به جای واژه حسرت، به دیگران عشق آموختم

گفت‌و‌گو با «پرویز ملک‌زاده» خالق باغ جادو

ملک‌زاده: دانشگاه سورنتو (مکزیک)، به پاس سال‌ها تلاش و نوآوری در احیاء علوم باغبانی و تدریس افتخاری و بشر دوستانه در دو حوزه باغبانی و محیط زیست، دکترای افتخاری به من اهدا کرد.

1

*مهرداد نهاوندچی

*روزنامه‌نگار

به منظور آشنایی با فعالیت­های «پرویز ملک‌زاده»، گفت­و­گویی را به وی در دفتر همدان‌نامه انجام دادیم. او باغ منحصر به نام «باغ جادو» را پدید آورده است که گونه­های زیادی را از کشورهای مختلف در آن پرورش می­دهد. وی افتخارات متعددی داشته، سه بار شهروند برگزیده شهر همدان شده است و اخیرا یک مدرک دکترای افتخاری نیز از دانشگاه سورنتو (مکزیک) دریافت کرده است.

الگوی بزرگ

ملک‌زاده در مورد دوران کودکی خود می‌گوید: از سنین نوجوانی و جوانی به طبیعت علاقمند بودم و این عشق را از پدرم به یادگار دارم، اولین الگو و آموزه‌ام در دنیای بی‌آغاز و بی‌پایان مرحوم پدرم بود. با این‌که هنوز کودکی بیش نبودم اما آن‌قدر جوشش و کشش در وجودم کرده بود که می‌دانستم باید در اولین فرصت ریشه جانم را با شریان طبیعت پیوند بزنم و خود را به آغوش باد و باران و آفتاب و خاک بسپارم؛ باید زبان همزیستی با شکوفه‌ها را بیاموزم، نظیر گل‌ها فکر کنم و بدانم چگونه با طوفان زمزمه کنم تا از پای نیفتم.

آغاز راه

وی در مورد دوران جوانی خود توضیح می‌دهد: پس از اخذ دیپلم و طی مراحل دانشجویی، به درجه افسری نیروی هوایی مفتخر شدم و سال‌ها خدمت کردم. شغل و کارم را دوست داشتم اما به دلایلی از کار برکنار شدم و برای سومین بار به انگلستان عزیمت کردم و تصمیم به اقامت گرفتم که فوت پدرم حاج «خلیل ملک‌زاده» من را به ایران کشاند. این‌جا بود که شوق طبیعت که درونم نهفته بود، به پرواز درآمد و این‌گونه بود که قدم در این راه نهادم و کاشت گیاهان را در پشت‌بام منزل مسکونی‌ام آغاز کردم. از آمریکا، کاکتوس حشره‌خوار و از هند، فلفل سیاه هندی و از تایلند، آناناس و از مالزی، موز و از افغانستان، درخت زردآلو مجنون و از پاکستان، انبه را وارد کردم و در خانه کوچک خود، میوه‌های سردسیری و گرمسیری را در کنار هم پرورش دادم و دانسته‌های خود را به منصه ظهور درآوردم و کاملا موفق بودم.

این فعال محیط زیست، در مورد احداث باغ جادو می‌گوید: پس از پخش گوشه‌ای از فعالیت‌هایم در برنامه «دیدنی‌ها» شبکه ۲، مسئولان قول واگذاری زمینی سنگلاخ و کوهستانی بین دو دره گرگ و شاطر علی به نرخ کارشناسی دادند و به بهای فروش خانه، باغ جادو و این واگذاری و کاغذ­بازی ادارات وزارتخانه مسکن و شهرسازی، سازمان منابع طبیعی و جنگل­ها، جهاد کشاورزی و شهرداری، (۱۱ سال و ۵ ماه و ۲۶ روز) به طول انجامید و بهترین سال­های عمرم که باید صرف تحقیق می­شد، کاغذ به دست از این اتاق به آن اتاق گذشت. در نهایت زمین را دریافت کردم و آن­قدر عاشق بودم که نداشتن آب و خاک مناسب برای کشت گیاهان در زمین مزبور ندیدم و با آوردن کامیون خاک و صرف میلیون­ها تومان هزینه و آوردن آب با تانکر و زدن ۵ استخر برای ذخیره­ آب­های میوه­های باغ را با اشک چشم پرورش داده و همه را وقف فقرا می­کنم. سال­های سال است که با هر قطره باران به شوق می­آیم و با هر نسیم مهربان، همزبان می­شوم.

از حرف تا عمل

وی می‌افزاید: در همزیستی با طبیعت و زندگی در کنار گل و بوته آموختم که فقط با آرزو داشتن و در آرزو ماندن، نمی‌توان به چیزی در زندگی دست یافت چراکه حرف آرزو، انسان را به هیچ نقطه اوج و موفقیتی نمی‌رساند و اگر میل و تلاش به دانستن و رسیدن نباشد، آرزوها هم دست‌نیافتنی می‌شوند. پس با علم به این واقعیت، تمام دوست‌داشتنی‌هایم در عالم طبیعت را چون یک هدف پیش رو قرار دادم و کارهای ناقابلی انجام دادم که چشم جهانیان را به تحیر وامی‌دارد.

ملک‌زاده در مورد فعالیت در زمینه آموزش محیط زیست نیز توضیح می‌دهد: من به­جای واژه آرزو و حسرت، امید و هدف و تجربه و پشتکار و عشق را به دیگران آموختم و با روزی ۱۲ ساعت کار ثابت کردم که باید خستگی را خسته کرد. مضافا به این‌که در نیمه دوم سال که کار باغ، کم و یا تمام می‌شود به مدت ۱۹ سال به صورت افتخاری در آموزشگاه‌های همدان به عنوان کلاس‌های زنگ سبز تدریس می‌کنم و تاکنون ۱۳۸۴ مقاله و مطلب نوشته‌ام و به کسانی که بخواهند باغ آبادی داشته باشند مشاوره و بازدید رایگان می‌دهم.

افتخارات

ملک‌زاده در مورد افتخارات خود، اظهار می‌کند: تاکنون از دو رئیس جمهور جایزه ملی محیط زیست گرفته‌ام و یکبار در سال ۱۳۸۶ و بار دیگر در سال ۱۳۹۸ از طرف شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان، شهروند برگزیده شدم. شاخصه باغ جادو این است که از کودهای شیمیایی استفاده نمی‌کنم و هرگز برای مبارزه با آفات از سموم استفاده نمی‌کنم و به درختان به جای سم، آب تنباکو می‌زنم و سالیانه میلیون‌ها تومان هزینه خرید آب با تانکر می‌دهم. بعد از سال­ها مطالعه علمی و عملی موفق به تولید نوعی کود معجونی صد در صد ارگانیک شدم که توسط نوعی باکتری مفید، فرآوری می­شود که این کود تائیدیه دو کشور انگلیس و هلند را دارد و بدون هیچ عارضه­ای، باروری درختان را چند برابر می­کند. به دلیل همین فعالیت­ها، در اسفند ۹۹ برای سومین‌بار به عنوان شهروند برگزیده انتخاب شدم و دانشگاه سورنتو (مکزیک)، به پاس سال­ها تلاش و نوآوری در احیای علوم باغبانی و تدریس افتخاری و بشر دوستانه در دو حوزه باغبانی و محیط زیست، دکترای افتخاری به من اهدا کرد.

1 نظر
  1. فروغی می گوید

    درود بر شما
    چطور میشه با آقای ملک زاده ارتباط برقرار کرد
    با سپاس از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.