ضرورت‌های تشکیل شهرداری بافت تاریخی

0

*حسین زندی

*سردبیر

مدتی است مدیریت شهری همدان در حال پیگیری مقدمات تشکیل یک منطقه جدید در شهرداری است. این نهاد جدید قرار است در مرکز شهر که بافت تاریخی نیز در آن واقع شده، راه‌اندازی شود. به گفته بیشتر مدیران و کارشناسان، شکل‌گیری این منطقه به منظور ایجاد مدیریت یکپارچه در بافت تاریخی همدان است.

طی سال‌های گذشته یکی از چالش‌های شهرداری و میراث فرهنگی موضوع مدیریت بافت تاریخی شهر بوده و اصلی‌ترین دلیل چالش نیز در حوزه ساخت‌وساز بوده است.

شاید دوست بدارید :

به طور کلی تشکیل شهرداری در بافت تاریخی شهر، اتفاق مبارکی است اما شرط و شروطی نیز دارد تا به بیراهه نرود. اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز چنین مجموعه ای، انتخاب مدیر متخصص و کارآشنا با میراث فرهنگی و شهرسازی است، تا بتواند در عین حالی که با شهروندان ارتباط خوبی برقرار می‌کند، میراث فرهنگی را نیز به خوبی بشناسد و با نقاط قوت و ضعف و ظرفیت‌های میراث فرهنگی به ویژه گردشگری آشنا باشد. نکته دیگر اعتقاد و باور مجموعه مدیریت شهری به آثار تاریخی است و در واقع نوع رویکرد مدیران به مقوله میراث فرهنگی بسیار مهم است.

حتی اگر تمامی مناطق چهارگانه و در آینده پنجگانه شهرداری را با عنوان شهرداری بافت تاریخی نام‌گذاری کنیم، اما کارکنان و مدیران نگرش و رویکرد درستی به بافت تاریخی نداشته باشند راه به جایی نخواهیم برد. بنابراین برای برنامه‌ریزی و تشکیل چنین نهادی ابتدا باید به ضرورت‌های آن توجه کرد.

نکته دیگری که کارشناسان نیز به‌ آن تاکید دارند، مسئله حد و حدود و حوزه اختیارات این مجموعه است. در واقع اگر قرار است بافت تاریخی به صورت مدیریت یکپارچه اداره شده و حفظ شود، باید همه مناطقی که آثار تاریخی در خود جای داده به شهرداری بافت الحاق شود و سلیقه‌ای عمل نشود.

درست یا غلط، شهرداری به شهر نگاه مالی و درآمدزا دارد و امروز با این‌که مدیریت شهری به ایجاد شهرداری بافت تاریخی تن داده اما نگران است از این منطقه سودی عایدش نشود در حالی‌که گردشگری و صنایع دستی که با میراث فرهنگی عجین شده از درآمدزاترین حوزه‌ها به شمار می‌روند اما درآمدزایی در این حوزه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و صبوری دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.