محافظت از کودکان در برابر کرونا

0

*نصرالله پزشکی

*متخصص کودکان

کودکان از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر کرونا هستند و آموزش و مراقبت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در این زمینه به چند نکته اشاره می‌کنم:

وقتی با کودک خود درباره کرونا حرف می‌زنید اول مطمئن شوید که اطلاعات خودتان صحیح است اما مثلا نیاز نیست با اشاره به آمار مرگ و میر ذهن کودک را آشفته‌تر کنید.

درباره ویروس کرونا، علائم و راهکارهای پیشگیرانه آن صادقانه و متناسب با سن کودکان توضیحات لازم را به آن‌ها ارائه کنید.

اگر کودکی یکی از نکات بهداشتی را در محیط منزل رعایت کرد ضمن بررسی وضعیت و اثرات احتمالی رفتار او کودک را در وضعیت احساس گناه قرار ندهید و از عواقب وحشتناک نترسانید. هشدار بدهید اما کودک را در ترس غرق نکنید.

در حضور کودکان از تلفات و تعداد کشته‌شدگان صحبت نکنید و کودکان را از گفتگوهای با محتوای وحشت آفرین و اضطراب آور دور نگه دارید.

تمرکز بر روی فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه فرزندان در کاهش اضطراب و استرس آن‌ها موثر است.

به یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی رفتار و احساسات شما را ملاک عمل قرار خواهند داد

با توجه به تعطیل شدن مدارس برای کودکان خود وقت بیشتری صرف کنید. فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی مانند تماشای فیلم و انجام بازی و ورزش‌های مناسب با محیط منزل  و مطالعه کتاب را فراموش نکنید.

مهمترین راهی که می‌شود از ابتلای کودک به ویروس جلوگیری کرد بهداشت دست‌ها، بهداشت وسایل شخصی و اسباب بازی.

به کودکان با سنین پایین‌تر در قالب بازی‌ها و با استفاده از لگوسازی اصول پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید.

اسباب‌بازی‌ها یکی از عوامل مهم در انتقال ویروس هستند در صورت امکان با آب و صابون بشویید.

اسباب‌بازی‌هایی که قابل شست‌و‌شو نیستند یا به آلوده شدن شان شک دارید از دسترس کودکان دور نگهدارید.

اگر به هر دلیلی مجبور شدید با کودکتان از خانه خارج شوید هیچ کدام از اسباب‌بازی‌هایش را با خود نبرید و  اسباب‌بازی جدید نخرید.

برای شستن اسباب‌بازی‌های پلاستیکی با باتری اول باتری را جدا کنید. قسمت‌های جدا از باتری را با اسفنج آغشته به آب و صابون تمیز کرده و خشک کنید. در قسمت جای باتری اسباب بازی مواد ضدعفونی اسپری کرده و بگذارید خشک شود.

برای شستن اسباب‌بازی‌های پلاستیکی ابتدا اسباب‌بازی را با آب و صابون و فرچه  یا مسواک بشویید. دقت کنید که تمام نقاط پنهان شسته شود. بعد آن را با اسپری کردن و یا گذاشتن در مواد به مدت یک دقیقه ضدعفونی کنید.

برای شستن اسباب‌بازی‌های خاصی مانند لوگو و جغ جغه می‌توان آن‌ها را در کیسه ظریف در ماشین ظرفشویی گذاشته و سپس به مدت یک دقیقه از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کرد. اگر این امکان را ندارید آن را با مخلوط آب و صابون شسته و بعد به مدت یک دقیقه ضدعفونی کنید.

برای اسباب‌بازی‌های سیلیکونی می‌توانید از ماشین ظرفشویی استفاده کنید. اگر این امکان را ندارید اسباب‌بازی را با شعله کم بجوشانید و بعد از ۵ دقیقه بگذارید خشک شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.