نقش برگزاری «آئین»‌ها در تقویت «توسعه فردی» کودکان

0

*یلدا خاکباز

*تسهیلگر کودکان

بچه‌ها هم روزی بزرگ می‌شوند و به احتمال زیاد مشغول به کاری می‌شوند، با مسائل و مشکلات متفاوتی روبرو می‌شوند و در جریان بده‌بستان‌های ارتباطی اگر که مهارت‌های مواجه با موقعیت‌ها را به خوبی یاد گرفته باشند، می‌توانند پیروزمندانه از عهده مسئولیت‌هایی که به او سپرده شده، برآیند. از جمله فعالیت‌هایی که می‌تواند به کودک کمک کند تا در مسیر «توسعه فردی» گام بردارد شرکت و مشارکت‌داشتن در برگزاری جشن‌ها و آئین‌های ملی و مذهبی است. برپایی این سنت‌ها و آئین‌های ملی در آن‌ها روحیه باهم بودن و کار تیمی کردن را تقویت می‌کند و همچنین برای او لحظه‌های خوب و به یاد ماندنی را زنده می‌کند که همین شادی و نشاط، بقای او را تضمین می‌کند.

کودکان در این فرآیند از طرفی دریافت‌کننده میراث فرهنگی از نسل پیش از خود هستند و در جریان به کار بستن ابن عناصر در تعامل با محیط ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کنند که در نهایت به رشد خود و دیگری نیز  کمک می‌کنند. به طور مثال در اجرا و برگزاری مراسمِ «شب چله» کودکان با بزرگ‌ترها به ویژه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و مشارکت آنان در بازی‌های محلی، شعرخوانی یا بیان متل‌ها و گپ و گفت در مورد این آئین و فلسفه وجودی آن می‌توانند در شکل‌گیری باورهای آنان موثر باشند. در فرآیند برگزاری این آئین کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با هم تعامل داشته باشند و این تعامل و همکاری یک تمرین بسیار عینی و عملی است برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و توسعه فردی که در آینده آنان می‌تواند اثرات خود را به نوعی بارز در موقعیت‌های مختلف و نقش‌های پذیرفته شده افراد آشکار کند.

این جستار پیوسته است …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.