برای پیشگیری از خودکشی، به‌دنبال برنامه‌های کارآمد باشیم

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

نهاوند از جمله شهرستان‌هایی است که باید درخصوص آسیب خودکشی مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ چراکه آمار اقدام به خودکشی در آن بالاست. به همین دلیل، فرمانداری نهاوند به عنوان دستگاه نخست شهرستان، به صورت جدی وارد این ماجرا شده است.

فرماندار نهاوند در این رابطه می‌گوید: از زمان قبول مسئولیت در فرمانداری شهرستان و با توجه به نگاه ویژه دولت به بحث آسیب‌های اجتماعی، یک گارگروه اجتماعی و تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان اداره بهزیستی، کمیته امداد، بهداشت و درمان، امور اجتماعی فرمانداری، دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان و نیروی انتظامی در این خصوص تشکیل شده و عوامل آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی در شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راه‌های کنترل و کاهش آن در این کارگروه بررسی می‌شود.

«ضرغام احمدوند» بیان می‌کند: با توجه به تجربه کارشناسان بهزیستی و مرکز اورژانس اجتماعی در مواجه با آسیب‌های اجتماعی، دبیری این کارگروه به بهزیستی واگذار شده و مرجع آمار و اطلاعات مرکز بهداشت شهرستان است.

وی در ادامه می‌افزاید: ۶ جلسه کمیته اصلی و ۱۲ جلسه کمیته تخصصی با محوریت آگاه‌سازی، انگیزشی و آموزشی برای خانواده‌ها و جوانان جامعه هدف در شهرستان برگزار شده است و در این راستا کمیته آموزشی و پژوهشی با محوریت دانشگاه امید نهاوند ۳۰۰ مراجعه حضوری و غیرحضوری در اداره بهزیستی شهرستان صورت گرفته و براساس گزارش اورژانس اجتماعی و ارجاعاتی که در این خصوص انجام شده عواملی مانند مشکلات اعصاب و روان، روابط عاطفی شکست‌خورده، وجود مشکل اعتیاد در خانواده، بیکاری، اختلافات خانوادگی شدید و نبود آموزش و آگاهی در اقدام به خودکشی دخیل بوده است.

فرماندار نهاوند تصریح می‌کند: فراگیری مهارت‌هایی از جمله حل مسئله، تاب‌آوری به‌ویژه در حالت بحرانی و در شرایطی که فرد درد و احساس استرس دارد، تنظیم هیجان‌های منفی، مدیریت خشم، چگونگی کنترل رفتارهای ناگهانی و فرزند پروری ضروری است و تنها در این صورت است که فرد می‌تواند در زمان بحران از وقوع حوادث این‌چنینی پیشگیری کند.

احمدوند می‌گوید: مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری جهادی باید سر لوحه اقدامات دستگاه‌های متولی باشد؛ زیرا مشکلات امروز جامعه در بحث آسیب‌های اجتماعی نشانه نبود برنامه‌های کارآمد در بخش اوقات فراغت است، بنابراین در بحث جوانان و تشکل‌ها باید به دنبال کارهای اثربخش در شهرستان باشیم.

به گفته فرماندار نهاوند مهمترین راه‌های کاهش خودکشی؛ آموزش، آگاهی‌دادن و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها، تقویت عزت نفس، ایجاد نشاط اجتماعی، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و تصمیم‌گیری به آحاد جامعه است تا مردم با نشانه‌ها و علائم هشداردهنده رفتار خودکشی آشنا شوند و با ارجاع به‌موقع به متخصصان به فرد بحران‌زده کمک کنند.

احمدوند با بیان این‌که ۵ منطقه حساس و بیشتر در معرض این آسیب اجتماعی در شهرستان شناسایی شده، می‌گوید: ستاد فرعی این کارگروه از طریق بخشداری‌ها، اداره بهزیستی و دانشگاه‌ها در این مناطق با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای با خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام داده است.

 

فرماندار نهاوند تأکید می‌کند: انجام طرح‌های تحقیقاتی توسط دستگاه‌های فرهنگی، اجرای پایان‌نامه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تاب‌آوری، حمایت از پژوهش‌های کاربردی و ارائه راهکارها و پیشنهادات توسط مشاوران و کارشناسان امر می‌توانند مدیران را در اتخاذ تصمیمات و راهکارها مربوطه در کاهش مشکلات موجود یاری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.