همزمان با چهارشنبه‌سوری برگزار شد:
دومین «نوروزگاه» در محوطه پایگاه باستانی هگمتانه

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، دومین جشن «نوروزگاه» همگام با جشن «چهارشنبه‌سوری» با حضور علاقمندان، در کلیسای حضرت مریم واقع در محوطه پایگاه باستانی هگمتانه برگزار شد .

این مراسم به همت هفته‌نامه همدان‌نامه و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و «صاحب محمدیان‌منصور» مدیر پایگاه باستانی هگمتانه و با همیاری سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری همدان و دیگر فعالان تشکل‌های فرهنگی، پایگاه خبری شهربان‌پرس و گروه خاطره‌بازی برنامه‌ریزی شده بود .

در این جشن که با اجرای «پروانه آریانیک» برگزار شد، هنرمندان به اجرای نقالی شاهنامه، شعرخوانی و اجرای موسیقی پرداختند. در بخش‌های دیگر این مراسم، «حسین زندی» از فعالان فرهنگی و سردبیر هفته‌نامه، درباره اهمیت توجه به آئین‌ها و جشن‌های ایرانی مطالبی را بیان کرد و در بخش دیگر «سعید باغبانی» به همراه تنبک «مرتضی بختیاری» هنرمندان همدانی به شعرخوانی با گویش همدانی، به اجرا پرداختند.

زندی در این برنامه گفت: انسان از روزی که پا به عرصه گیتی گذاشت و زبان را آموخت و شادی را درک کرد، شروع به جشن‌گرفتن کرد. برگزاری جشن‌های مختلف در کشور ما، معمولا پررنگ‌تر از شهرهای دیگر بوده است.

وی با تأکید بر این‌که جشن‌ها سه منشا دارند؛ یکی از آن‌ها مذهبی و مربوط به آئین‌های مذهبی است، دیگر جشن‌های حکومتی است و دیگری جشن‌های مردمی است، توضیح داد: جشن‌های مردمی ماندگارترند؛ چراکه جشن‌های حکومتی با تغییر صندلی‌ها تغییر می‌کنند، یا جشن‌های مذهبی با کناررفتن مذاهب رسمی کشورها فراموش می‌شوند، اما وقتی مردم جشن یا آئینی را پایه‌گذاری می‌کنند، به آن عرق دارند. مانند جشن چهارشنبه‌سوری که مردم خودشان برای برگزاری آن مشارکت می‌کنند که امروز شاهد آن هستیم.

زندی با تأکید بر این‌که جشن‌هایی که برای ما مانده‌اند، ریشه مردمی دارند، ادامه داد: زنده‌یاد «مهرداد بهار» معتقد است ایرانیان باستان دو نوروز داشتند؛ یکی در آغاز کشت‌وکار و دیگری پایان کشت‌وکار که ریشه دهقانی دارند. در گذشته جشن‌ها به‌روز می‌شدند، اما مدت‌هاست این اتفاق نیفتاده است و باعث شده نسل جدید جشن‌هایی مانند نوروز به جز بخش تعطیلی مدارس را دوست نداشته باشند؛ چراکه دو عنصر نوشدن و شادمانی را از جشن‌های ما گرفته‌اند.

بخش موسیقی در دو قسمت توسط هنرمندان «خسرو خانیان» ویلون، «احسان میرزایی» تنبک و «رضا دهقان» و «پارسا دهقان» به عنوان خوانندگان و همچنین اجرای چند تصنیف و ترانه توسط هنرمند پیشکسوت موسیقی «علی‌اصغر طاهری» بود .

 

مراسم با جشن چهارشنبه‌سوری و روشن‌کردن آتش و اجرای مراسم قاشق‌زنی در محوطه هگمتانه به پایان رسید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.