فرهنگ و هنر استان هوای تازه می‌خواهد

0

*راحله مشتاق

*مدیرمسئول پایگاه خبری همدان پرس

پیشرفت فرهنگ یک جامعه همواره یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی بوده که موجب کم شدن بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات اجتماعی می‌شود.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از متولیان در امر فرهنگ است که وظیفه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه فرهنگ عمومی و اصول سیاست فرهنگی هر استان را بر عهده دارد.

فعالیت های فرهنگی و اتفاقات هنری باعث رشد و هیجان و امید در بین مردم یک جامعه می‌شود و پرداختن به این مقوله در اجتماع یک شهر امری ضروری وحیاتی به حساب می‌آید .

مجال اندکی از سوی این هفته‌نامه وزین به من داده شد تا نگاهی به عملکرد مدیران فرهنگی استان داشته باشم و چند خطی را برایتان بنگارم که حرف و سخن بسیار است.

تلاش مدیران کل فرهنگ و ارشاد در سال‌های اخیر با نقدهای بسیاری همراه بوده اما مدیریت حال حاضر بیشتر مورد توجه است که زمان مدیریتی ایشان هم با اپیدمی کرونا همزمان  شد.

استان همدان به عنوان استانی فرهنگی و متمدن شناخته شده اما چقدر از این فرهنگ و تمدن نگاهداری و به آن بال و پر داده شد؟

 

شاید دوست بدارید :

مدیریت فرهنگی استان در سال‌های اخیر تاحدودی در حوزه برگزاری مجازی تئاتر در دوران کرونا و پاسداشت و نکوداشت روزهای مناسبتی و جشنواره های متعدد اقدامات خوبی انجام داد که قابل تقدیر است.

اما به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های کرونایی آن شور و نشاط فرهنگی و هنری در بین مردم ایجاد نشد و صرفا در بین جوامع کوچک فرهنگی اشاعه یافت و بیشتر به چند فعالیت روزانه که همه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه شهرهای بزرگ و کوچک کشور می‌بایست انجام می‌دادند، محدود شد.

روزگار کرونا فرصت مناسبی بود تا مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان پیگیر پروژه‌های عمرانی خود از جمله تالار بزرگ شهر همدان باشد اما این مهم تا امروز بلاتکلیف بوده و مدیریت فرهنگی استان در اخذ اعتبارات آن موفق نبوده که البته غفلت مدیران گذشته هم جای نقد دارد و نهایتا اجرای آن در انتظار سفر وزیر ارشاد به همدان بلاتکیف می‌ماند. تا برگزاری کنسرت‌ها در پسا کرونا همچنان در سالن‌های غیراستاندارد و سینمایی برگزار شود.

نقدینگی همواره یکی از مشکلات اساسی اداره کل فرهنگ و ارشاد بوده که به نظر می‌رسد این مجموعه تاکنون نتوانسته اعتبار قابل توجهی برای برنامه‌های فرهنگی استان تامین کند.

فرهنگ وارشاد استان از نظارت بر اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری دستگاه‌های دیگر از جمله صدا و سیما غافل مانده و باید ریزبینی و دقت بیشتری بر اجرای برنامه‌های فرهنگی که نگاه‌های جامعه را خیلی نتوانسته به خود جلب کند، داشته باشد.

 

فرهنگ و هنر همدان نیازمند ابتکار و نوآوری است، امروز که سایه کرونا بر مردمانمان کمرنگ شده چه خوب است با برگزاری برنامه‌هایی همچون تئاتر و کنسرت‌های خیابانی، رخوت و ناامیدی را کمرنگ کند و نشاط را به شهرمان بازگرداند.

مدیران فرهنگ و ارشاد سال‌هاست از مشکلات پیرامون رسانه‌های همدان خصوصا رسانه‌های بر خط غافل مانده‌اند و پیشنهاد می‌شود اداره کل فرهنگ و ارشاد کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های رسانه، هنر، کتاب و موسیقی راه اندازی کنند و عمیق و ریشه‌ای به مشکلات و دغدغه‌های آنان به خصوص قشر مظلوم خبرنگاران رسیدگی کنند، مشکلات را از نزدیک ببیند و راهکاری بجوید.

اگر نگاهی هم به مسئولان حوزه‌های مختلف این اداره کل بیندازیم، سال‌هاست این افراد صرفا در مسندها جابجا می شوند و هیچ تغییر و تحولی در قبال پذیرش مسئولیت‌ها رخ نمی دهد و امید که در آینده نزدیک از اهالی فرهنگ و رسانه برای تصدی مسئولیت‌های حیاتی فرهنگی به کار گرفته شود.

امیدواریم همه متولیان در این اداره تنها کلید دار اتاق‌هایشان نباشند و در این فرصت اندکی که در اختیار دارند گرهی ز کار ما بگشایند. چراکه حیات فرهنگ و هنر استان هوای تازه می‌خواهد …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.