بلاتکلیفی شهرداری بافت تاریخی

0

*حسین زندی

*سردبیر

ایجاد شهرداری بافت در دل شهر همدان به یک چالش بدل شده و در این مسیر هر مدیری ساز خود را می‌زند. مدیرانی که شهرداری بافت تاریخی شهر را نمی‌پذیرند، دو دسته‌اند؛ برخی سواد و اطلاعات کافی درباره اهمیت هویت شهری ندارند و برخی بر این باورند که با ایجاد یک منطقه شهری در بافت تاریخی منافع آن‌ها به خطر می‌افتد.

با این‌که مصوبات بالادستی از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری، محدوده سال ۱۳۳۵ را به عنوان بافت تاریخی همدان مصوب کرده، اما عده‌ای در بدنه مدیریت شهری و برخی از اعضای شورای شهر از عنوان کردن شهرداری بافت پرهیز می‌کنند و از شهرداری منطقه جدید یا منطقه پنج نام می‌برند. باید توجه داشت ایجاد شهرداری در بافت تاریخی شهر همدان بدون شک برای شهرداری و شهر  هزینه ایجاد خواهد کرد و این کار به بهای جراحی بخشی از چهار منطقه فعلی است؛ یعنی هر یک باید قسمتی از حوزه تحت مدیریت را به یک منطقه جدید واگذار کنند که در پی آن همه اسناد آن حوزه نیز به منطقه جدید واگذار خواهد شد، اما در بلندمدت این اتفاق به نفع شهر و آثار تاریخی شهر و آینده شهر خواهد بود. برخی مدیران نیز از این اتفاق می‌ترسند و جسارت رودرروشدن با تغییرات را ندارند. از طرفی بعضی مدیران میانی نیز از کاسته‌شدن منافع منطقه خود واهمه دارند.

شاید دوست بدارید :

نکته دیگر این‌که آن‌ها خیال می‌کنند، اگر این نام یعنی بافت تاریخی به یک منطقه اطلاق شود، منافع آن به جیب میراث فرهنگی خواهد رفت.

به نظر می‌رسد اگر مدیران دنبال منطقه جدید هستند، بهتر است به سمت اراضی الحاقی جدید یعنی ۶۸۰ هکتاری که اخیراً به شهر الحاق شده بروند و اهداف خود را در آن‌جا اجرایی کنند، چراکه اگر هدف از منطقه جدید حفظ بافت تاریخی نباشد، ایجاد منطقه جدید در بافت مرکزی شهر، آسیب بزرگی به هویت شهری وارد خواهد کرد.

یکی از دلایل به تعویق افتادن و اجرایی‌نشدن شهرداری بافت در همدان تعلل اداره راه و شهرسازی در تهیه طرح جامع بافت شهری است، این کم‌کاری باعث شده تا بافت تاریخی بلاتکلیف بماند.

با تهیه و تصویب این طرح بدون شک تخریب بناها و معابر تاریخی کمتر خواهد شد. به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر نیز هنوز اطلاع کافی از اهمیت موضوع ندارند، در حالی که اگر به بافت تاریخی اعتقاد داشتند تاکنون شهرداری منطقه بافت تاریخی راه‌اندازی شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.