چگونگی و چرایی «توسعه فردی» برای کودکان

0

*یلدا خاکباز

*تسهیلگر کودکان

شاید خیلی از ما دوست داشته باشیم درآمد بیشتر، تناسب اندام و سلامتی بهتر یا روابط فردی و اجتماعی موثرتری با دیگران داشته باشیم و زندگی‌مان را بسازیم اما نکته این‌جاست که به شکل دقیق نمی‌دانیم چگونه باید این کارها را انجام دهیم. توسعه فردی، یکی از راه‌هایی است که برای رشد و بالابردن کیفیت زندگی به آن نیاز داریم. در قرن بیستم و با پایه‌گذاری رشته روان‌شناسی به خصوص با حضور افرادی چون فروید، آدلر و یونگ بخش‌های تازه‌تری به شناخت انسان از خودش افزوده است. در دوره‌های بعد با آمدن روا‌ن‌شناسان مثبت‌گرا این مسیر تغییر کرد، زیرا روان‌شناسی مثبت‌گرا بر خلاف روان‌شناسی رایج که به بیماری‌ها واختلالات می‌پرداخت، به دنبال تجربه‌های ذهنی مثبت و احساس خوب انسان‌ها بود. لذت، شادی و شادمانی، سلامت و یا رضایت از زندگی از جمله بحث‌ها وموضوعاتی بود که در نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته است. مقوله رشد و توسعه فردی در سال ۲۰۲۱ و با همه مشکلاتی که جهان امروزه هم به (از جمله پاندمی کرونا) با آن مواجهه است به ابزاری قدرتمند برای حفاظت از جسم و روان ما تبدیل شده است.

آن‌چه روشن است مهم‌ترین بخش توسعه فردی رسیدن به شناخت از خود و در مرحله بعد شناخت استعدادها و توانایی و شکوفاکردن آن‌ها و رسیدن به بهترین خود است.

توسعه فردی، چیزی نیست که دوره خاصی از زندگی را شامل شود، توسعه فردی مهارتی است که در سرتاسر زندگی افراد کاربرد دارد و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می‌کند. درست است که این مهارت شامل «خودیاری» هم می‌شود اما محدود به آن نیست و دایره ی وسیع‌تری از مهارت‌ها را دربر می‌گیرد. اگر زندگی ِ آرمانی و مطلوب را یک چشم‌انداز در نظر بگیریم، در نوکِ قله باید برای رسیدن به این نقطه، نقشه راه ترسیم کرد راه و روش و رفتارهای ما که همان مهارت‌های فردی ما محسوب می‌شود، ما را به هدف نهایی هدایت می‌کند؛ مهارت‌هایی که در مدرسه یاد نمی‌گیریم. پدر و مادرهای بسیاری ممکن است این باور اشتباه را داشته باشند که دوران کودکی زمان تفریح و کودکی کردن است و هیچ مسئولیت و وظیفه‌ای به عهده فرزندان نیست. اما وقتی همین کودکان دیروز بزرگ می‌شوند و به بلوغ می‌رسند، این حقیقت آشکار می‌شود که غفلت از آموزش‌های اساسی و مهم در دوران کودکی اشتباه بزرگی بوده زیرا پیش زمینه آمادگی فرزندان برای ورود به دنیای بیرون از خانواده است.

این جستار پیوسته است…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.