پیاده‌راه‌سازی؛ اقدام مثبت اما ناقص

0

*حسین زندی

*سردبیر

ناتمام‌گذاردن کارها، معمولا در عملکرد فردی و زندگی شخصی ما ایرانی‌ها تکرار شده و در کارنامه مدیران و مسئولان ملموس‌تر دیده می‌شود. به همین دلیل اگر مدیر یا مسئولی کار مثبتی هم آغاز کرده، در نهایت به دلیل اجرای ناقص و ناتمام ماندن کار، آثار و تبعات منفی بر جای گذاشته است.

یکی از پروژه‌هایی که در شهر همدان ناقص و ناتمام مانده، پیاده‌راه‌های شهری است. پیاده‌راه بوعلی تا اکباتان و پیاده‌راه بلوار ارم، جملگی از فعالیت‌های مثبت مدیریت شهری همدان بوده است، اما از آن‌جا که این پروژه نیز مانند سایر کارهای مدیران ناقص اجرا شده، نمی‌توان به راحتی از آن دفاع کرد.

پیاده‌راه‌سازی در همدان با جسارت مدیران شهری و همراهی شورای شهر سابق عملیاتی شد؛ اتفاق خوبی که به واقع چهره شهر را دگرگون کرد. به ادعای مدیران، قرار بود خودرو از این معابر حذف شده و انسان جایگزین آن شود، اما نه تنها ماشین حذف نشد بلکه پیاده‌راه‌ها دوباره به خیابان تبدیل شده‌اند. انواع موتورسیکلت و خودرو از جمله وانت، خودروهای اداری، تاکسی ون و خودروهای پلیس، امدادی و پیشگیری از تخلفات شهرداری مدام در این مسیرها جولان می‌دهند و شهروندان پیاده‌ نیز به صورت پریشان و آشفته در بین این ماشین‌ها قدم می‌زنند.

شاید دوست بدارید :

هدف و شعار شهرداری این بود که انسان‌محوری را در معابر شهر نهادینه کند، اما کار به جایی کشیده که امروز ماشین‌محوری در این معابر ترویج شده است.

در بلوار ارم، آسفالت بخشی از خیابان کنده شد تا با سنگ گرانیت سنگفرش شود و عابران پیاده در آن قدم بزنند، اما بر روی همان سنگفرش‌ها نیز خودرو پارک می‌شود.

به نظر می‌رسد مسئولان از نارضایتی و اعتراض برخی کسبه و اهالی ساکن در اطراف پیاده‌راه‌ها ترس دارند، در حالی‌که این نگرانی‌ها با تصمیمات درست مدیریت شهری و نهادهای مرتبط قابل حل است.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، پیاده‌راه‌سازی نیز همپای معابر سواره به چشم می‌خورد، اما در کشور ما به ویژه در معابر شهر همدان کمترین سهم از معابر را به پیاده‌ها داده‌اند. به نظر می‌رسد بار دیگر مدیریت شهری باید این جسارت را به خرج دهد که ماشین‌ها را از پیاده‌راه‌ها حذف کند، وگرنه چه دلیلی داشت این همه هزینه شود و آیا تنها با تغییر نام خیابان‌ها به پیاده‌راه مسئله‌ حل شده است؟

‌یکی دیگر از نقص‌های این پیاده‌راه‌ها به ویژه بوعلی و اکباتان آشفتگی دیواره‌ها یا به‌قول معروف، جداره‌هاست. اگرچه در بخشی از خیابان بوعلی این دیواره‌ها ساماندهی شده، اما کامل نبوده و به نظر می‌رسد اراده محکم‌تری لازم است تا همه دیواره‌های این معابر ساماندهی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.