در روز «همدان» از چه چیزهایی برای کودکان حرف بزنیم؟
*یلدا خاکباز
*تسهیلگر کودکان
کودکان بخش عمدهای از جمعیت جهان را تشکیل میدهند و همچنین نتیجه تصویب قوانین و قراردادهای کنوانسیون ملل متحد در ارتباط با حقوق کودکان است. مفهوم شهر دوستدار کودک یک هدف آرمانی نیست بلکه چارچوبی است که به شهرها کمک می کند که در تمامی جنبههای محیطی، مدیریتی و خدماتی کودکدوستتر باشند.
کودکان آینده یک جامعه را میسازند و نحوه سپریشدن دوران کودکی، تأثیر مستقیمی بر شکلگیری ساختار شخصیتشان دارد. از آنجا که محیط تأثیر انکارناپذیری بر شکلگیری ساختار شخصیتی انسان دارد، بنابراین معماری تأثیر غیرمستقیم برآینده جوامع دارد و میتواند عامل مهمی در راه سعادت آن به شمار آید. توجه به کودکان و نیازهای آنان در محیط شهری، اعم از آموزش، پرورش، رشد، تفریح و سرگرمی میتواند در زندگی فردای آنها نقش بسزایی داشته باشد. فضاها و مبلمان شهری طراحی شده مناسب با ابعاد وجودی کودک میتواند نقش بهترین استاد را برای تجربهکردن و آموختن درسهای بزرگ زندگی با دیگر جذابیتها داشته باشد. شهر دوستدار کودک به طور عمده برای ایجاد فرصت برای کودکان در راستای شکل دادن و یا تغییر محیط پیرامون آنهاست. به عبارتی طرحهای دوستدار کودک به دنبال اعطای حق شهروندی به کودکان و ایجاد بستری مناسب در محیط شهری برای سرگرمی و تفریح، آموزش و پرورش، رشد فکری و اجتماعی این افراد است، اما حالا در شهری که سالهاست به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی نامگذاری شده و در روز یکم شهریور به بهانه پاسداشت حکیم ابوعلی سینا روز پزشک و روز همدان آن را جشن میگیرند جایگاه و نقش کودکان در این شهر چگونه و کجاست؟ آغوشش را کجا برای او باز گذاشته است تا کودکیاش را بتواند زندگی کند؟ شهری که هر روز خالیتر از قبل دیگر چشماندازی برای آن نمیتوان تصور کرد شهری که میراث ملموس و ناملموس آن رو به فراموشی و زوال است و تصویر باغهای سرسبزش را فقط در کارت پستالهای پدربزرگها و مادربزرگهایش میبیند و کمتر نشانی از سرزندگی و نشاط در طبیعت و شهر خود که در آن به دنیا آمده و رشد کرده است را به چشم میبیند. ما در روز «همدان» قرار است از چه چیزهای برای کودکان خود حرف بزنیم؟