نهاوند؛ میراث‌دار طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام

ساختمان نیمه‌کاره آموزش‌وپرورش نهاوند،بیش از 14 سال است که در شهرک شهید حیدری نهاوند به حال خودش رها شده است.

احداث سد گرین، ایستگاه آنتنی راه‌آهن شهرک حیدری، استخر ورزشی بانوان و خوابگاه ورزشکاران در شهرک حیدری، خوابگاه دانشجویی، مسکن مهر شهرهای گیان، برزول و فیروزان، هتل ورزش، چهارخطه‌کردن محورهای مواصلاتی نهاوند فیروزان کنگاور، نهاوند گیان، دهفول برزول فارسبان و مانند این، پروژه‌ها و طرح‌های هستند که در دولت‌های قبل در نهاوند کلنگ‌زنی شده‌اند، اما هیچ‌کدام تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و اکثر آن‌ها زیر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

شهرستان نهاوند؛ سومین شهر بزرگ استان همدان و کهن‌ترین شهر منطقه غرب کشور، میراث‌دار طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام لقب گرفته و به گواهی اسناد و مدارک، به جرأت می‌توان گفت هیچ‌یک از طرح‌ها و پروژه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم در این شهرستان کلنگ‌زنی شد، به‌رغم وعده و وعیدهای مکرر مسئولان، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است!

این روزها به هر نقطه و مکانی که از شهرستان نهاوند سرکشی کنید، طرح‌ها و پروژه‌هایی را می‌بینید که میلیاردها تومان برای ساخت آن‌ها هزینه شده، اما بعد از گذشت سال‌ها، درصد پیشرفت آن علامت بزرگی در ذهن انسان تداعی می کند.

احداث سد گرین، ایستگاه آنتنی راه‌آهن شهرک حیدری، استخر ورزشی بانوان و خوابگاه ورزشکاران در شهرک حیدری، خوابگاه دانشجویی، مسکن مهر شهرهای گیان، برزول و فیروزان، هتل ورزش، چهارخطه‌کردن محورهای مواصلاتی نهاوند فیروزان کنگاور، نهاوند گیان، دهفول برزول فارسبان و مانند این، پروژه‌ها و طرح‌های هستند که در دولت‌های قبل در نهاوند کلنگ‌زنی شده‌اند، اما هیچ‌کدام تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و اکثر آن‌ها زیر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

سجاد سیف
سجاد سیف

۱۴ سال بلاتکلیفی برای تکمیل ساختمان آموزش و پرورش

یکی از این مهم‌ترین پروژه‌ها، ساختمان نیمه‌کاره آموزش‌وپرورش نهاوند است که بیش از ۱۴ سال است که در شهرک شهید حیدری نهاوند به حال خودش رها شده است.

این پروژه با صرف ۴ میلیارد تومان اعتبار تنها ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از دو سال است که هیچ اعتباری برای تکمیل آن تخصیص نیافته است.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان نهاوند در این‌باره می‌گوید: بر اساس موافقت‌نامه، سال ۱۳۸۷ ، عملیات اجرایی و احداث ساختمان اداری آموزش‌و‌پرورش شهرستان نهاوند در منطقه شهرک شهید حیدری نهاوند آغاز و مقرر شد این ساختمان در نیمه اول سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت بیش از ۱۴ سال از آغاز احداث این پروژه، هنوز میزان پیشرفت فیزیکی این طرح نزدیک ۴۵ درصد است.

۱۲  میلیارد تومان اعتبار

«محمدحسین دارایی» می‌افزاید: ساختمان جدید اداره آموزش‌و‌پرورش نهاوند در زمینی به مساحت بیش از هفت هزار متر مربع و زیربنای سه هزار ۷۰۰ مترمربع، در سه طبقه در شهرک شهید حیدری نهاوند در حال ساخت است که در حال حاضر چند سال متوالی است هیچ اعتباری به آن تخصیص داده نشده و برای تکمیل آن ۱۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

 

وی بیان می‌کند: موضوع احداث ساختمان جدید اداره آموزش‌و‌پرورش شهرستان نهاوند بارها و بارها در جلسات مختلف و با حضور مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری مورد بحث و تبادل نظر واقع شده، اما تاکنون خروجی مناسب و مفیدی برای اتمام این پروژه وجود نداشته است.

جانمایی اشتباه و غیرکارشناسی

تعدادی از فرهنگیان نهاوند بر این باور و عقیده هستند که احداث ساختمان جدید آموزش‌و‌پرورش نهاوند در منطقه شهرک شهید حیدری که از مرکز شهر نهاوند دور است از ابتدا اشتباه بوده و باید همین ساختمان فعلی که در مرکز شهر نهاوند واقع شده است تخریب و بازسازی می‌شد.

نکته مهم این است که آن‌ها اعتقاد دارند ساختمان فعلی اداره آموزش‌و‌پرورش نهاوند که در قسمت مرکزی شهر نهاوند و در تقاطع دو خیابان آزادگان و معلم واقع شده به راحتی در دسترس فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌هاست و جانمایی ساختمان جدید در شهرک حیدری از قبل اشتباه و غیرکارشناسی است و می‌توان با توجه به کمبود فضای آموزشی در منطقه شهرک حیدری، از این پروژه به‌جای فضای اداری به عنوان آموزشی تغییر کاربری داد تا شاید برای تکمیل آن گشایشی ایجاد شود.

اما آن‌چه مسلم است در سال جاری که دولت توجه و نگاه ویژه‌های به پروژه‌های عمرانی در سطح کشور داشته و با توجه به حجم بالای پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان نهاوند، می‌طلبد که اعتبارات مناسبی برای اجرا، تکمیل و تعیین تکلیف این پروژه‌ها از اداری به آموزشی اختصاص یابد.

 

گلایه‌های فرماندار

فرماندار نهاوند نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش با انتقاد از تعیین‌تکلیف‌نشدن پروژه‌های نیمه‌کاره آموزش‌و‌پرورش نهاوند، می‌گوید: ۱۶ پروژه نیمه‌کاره آموزشی شامل پروژه‌های مدارس محلاتی، سنایی، استخر دانش‌آموزی، ساختمان نیمه‌کاره آموزش‌و‌پرورش، مسکن مهر فرهنگیان و دبیرستان ابن سینای نهاوند از جمله مهمترین پروژه‌های نیمه‌کاره و بلاتکلیف آموزش‌و‌پرورش نهاوند است که نیازمند تأمین اعتبارات ویژه‌ای برای اتمام این پروژه‌ها است. در حال حاضر بیش از ۱۴ سال است که ساختمان نیمه‌کاره آموزش‌و‌پرورش در کوی شهید حیدری نهاوند به حال خودش رها شده که مردم و فرهنگیان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

«ضرغام احمدوند» با تأکید بر این‌که نباید بگذاریم بیت‌المال این‌گونه از بین برود و تکمیل این پروژه‌ها را باید با هم‌فکری و تعامل سایر اعضای شورای آموزش‌و‌پرورش و مسئولان استانی تبدیل به احسن کنیم، می‌افزاید: گزارش و توضیحات اداره‌کل نوسازی مدارس استان در رابطه با این پروژه‌های نیمه‌کاره شهرستان، توجیه به نظر می‌رسد و قابل قبول نیست.

احمدوند با ابراز تأسف از نیمه‌کاره و رهاشدن این ساختمان در کوی شهید حیدری نهاوند، اظهار می‌کند: این مکان سبب احساس ناامنی و زمینه بزهکاری اجتماعی و البته اتفاق‌هایی که گفتن آن یقینا خوشایند مردم و مسئولین نیست، شده است و باعث بدبینی مردم نسبت به نظام و دولت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.