در پادگان شهید قهرمان برگزار شد:
اختتامیه همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

0

همدان‌نامه: مراسم اختتامیه همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت اقدامات خودآسیب‌رسان و کارگاه پیشگیری از اعتیاد، چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، با حضور مدیران استانی و مقامات پادگان شهید قهرمان در محل این پادگان برگزار شد.

در این همایش که به همت پادگان بازرسی شهید قهرمان و با تعامل و همکاری اداره‌کل بهزیستی استان برگزار شد، چندین کارگاه آموزشی و یک نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد برای کارکنان پادگان شهید قهرمان برپا شد.

اهمیت آموزش نیروی انسانی

فرماندهی پادگان شهید قهرمان همدان در این مراسم گفت: همانند سایر ادارات و سازمان‌ها، نیروی انسانی یکی از ارکان مهم نهادهای نظامی است که اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل چند سالی است اقدامات مهمی در زمینه آموزش این نیروها انجام شده است.

سرهنگ «مهرداد صفری» افزود: این‌که برای کارکنان وظیفه محیطی فراهم کنیم که بعد از دو سال از ترخیص از پادگان، به عنوان یک شهروند خوب تحویل جامعه داده شوند تا به‌جای یک شهروند بهره‌بر، به یک شهروند بهره‌ده تبدیل شوند. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال ۱۴۰۱، ما کارکنان وظیفه‌ای نداریم که بدون آموختن یک مهارت از پادگان ترخیص شوند.

وی تأکید کرد: بین ۵ تا ۶ هزار کارکنان وظیفه در سطح استان فعال هستند که اگر خانواده‌های آن‌ها را به آمار اضافه کنیم، چیزی حدود ۲۰ هزار نفر در این مجموعه هستند، بنابراین، اگر یک نفر از این مجموعه درگیر آسیب شوند، در واقع کل مجموعه آسیب دیده‌اند. در کنار این، اگر خانواده به مسئله سلامت روان جوان یا نوجوان خود توجه نکرده باشد، کار ما در طول دو سالی که این فرد آموزش نظامی می‌بیند، دشوارتر است. در آسیب اعتیاد نیز، بعد از فرد، خانواده نقش مهم‌تری ایفا می‌کند.

صفری توضیح داد: در مراکز مشاوره پادگان شهید قهرمان، انواع مصاحبه‌های تخصصی روان‌شناسی انجام می‌شود تا مشکلات کارکنان وظیفه شناسایی و در جهت رفع آن‌ها برنامه‌ریزی شود، هرچند خوشبختانه جز تعداد انگشت‌شمار، مورد جدی نداشته‌ایم.

فرماندهی پادگان شهید قهرمان همدان درباره کارکنان پایور نیز گفت: کارکنان وظیفه به‌مدت دو سال در اختیار ما هستند، اما مدت خدمت کارکنان پایور بیشتر از این است و باید به آن‌ها توجه بیشتری کرد.

اهمیت امر آموزش

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان نیز در این مراسم با تأکید بر این‌که همانطور شما در لباس مقدس سربازی وظیفه حفاظت از مرزهای این سرزمین را برعهده دارید، ما نیز وظیفه حفاظت از بخش‌های مختلف جامعه را پذیرا شده‌ایم، توضیح داد: حراست از سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و درواقع کارآمدتر کردن جامعه به‌منظور پویاترشدن برعهده سازمان بهزیستی است و این به‌دست نخواهد آمد مگر با آموزش.

«مجتبی پهلوساری» ادامه داد: برای داشتن جامعه سالم، یک راه سرراست‌تر و ساده‌تر و در عین حال کم‌هزینه با عنوان آموزش به‌منظور پویاترکردن جامعه وجود دارد تا از وقوع آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند. برنامه‌های اجراشده در پادگان شهید قهرمان نیز با هدف ارتقای مهارت‌های زندگی و سلامت روان کارکنان وظیفه و کادر و همچنین خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها برگزار شد.

وی تأکید کرد: بخشی از برنامه‌ها اجرا شده و بعضی دیگر از برنامه‌ها تا پایان سال و بقیه در سال آینده پیگیری خواهد شد. اجرای این برنامه‌ها مقدور نبود، مگر با همکاری و همراهی مسئولان پادگان قهرمان.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان گفت: بهزیستی استان به‌عنوان نهاد پیشرو در ارائه خدمات به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، با همه اقشار جامعه و دستگاه‌های مختلف در حال همکاری است. امیدواریم این فضا هرچه بیشتر برای بهزیستی ایجاد شود.

هر ایرانی؛ یک سفیر پیشگیری از اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز با بیان این‌که نمایشگاه پیشگیری از اعتیادی که در پادگان شهید قهرمان برپا شد، در راستای پیشگیری و آموزش است. اعتقاد بنده این است که هرچه برای آموزش تلاش کنیم، هزینه نکرده‌ایم، بلکه سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم.

«حمزه عبدکوند» ادامه داد: اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان قابل تقدیر بوده و در بین ۳۳ استان، رتبه پنجم را دارد که در مقایسه با استان‌های بزرگی مانند تهران و سیستان و بلوچستان، رتبه بسیار خوبی است.

وی تأکید کرد: ما باید به جایی برسیم که در برابر اعتیاد، یک صیانت و بازدارندگی درونی در جامعه ایجاد کنیم و یک نفرت عمومی نسبت به اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بسازیم و به یک درک و فهم مشترک از این مقوله برسیم و شعار «هر ایرانی؛ یک سفیر پیشگیری از اعتیاد» را عملیاتی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.