کنگره بین‌المللی زنان معمار، رئیس هیئت

مدیره مهندسین مشاور مقتدر-آندرف، عضو هیئت مدیره مهندسین مشاور مدام و عضو هیئت مدیره مهندسین

مشاور آرتک فعالیت داشته است.

پروژه‌های طراحی زیادی نیز مانند طرح جامع دانشگاه و بیمارستان اهواز، طرح جامع تبریز، دانشکده کشاورزی

و دامپزشکی دانشگاه تبریز، کوی دانشجویان باغ ارم دانشگاه شیراز، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، طرح جامع دانشگاه شیراز، کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز، دبیرستان جامع بوعلی سینا، دانشگاه بوعلی همدان، مدرسه پرستاری دانشگاه تبریز، در پرونده وی ثبت شده است.

پروژه‌های او اکثرا دارای کاربری اداری و آموزشی بوده‌اند. از جمله مهم‌ترین مشخصات کالبدی دانشکده هنر و معماری )دبیرستان جامع بوعلی سینا)  وجود یک حیاط مرکزی در طراحی این بناست که فضاهای پیرامون آن چیدمان شده‌اند و با توجه به ماهیت آن که دبیرستان جامع بوده است در طراحی آن علاوه بر فضاهای آموزشی، خوابگاه و سالن غذاخوری، آشپزخانه و سالن‌های ورزشی نیز وجود دارد.

تجریه پاپازیان در طراحی فضاهای آموزشی باعث شده است این دانشکده عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، تنوع فضاهای باز، نیمه‌باز و بسته و وجود فضاهایی برای شکل‌گیری تعاملات اجتماعی و رویداهای آموزشی و فوق برنامه باعث شده هیچگاه کمبود فضایی در دانشکده احساس نشود و دانشجویان در فضاهای متنوع و سیال، پویایی و نشاط زیادی را تجربه کنند.

ماکت دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا، ماکت دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا، احداث دبیرستان جامع بوعلی سینا ۱۳۵۴ – زنده یاد استعدادی و حیاط مرکزی دانشکده هنر و معماری از دیگر کارهای پاپازیان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.