تمرین زبان قلب با کودکان

0

*بخش نخست

*یلدا خاکباز

*تسهیلگر کودکان

به جای ایجاد احساس گناه، ترس، سرزنش و شرمندگی غنا بخشیدن به زندگی رضایت‌آمیزتر، روشی تعاملی می‌توان به کار برد که انگیزه برای انجام کارها را چند برابر می‌کند. روشی که مبتنی بر پذیرش مسئولیت فردی در انتخاب‌ها و افزایش کیفیت ارتباط به عنوان هدف‌های اولیه تاکید دارد و حتی با وجود ناآشنایی طرف مقابل با آن می‌تواند روشی موثر باشد. این روش همان ارتباط بدون خشونت است که تبادل اطلاعات و حل صلح‌آمیز اختلافات را آسان می‌کند.

ارتباط بدون خشونت بر ارزش‌های مشترک انسانی و نیازها تکیه می‌کند و افراد را تشویق می‌کند از زبانی که سبب مقاومت یا کاهش عزت نفس می‌شود، پرهیز کنند و به جای آن از زبانی کمک گیرند که حس تفاهم را افزایش می‌دهد. بر آن شدیم در راستای زندگی صلح‌آمیزتر، مهارت‌های ارتباط بدون خشونت را با هم در چند یادداشت به شکل مختصر و مفید مرور کنیم .

در بسیاری از کشورها، ارتباط بدون خشونت زبان زرافه نام گرفته است؛ زبانی که الهام‌بخش محبت و ارتباط‌های شادی‌بخش در تمام عرصه‌های زندگی است و بر ابراز احساسات و نیازها تاکید می‌کند‌. آن‌چه مسلم است ضرورت آموزش این مهارت‌ها و استفاده از این روش در مواجه با کودکان و نوجوانان می‌تواند جهان را برای آنان امن‌تر و زیباتر کند.

در زبان ارتباط زرافه، کودکان دایره لغات بیان احساس و نیازهای خود را بشناسند، نحوه تمایز مشاهده و ارزیابی را بدانند. تفاوت تقاضا و درخواست آمرانه و همچنین مهارت‌های ضروری برای ارتباط همدلانه را تمرین کنند. هرچه زمینه این نوع  یادگیری، در سنین پایین‌تر که ذهن و روح کودکان آماده و تشنه دانستن است فراهم شود، در شکل‌گیری جامعه‌ای سالم‌تر و پویاتر از جهت فردی و اجتماعی، تاثیرگذارتر نقش خواهیم داشت.

روزنبرگ، مارشال، ارتباط بدون خشونت زبان زندگی، انتشارات اختران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.