از دردی که آرام نمی‌گیرد

هزار و ۲۴۳ نفر در سطح استان بیمار کلیوی خاص وجود دارد‌

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی: از مردم تقاضا دارم همان‌طور که در گذشته انجمن را یاری کردند، به حمایت از ما ادامه دهند و محبت خود را از ما دریغ نکنند زیرا نیازمند مساعدت و کمک‌های همه عزیزان هستیم.

0

*مینا ساکی

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به این‌که هفته‌ای که در آن هستیم، یعنی ۲۳ تا ۳۰ آبان، هفته حمایت از بیماران کلیوی است، بیان کرد: انجمن ما بودجه دولتی ندارد و هزینه‌ها از طریق مردم خیر و نیکوکار تأمین می‌شود. در این هفته، توجه همه عزیزان را به این نکته جلب می‌کنم که تا جایی که مقدور است از این انجمن و بیماران حمایت و پشتیبانی کنند.

آمار و ارقام

«ابوالفتح میرزایی» با بیان این‌که هزار و ۲۴۳ نفر در سطح استان بیمار کلیوی خاص وجود دارد‌، گفت: منظور از بیمار کلیوی خاص این است که کلیه خود را از دست داده و کارایی ندارند که از طریق دیالیز یا پیوند کلیه زندگی می‌کنند. تنها درمان این بیماری پیوند کلیه است و اگر پیوند انجام نشود بیمار مجبور است تا آخر عمر خود این‌گونه زندگی کند.

وی افزود: از این تعداد، ۵۶۶ نفر از بیماران دیالیز خونی می‌شوند و در مراکز از طریق دستگاه، خون این افراد را تصفیه می‌کنند. ۵۴۰ نفر، بیمار پیوند کلیه هستند‌ و با این‌که دیالیز نمی‌شوند، اما همیشه نیاز به مراقبت، مصرف دارو و کنترل آزمایش دارند که هزینه‌های آن‌ها کمتر از بیماران دیالیزی نیست بلکه در مواقعی بیشتر نیز هست. بیماران دیالیزی (همو دیالیزی) که دیالیز خونی انجام می‌دهند و از این تعداد برای ۱۱ نفر محلول دیالیز که رایگان در اختیار آن‌ها قرار میگیرد وارد شکم می‌کنند و ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و محلول را پر و خالی می‌کنند که در منزل به صورت مرتب انجام می‌دهند. کلیه ۱۱۶ بیمار از کار افتاده و دیالیز را شروع نکرده‌اند و منتظر دیالیز هستند.

آسیب‌های کرونا

میرزایی با اشاره به این‌که از بدو وجود کرونا بخش پیوند کلیه ما تحت شعاع موضوع قرار گرفت و تعطیل شد، عنوان کرد: به دلیل این‌که به فضای فیزیکی بیمارستان نیاز داشتیم و مسئله آلودگی نیز مطرح بود تا بیماران پیوند کلیه که خطر ابتلا به کرونا در آن‌ها بیشتر از سایر مردم است، دچار مشکل نشوند، بخش پیوند را تعطیل کردند و الان بخش هنوز تعطیل است اما در چند روز گذشته اعلام آمادگی شد تا بخش پیوند کلیه مشغول به کار شود. به زودی شاهد از سر گرفتن پیوند کلیه در بیمارستان شهید بهشتی همدان خواهیم بود.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه امسال تا این تاریخ، ۱۴۸ نفر بیمار جدید دیالیزی به این تعداد اضافه شده است. در کل کشور حدود ۱۸ درصد در سال به تعداد بیماران کلیوی خاص اضافه می‌شود.

میرزایی در خصوص ابتلا به کرونا در بیماران کلیوی، توضیح داد: ۱۵۹ نفر از بیماران کلیوی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کردند که از این تعداد ۱۲۴ نفر بیمار دیالیزی و ۳۵ نفر بیمار پیوند کلیه بودند. درصد ابتلا به کرونا در آقایان ۷۶ درصد و در خانم‌ها ۲۴ درصد بوده است.

وضعیت امکانات

میرزایی افزود: امکاناتی که ما در سطح استان داریم بالا است و نیازی به امکانات استان‌های دیگر نداریم. مرکز پیوند کلیه قبلا در بیمارستان اکباتان بود که درحال بازسازی است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و اکنون در بیمارستان بهشتی است که از سال ۷۲ فعال است و آمار و ارقام خوبی نیز دارد و جزو بخش‌های موفق کشوری بوده است. قبلا مجبور بودیم نمونه خونی را به آزمایشگاه تهران بفرستیم یا خود فرد در تهران آزمایش دهد اما اکنون در ساختمان ام آر آی مهدیه همدان شروع به کار کرده و بخش بسیار خوبی است که آزمایشات مربوط به پیوند کلیه و پیوند اعضا را به نحو احسن و طبق استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهد.

وی در رابطه با تعداد دستگاه‌های دیالیز استان، بیان کرد: تعداد ۱۶۱ دستگاه در ۱۱ مرکز دیالیز استان فعال هستند. برای این‌که این ۱۶۱ دستگاه برای ۵۶۶ نفر بیمار دیالیزی کافی باشد، در برخی بخش‌ها در چهار شیفت کار می‌کنند. از نظر روال کار، شیفت شب برای درمان مناسب نیست اما بر اثر نیاز و به صورت اجباری این کار را انجام می‌دهیم. شهرستان‌ها از این نظر نسبت به همدان، وضعیت بهتری دارند مثلا در فامنین با ۶ دستگاه، ۹ بیمار را پاسخگو هستند.

نیازمند همراهی مردم

میرزایی در ادامه عنوان کرد: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در سطح ملی مشغول به فعالیت بوده و دفتر نمایندگی آن در همه استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد. از همه عزیزان خواهش می‌کنم که از این انجمن حمایت کنند زیرا در زمان کرونا ما با حمایت‌های مردمی نیز دچار مشکل شدیم.

وی افزود: فقط هزینه‌های دیالیز این بیماران رایگان است اما بیمار، دارو، آزمایش، ویزیت، هزینه بستری در بیمارستان و از همه مهم‌تر پیوند کلیه را نیز دارد که هزینه آن بسیار بالا است. از مردم تقاضا دارم همان‌طور که در گذشته انجمن را یاری کردند، به حمایت از ما ادامه دهند و محبت خود را از ما دریغ نکنند زیرا نیازمند مساعدت و کمک‌های همه عزیزان هستیم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: خوشبختانه در شهرستان‌ها مرکز دیالیز کم نداریم فقط شهرستان درگزین است که از رزن پشتیبانی می‌شود. فاصله بین دو دیالیز و تعداد بیماران مهم است. دستگاه دیالیز با تجهیزات، فضایی حدود ۴ – ۵ متر می‌گیرد بنابراین فاصله اهمیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.