ته سیگار؛ قاتل خاموشِ محیط زیست

0

*داوود محرابی

*کارشناس ارشد جامعه‌شناسی

موادی سمی، سرطان‌زا و با تعداد بسیار زیاد، رهاشده در طبیعت هستند که مدت ماندگاری آن‌ها در طبیعت از چند ماه تا چندین سال است، مضرات و خطرات آن‌ها برابر با پسماندهای بیمارستانی است، عامل مسمومیت و مرگ میلیون‌ها جاندار نخسین عامل آلودگی اقیانوس‌ها و بیشترین تعداد زباله جمع‌آوری‌شده در سواحل جهانند. کاغذ فیلتر آن از مرغوب‌‌ترین کاغذهاست و برای تهیه آن درختان بسیاری را از بین می‌برند. این مواد خطرناک با ورود به محیط زیست سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند و سلامتی تنوع زیستی (انسان و دیگر جانداران) را به مخاطره می‌اندازند.

آمار

دورریزی غیرمسئولانه آن به میزان ۶۵ درصد در طبیعت است؛ طی ۳۴ سال گذشته بیش از ۶۰ میلیون از این زباله توسط گروه حفاظت از اقیانوس گردآوری شده است؛ علت بیش از ۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگلی و مسبب مرگ بیش از ۱۰ نفر در هر سال در جهان است، دارای ۲ تا ۴ هزار ماده سمی و فلزات سنگین مانند آمین‌ها، آرماتیک‌ها، فرمالدئید، استالدئید، بنزن، نیکوتین، روی، سرب، سلنیوم، نیکل، کادمیم، آمونیاک، کروم و آلومینیوم است. هر عدد از آن در صورت بارندگی حدود یک متر مربع از زمین را آلوده می‌کند، سالانه نزدیک به ۶ تریلیون از نوع فیلتردار آن در جهان تولید می‌شود! ۹۰ درصد از این فیلترها از اَسِتان سلولز است، این ماده دارای مواد شیمیایی و خطرناکی است و تجزیه آن در طبیعت در شرایط بی‌‌هوازی بین یک تا دو ماه، در خاک بین ۶ تا ۹ ماه و در آب‌های شیرین ۳۶ ماه طول می‌کشد، از بین ۸۰ میلیون ایرانی، بیش از ۱۵ میلیون نفر سالانه بیش از ۳۷۰ هزار کیلوگرم از آن را زیر پاهایشان له می‌کنند که از کوچه‌ها تا جوی‌ها و از حیاط منازل تا مخازن سدها را در بر می‌گیرند. در ۳۷۰ هزار کیلوگرم این آلاینده کوچک ۱۰ کیلوگرم آرسنیک وجود دارد که برای نابودی ۷۰ میلیون مترمکعب آب سالم در طبیعت کافی است! فرآیندی تکراری، منفی و دردناک در زنجیره غذایی و صحنه زندگی، آغاز و پایان این چرخه شوم «سیگار و ته سیگار» نام دارد که در نهایت به انسان باز می‌گردد.

راهکار

الف) فرهنگی: کاهش تقاضا از سوی مردم ب) سیاستی و قضایی: کاهش عرضه از سوی دولت

پیام نهایی

اگر نمی توانید به خاطر سلامتی خودتان سیگار را کنار بگذارید به خاطر حفاظت از محیط زیست و سلامتی انسان‌ها و دیگر جانداران از پرتاب ته سیگار خود در طبیعت پرهیز کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.