در اسدآباد برگزار شد:
همایش بزرگ آموزش مهارت‌های زندگی و ارتقای سلامت روان

0

*فاطمه کاظمی
*خبرنگار

همایش بزرگ آموزش مهارت‌های زندگی و ارتقای سلامت روان خانواده، شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسدآباد برگزار شد.

اهمیت سلامت روان

معاون امور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان همدان در این همایش گفت: طبق مطالعات کشوری، از هر سه ایرانی، یک نفر به دریافت خدمات جدی روان‌شناختی نیاز دارد و در مقابل جامعه ما با این نوع خدمات آشنایی کافی ندارد؛ این در شرایطی است که اگر جسم ما دچار مشکل شود، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه می‌کنیم، اما اگر در حوزه روان‌شناختی آسیب ببینیم یا دچار مشکلاتی باشیم، کمتر به این فکر می‌کنیم که به مشاور یا روان‌شناس مراجعه کنیم.

«مجتبی پهلوساری» افزود: هدف اداره‌کل بهزیستی استان همدان از برگزاری چنین همایش‌هایی، درک این موضوع است که همان‌طور که ممکن است جسم دچار مشکل شود، روان و رفتار نیز دچار مسائلی می‌شود که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

وی ادامه داد: بدین منظور، سازمان بهزیستی خدمات مختلف و متنوعی در نظر گرفته که صدای مشاور با شماره تماس ۱۴۸۰ یکی از این خدمات است که به صورت رایگان به تماس‌گیرندگان مشاوره روان‌شناختی ارائه می‌دهد. در مواقع بحران مانند همسرآزاری و فرزندآزاری، خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی پاسخگوی شهروندان است. خط ۰۹۶۲۸ به عنوان خط ملی اعتیاد نیز آماده خدمات‌رسانی به افراد و خانواده‌هایی است که با این معضل دست به گریبانند. خبر خوش برای اسدآبادی‌ها این‌که شهرستان اسدآباد نیز  به‌زودی صاحب مرکز مشاوره خواهد شد.

خدمات دانشگاه علوم‌پزشکی

معاون امور بهداشتی دانشکده علوم‌پزشکی شهرستان اسدآباد نیز با بیان این‌که آسیب‌های روانی از جمله معضلاتی هستند که به‌صورت مرموز وارد جامعه می‌شوند، توضیح داد: بعضی از این آسیب‌ها مانند افسردگی و اضطراب، بیماری محسوب می‌شوند و بعضی دیگر نیاز به مداخلات جدی روان‌شناختی دارند و بعضی نیز خودمراقبتی می‌خواهند.

«بابک صفرزاده» ادامه داد: شبکه بهداشت و معاونت بهداشتی شهرستان اسدآباد سعی کرده در قدم اول، خودمراقبتی را در بین شهروندان اسدآباد جا بیندازد. در درمانگاه شماره یک و چهار شهری و دو درمانگاه مرکز جامع خدمات سلامت متخب روستای چنارسفلی و آجین، نیروی روان‌شناس دوره‌دیده وجود دارد تا خودمراقبتی را به شهروندان آموزش دهند.

وی افزود: این‌که اضطراب کودکان چقدر جدی است یا آیا کودک بی‌خیال برای جامعه مفید است و یا این‌که آیا باور داریم که معتاد بیمار است یا معتقدیم باید او را از از جامعه جدا و زندانی کرد؟ این‌ها همه سوالاتی است که خانواده‌های درگیر با آن‌ها می‌توانند با مراجعه به درمانگاه‌های فعال در شهرستان، درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنند و آموزش ببینند.

معاون امور بهداشتی دانشکده علوم‌پزشکی اسدآباد تأکید کرد: در حال حاضر اقدامات شبکه بهداشت در زمینه اعتیاد، افسردگی، اضطراب و ناتوانی‌های جسمی مادرزادی است و تا جایی که از دستمان برمی‌آید در خدمت شهروندان هستیم و اگر نیاز به دریافت خدمات تخصی روانپزشکی باشد از اداره بهزیستی شهرستان کمک می‌گیریم. برای ارائه این خدمات هیچ محدوده سنی نداریم و اگر شهروندانی به مراکز گفته‌شده دسترسی ندارند، می‌توانند به بهورزان فعال در خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

اهمیت توجه به آسیب‌های اجتماعی

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز در این همایش گفت: آسیب‌های اجتماعی گریبان همه استان‌های کشور را گرفته و ریشه‌های آسیب‌هایی مانند خودکشی نیز روانی است. اسدآباد نیز از شهرستان‌هایی است که آمار خودکشی در آن قابل توجه است.

«حسین شکرایی» افزود: به قول یکی از استادان اخلاق، مسئولان باید به‌عنوان دروازه‌بان عمل کنند. ممکن است جوان یا نوجوانی آن‌قدر تحت فشار باشد که تصمیم به خودکشی بگیرد، اما شاید اگر چند دقیقه با او صحبت کنیم او را از این اقدام که در دین ما نیز بسیار نکوهش شده، باز بداریم. نیاز نیست حتما استاد دانشگاه باشیم، بلکه اگر کمی مهارت داشته باشیم، می‌توانیم جان یک انسان را نجات دهیم.

وی به آسیب اعتیاد نیز اشاره کرد و توضیح داد: آن‌چه بنیان خانواده را هدف قرار داده، موادمخدر صنعتی است. کسی که شیشه مصرف می‌کند، نه به خود و نه به خانواده و نه به هیچ‌کس رحم نمی‌کند و به همه آسیب می‌زند.

فرماندار شهرستان اسدآباد تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم شهری عاری از آسیب‌های اجتماعی و بانشاط داشته باشیم.

در پایان «محمد ترکمان» روان‌شناس اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع ارتقای تکنیک‌های تاب‌آوری برای حاضران در همایش کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.