اجرای غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال

برای اطمینان از سلامت چشمان فرزندتان با در دست داشتن شناسنامه او به یکی از پایگاه‌های غربالگری بینایی مراجعه کنید

نوروزی: مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص تنبلی چشم باید مورد توجه قرار گیرد، تشخیص زود هنگام این بیماری است، چراکه بچه‌های ۳، ۴ ساله نمی‌توانند اعلام کنند که در دیدن مشکل دارند

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

بینایی نعمتی است که همواره در شمار بالاترین موهبت‌ها و عزیزترین توانمندی‌های انسان طبقه‌بندی می‌شود. نعمتی که باید آن را قدر نهاد و به درستی پاس‌ داشت.

در مسیر مراقبت از سیستم بینایی باید توجه داشت که این سیستم – مانند هر یک از ارگان‌های دیگر بدن- ممکن است درگیر مشکلات و بیماری‌های مختلفی شود که شناسایی و درمان به موقع آن نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مشکلات آتی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین این مشکلات آمبلیوپی (تنبلی چشم) است که در سنین کودکی بروز پیدا کرده و اگر مورد درمان قرار نگیرد، می‌تواند به مشکلاتی پایدار در چشم بیمار منجر شود.

تنبلی چشم اغلب اوقات هیچ علامتی ندارد، تنها راه پیشگیری از آن تشخیص به موقع عوامل ایجادکننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم کودک باید از ۳ تا ۶ سالگی، سالی یکبار در مراکز غربالگری بررسی شود تا در صورت نیاز توسط متخصصان مجرب معاینه شود.

پس برای اطمینان از سلامت چشمان فرزند دلبندتان با در دست داشتن شناسنامه او به یکی از پایگاه‌های غربالگری بینایی مراجعه کنید. این برنامه از نیمه اردیبهشت شروع شده و تا نیمه اسفند ادامه دارد.

درباره تنبلی چشم

«منوچهر نوروزی» رئیس اداره بهزیستی شهرستان بهار با بیان این توضیحات، می‌افزاید: آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می‌شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی‌توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می‌دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود.

اهمیت زمان

وی در ادامه بیان می‌کند: مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص تنبلی چشم باید مورد توجه قرار گیرد، تشخیص زود هنگام این بیماری است، چراکه بچه‌های ۳، ۴ ساله نمی‌توانند اعلام کنند که در دیدن مشکل دارند و چون همیشه همین طور دیده‌اند و غیر از این تجربه دیگری برای دیدن نداشته‌اند، در نتیجه عملا تنها راه تشخیص این مشکل غربالگری است. تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم تشخیص به موقع آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است، چشم همه کودکان باید حداقل سه بار قبل از دبستان در زمان‌های مختلف معاینه شود.

برنامه بهزیستی

رئیس بهزیستی شهرستان بهار در تشریح نحوه غربالگری کودکان برای تشخیص آمبلیوپی، می‌گوید: سازمان بهزیستی از سال ۱۳۷۵ هر ساله در راستای پیشگیری از معلولیت اقدام به غربالگری کودکان ۳ تا ۶ ساله می‌کند تا بتواند کودکان در معرض خطر را در زمانی مناسب شناسایی کرده و پیگیر درمان آنان باشد تا از این طریق از آسیب‌های ناشی از تنبلی چشم پیشگیری کند. این برنامه با هدف ارتقای سطح بینایی و کاهش شیوع و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات و افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم و صعب العبور و افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از بیماری‌های چشمی و راه‌های پیشگیری از آن اجرا می‌شود.

برنامه غربالگری تنبلی چشم در سال‌جاری از مردادماه شروع شده و با هدف تحت پوشش قرار دادن بیشترین جمعیت شهری و روستایی کودکان ۳ تا ۶ ساله ادامه خواهد داشت. نوروزی با بیان این خبر، ادامه می‌دهد: البته خدمات سازمان بهزیستی منحصر به غربالگری نخواهد بود بلکه اگر کودکی در مرحله اول دارای مشکل تشخیص داده شود برای بررسی دقیق تر به بینایی‌سنج ارجاع می‌شود، در این مرحله نیز در صورتی که امکان حل مشکل با تجویز عینک میسر باشد، هزینه عینک کودکان دارای مشکلات مالی از سوی سازمان پرداخت شده و از این طریق به درمان آنان کمک خواهد شد و اگر نیاز به ادامه درمان به هر نحو دیگر از جمله جراحی احساس شود نیز حمایت‌های سازمان بهزیستی تا حصول نتیجه رضایت‌بخش ادامه خواهد یافت.

با توجه به مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور و کاهش نسبی غربالگری کودکان در دو سال اخیر، والدین باید امسال اهتمام جدی‌تری برای حضور در مراکز غربالگری و بررسی وضعیت بینایی کودکان خود داشته باشند. نوروزی با طرح این درخواست، می‌افزاید: غربالگری توسط غربالگران آموزش‌دیده و از طریق پایگاه‌های دائمی مستقر در مراکز مثبت زندگی و نیز تیم‌های سیار و با استفاده از E چارت و دستگاه مخصوص غربالگری آمبلیوپی (فتورفرکتومتر) انجام خواهد شد و والدین باید در صورت دسترسی به این مراکز مراجعه کنند و اگر در روستا سکونت دارند منتظر حضور غربالگران باشند؛ البته عموما حضور غربالگران با هماهنگی دهیاران و بهیاران محترم مستقر در روستا انجام شده و به اهالی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری می‌کند: در سال‌جاری بتوان با مشارکت حداکثری مردم بزرگوار در این طرح، بتوان قدم‌های موثری در محافظت از سلامت کودکان سرزمین پاک اجدادی و بزرگترین سرمایه‌های فردای این مرز و بوم برداشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.