چگونگی «توسعه فردی » با کودکان

گام سوم «مدیریت مالی»

0

*یلدا خاکباز

*تسهیلگر کودکان

آن‌چه مهم است، مفهوم پول و کارکردش برای انسان‌ها به طور آشکار و شفاف است اما در خرده‌فرهنگ‌های مختلف نگاه های متفاوتی در مورد آن وجود دارد؛ مانند ولخرج بودن، خسیس بودن و یا اقتصادی بودن ِ افراد که اگر بخواهیم به ریشه آن خوب اندیشه کنیم در نهایت نمی‌توان حضور موثر آن را در زندگی شخصی نادیده گرفت.

بزرگ‌ترها در دنیای پر از هیاهوی خود به دنبال آن هستن که بدانند درآمد ماهیانه شما چقدر است؟ چقدر پول نقد دارید؟ پس انداز و وضعیت مالیتان چگونه است؟ و یا چقدر جای رشد و ترقی در شغل شما وجود دارد؟ اگر پدر و مادرتان در کودکی اجازه داده باشند تصمیم‌های مالی بگیرید، خواه ناخواه با اشتباه‌های کوچک در موقعیت‌های کنترل‌شده، چیزهای زیادی یاد گرفته‌اید. پس با دادن این فرصت به فرزندانتان، به آن‌ها یاد می‌دهید چه وقت و چگونه پولشان را خرج کنند. شرایط و قوانینی که گذاشته می‌شود به آن‌ها کمک می‌کند برنامه‌ریزتر داشته‌هایشان را خرج و یا مدیریت کنند؛ مثلا اگر به آن‌ها پول توجیبی هفتگی می‌دهیم، باید بدانند این پول برای تمام هفته است و تا هفته آینده پرداخت دیگری وجود نخواهد داشت. حتی اگر مقرری آن‌ها زودتر از زمان تعیین‌شده تمام شود.

لذت داشتن قلک یا حساب پس انداز شخصی برای هدف‌های بلندمدت و تشویق آن‌ها به این کار باعث می‌شود انگیزه پیدا کنند تا خود در خرید وسائل مورد علاقه و مورد نیاز سهیم باشند. در این مسیر و فرآیند، آن‌ها یاد می‌گیرند پول دریافتی خود را برای هزینه در موارد گوناگون تقسیم‌بندی کنند. با این کار کودک متوجه بیشتر شدن هر روزه یا کم‌شدن آن می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.