درخواست اختصاص ساختمان مناسب برای موزه کوه‌نوردی

0

همدان‌نامه: «مسعود میدانچی» فعال فرهنگی و نویسنده کتاب «شکوه الوند» در نامه‌ای به «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نماینده همدان در مجلس، خواستار پیگیری درخواست کوهنوردان همدان برای اختصاص مکانی مناسب به موزه کوهنوردی همدان شد. در این نامه آمده است:

به نام خدا

جناب آقای حاجی‌بابایی

نماینده محترم مردم همدان در مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

همان‌گونه که اطلاع دارید شهر همدان یکی از خاستگاه‌های مهم تمدن ایرانی است و تشکیل جامعه‌های انسانی و تمدن در همدان تا حد زیادی مرهون رشته‌کوه الوند بوده که تأمین‌کننده آب و بخش مهمی از عناصر لازم برای زیست انسان است. کوهستان در طول تاریخ نقش پراهمیت و بارزی در زندگی مردمان منطقه داشته و به همین دلیل پیمایش کوهستان از دیرباز در میان همدانیان رایج بوده است. ورزش کوه‌نوردی هم در همدان پیشینه‌ای غنی دارد تا حدی که بسیاری از پژوهشگران، همدان را گهواره کوه‌نوردی ایران خوانده‌اند.

کوه‌نوردان همدان با همکاری بسیاری از کوه‌نوردان دیگر نقاط کشور، صدها قطعه ابزارهای کوه‌نوردی، یادگارهای کوه‌نوردان برجسته، وسایل مربوط به مردمان کوه‌نشین، کتاب‌ها، نقشه‌ها و دست‌نوشته‌های پرشمار مربوط به دوره‌های گوناگون؛ از حدود یکصد سال پیش تا به امروز را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌اند. این گنجینه آثار که قطعاً نشانگر بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران به‌ویژه شهر همدان است، نیازمند نگهداری و نمایش در یک فضای مناسب و دائمی است.

اگرچه از چند سال پیش چند غرفه در سالن ورزشی فرهاد همدان برای نمایش بخشی از میراث کوه‌نوردی اختصاص یافته، اما تلاش‌های دامنه‌دار و چندین ساله کوه‌نوردان این شهر برای یافتن مکانی که از هر حیث شایسته عنوان موزه ملی کوه‌نوردی باشد، به نتیجه مطلوب نرسیده است. بدینوسیله از جنابعالی درخواست داریم اقدام‌های لازم را در جهت تخصیص ساختمانی مناسب و دائمی که دارای شرایط استاندارد موزه باشد، برای حفظ و نمایش این وسایل و آثار معمول فرمایید.

ضمن تقدیم یک جلد کتاب «شکوه الوند»، خواهشمند است وقتی را نیز برای ملاقات حضوری و توضیح بیشتر در این زمینه تعیین فرمایید.

با تجدید احترام

علی‌مسعود میدانچی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.