رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح کرد:
پوشش جنگلی همدان؛ کمتر از میانگین کشوری

خزایی: تولید چوب یکی از شاخص‌ترین منافع مشهود است، اما برای استان ما از اهمیت کمتری دارد در مقابل تنوع گونه‌ای، جلوگیری از فرسایش، تنفس و کاهش ریزگردها و تفرجی و گردشگری برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

0

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این‌که همدان حدود ۴۵هزار هکتار جنگل شامل جنگل‌های طبیعی، اراضی جنگلی، جنگل‌های دست‌کاشت و ذخیره‌گاه جنگلی بوده و سهم سرانه استان حدود ۲۶۰ متر مربع است، توضیح می‌دهد: مساحت استان همدان از نظر پوشش جنگلی نسبت به میانگین کشوری کمتر است. گونه‌های جنگلی که به صورت طبیعی در استان وجود دارد شامل بلوط، زالزالک، داغداغان، زرشک، زرشک وسیاه تلو و گونه‌هایی که به‌طور معمول در جنگل‌کاری‌ها به عنوان فضای سبز و پارک‌های جنگلی کاشته می‌شود شامل افرا، اقاقیا، چنار، سرو خمره‌ای، کاج سیاه و کاج تهران است.

«حمید خزایی» تهیه طرح و مدیریت پارک‌های جنگلی، حفظ، توسعه و احیای جنگل‌های طبیعی، تولید نهال در نهالستان برای اجرای پروژه‌های جنگل، تولید چوب در قالب زراعت چوب و حفظ تنوع گونه‌های جنگلی در قالب ذخیره‌گاه‌های جنگلی را از اقدامات انجام شده در بخش جنگل‌داری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: به صورت ویژه پویش جنگل‌کاری با بذر و نهال در سال‌های گذشته انجام شده و قرار است با مشارکت مردم این کار ادامه داشته باشد.

منافع حاصل از منابع طبیعی

خزایی منابع طبیعی را به عنوان موهبت الهی که دارای منافع عمومی مستقیم و غیرمستقیم مشترک برای همه افراد جامعه می‌داند و می‌افزاید:. تولید چوب یکی از شاخص‌ترین منافع مشهود است، اما برای استان ما از اهمیت کمتری دارد؛ در مقابل تنوع گونه‌ای، جلوگیری از فرسایش، تنفس و کاهش ریزگردها و تفرجی و گردشگری  برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در پویش بذرکاری و نهال‌کاری از احاد مردم به دلیل این‌که منافع آن برای عموم است و همچنین قانون بر ضرورت همکاری عموم در حفظ، توسعه و احیای جنگل‌ها تأکید کرده است.

وی ادامه می‌دهد: هم‌سوئی با توسعه پایدار و حفظ بستر برای استفاده مستمر و پایدار نسل آینده از اهداف عمده است، اما عوامل انسانی و طبیعی مانند تغییر اقلیم و بروز خشکسالی بر جنگل‌ها فشار ایجاد می‌کنند. ما در سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم که با تبخیر و تعرق  اثر منفی مضاعفی بر اکوسیستم‌های جنگل‌ها دارد و عرصه را برای آن‌ها تنگ می‌کند.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار می‌کند: اگر قرار است برای آینده یک چشم‌انداز داشته باشیم، باید بین تغییر اقلیم و کاشت گونه‌‌ها سازگاری ایجاد کنیم. گونه‌های سازگارتر با شرایط اقلیمی استان را کشت کنیم. بدین منظور سعی‌شده از گونه‌های طبیعی با تفکر همگام با طبیعت استفاده شود تا از اثر تغییر اقلیم کاسته شود. این اقدامات نیازمند تخصیص اعتبار است. با توجه به این‌که ما یک نهاد حاکمیتی هستیم بر حسب وظیفه حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها باید نقش‌آفرین باشیم، نیازمند تخصیص اعتبار برای این اقدامات هستیم.

خزایی ذات پویش بذرکاری و نهال‌کاری را فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در پروژه‌های منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‌کاری با بذر و نهال عنوان می‌کند و می‌گوید: این پویش در مناطقی که مستعد کاشت است، چرای دام در آن صورت نمی‌گیرد و می‌توان محافظت لازم را در طی رشد داشت، صورت می‌گیرد این مناطق توسط ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها با هماهنگی اداره‌کل شناسایی و برای اجرا توسط مردم پیشنهاد می‌شود.

قطع درخت مطابق با قانون

وی با بیان این‌که مدیریت درختان شامل باغات، فضای سبز شهری که تحت مدیریت شهرداری قرار دارد، جنگل‌‌ها و پارک‌های جنگلی و بیشه‌زار‌ها با مالکیت اشخاص را شامل می‌شود، تصریح می‌کند: درختانی که در داخل شهر است، متولی آن شهرداری است و متولی درختان موجود در عرصه‌های جنگلی با بخش جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است. قطع درختان ممنوع بوده و اگر فردی درختی را در عرصه جنگل قطع کند متخلف بوده و با وی برخورد می‌شود. در پارک‌های جنگلی و یا عرصه‌هایی که محل تفرج و گردشگری هستند. اگر درختی در عرصه  بر اثر باد افتاده باشد و یا فرتوت باشد و احتمال افتادگی و ایجاد خطر جانی برای افراد داشته باشد طبق قانون مدیریت پارک در مورد نوع نگهداری، اجرای عملیات هرس و قطع آن تصمیم می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.