آغاز یک راه

پزشکان داروساز برای حفظ خانه اقبالیان (دکتر حوائجی) پیشقدم شدند

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

بعد از جریان رسانه‌ای که برای حفظ خانه اقبالیان (دکتر حوائجی» به راه افتاد، یکی از مطالبات فعالان حوزه میراث فرهنگی، ثبت ملی این خانه بود، اما پرونده این خانه فعلا در حال طی‌کردن روند ثبت است و امیدواریم با همکاری میراث فرهنگی این اتفاق بیفتد. در این بین اتفاق نیک اعلام آمادگی تعدادی از پزشکان داروساز همدان برای خرید، تملک و حفظ این خانه است.

«علیرضا قدیمی» پزشک داروساز در‌باره هدف انجام این کار می‌گوید: برای من هنر و معماری مهم است و می‌دانم برای ساخت این ساختمان زحمت زیادی کشیده شده است. به علاوه ما می‌خواهیم همدان شهری باشد که چنین بناهایی در آن حفظ می‌شود. یادم هست خانه پدربزرگم در محله جولان تخریب شد، در حالی‌که قابلیت ثبت ملی داشت و هنوز هم یکی از حسرت‌های بزرگ زندگی من است.

دکتر علیرضا قدیمی- پزشک داروساز
دکتر علیرضا قدیمی- پزشک داروساز

وی ادامه می‌دهد: در خیلی از کشورها، مردم و دولت برای داشته‌های تاریخی ارزش زیادی قائلند و حتی خانه یک نویسنده یا دستخط او را حفظ می‌کنند و در معرض نمایش می‌گذارند، اما در ایران توجه کمتری به این مسائل می‌شود.

قدیمی با بیان این‌که بناهای قدیمی همدان، گذشته و تاریخ ما محسوب می‌شوند، ادامه می‌دهد: وقتی با دوستان و همکارانی در شهرهای دیگر و حتی خارج از کشور صحبت می‌کنم، آن‌ها بیشتر از من همدان و تاریخش را می‌شناسند و درباره اماکن گردشگری و تاریخی آن صحبت می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: مطلع شدم خانه اقبالیان در گذشته متعلق به دکتر حوائجی از پزشکان انسان‌دوست و خیر همدان بوده و بعضی از مراکز درمانی که امروزه شهروندان همدانی از آن استفاده می‌کند، توسط او تأسیس او شده و اقدامات نیک زیادی از وی به جا مانده است. بنابراین منزل شخصی او نیز یادگاری از یک پزشک انسان‌دوست است.

این پزشک داروساز تأکید می‌کند: من و دوستانم امیدواریم با خرید این خانه و حفظ آن، آن را یک مرکز درمانی تبدیل کنیم تا یاد دکتر حوائجی نیز حفظ شود.

قدیمی با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در زمینه حفظ خانه اقبالیان، تأکید می‌کند: از طریق رسانه‌ها از این موضوع مطلع شدم و همه جزو خرد جمعی محسوب می‌شویم و باید به هم کمک کنیم. قبلا هربار این ساختمان را می‌دیدم، به این فکر می‌کردم که چقدر بنای زیبایی است و درباره ارزش تاریخی آن چیزی نمی‌دانستم و فقط از آن لذت می‌بردم. حالا دوست دارم این بنا حفظ شود و این آگاهی را مدیون رسانه‌ها و نهادهای مدنی هستم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.