کنترل موج دوم برای کودکان حیاتی است

0

*نصراله پزشکی

*فعال حوزه کودکان

بالاخره آن‌چه می‌ترسیدیم و بارها در مورد آمدن و پیامدهایش هشدار داده بودند؛ موج دوم کرونا، رسید. عواملی مانند کم کردن بیش از حد محدودیت‌ها، رعایت نکردن اصول بهداشتی و تجمع‌های غیرضروری می‌توانند نقش داشته باشند اما شاید با طولانی‌شدن همه‌گیری و پیامدهای روانی، جسمی و اقتصادی آن موج دوم اجتناب‌ناپذیر بود و این عوامل فقط بر شدت آن افزودند. اما مهم این است که در شرایط فعلی به ویژه برای کودکان چه باید کرد.

از شروع همه گیری کرونا یکی از باورهای نادرست این بود که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند یا بیماری در آن‌ها شدید نمی‌شود. در موج دوم کرونا متاسفانه هم میزان ابتلای کودکان و جوانان و هم شدت بیماری در آن‌ها بیشتر شده است. به علاوه کودکان می‌توانند ناقلان بسیار خطرناک ویروس کرونا باشند. خود بچه‌ها ممکن است بدون علامت بمانند یا با علائم خفیفی از این بیماری عبور کنند، اما می‌توانند ویروس را در ناحیه حلق خود داشته باشند و بدون این‌که علامتی نشان دهند آن را به افراد دیگر به ویژه کسانی که دارای بیماری‌های نظیر فشار خون، دیابت یا سرطان‌ هستند یا زنان بارداری که‌ نسبت به این بیماری پرخطر هستند، منتقل و آن‌ها را دچار مشکل شدید کنند. کودکان در بسیاری از اوقات تماس‌های بسیار نزدیکی با دیگر اعضای خانواده و به خصوص با افراد مسن دارند و ممکن است بیماری را بیشتر منتقل کنند.

علائم در کودکان غیراختصاصی‌تر و تشخیص مشکل‌تر است. تب، علائم سرماخوردگی با یا بدون تب، اسهال و استفراغ و تغییر یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی از علائم شایع اولیه است. با توجه به شیوع بالای اسهال و استفراغ در فصل تابستان این علائم در موج دوم می‌تواند تشخیص را  مشکل کند. همراهی آن‌ها با درگیری سیستم‌های دیگر بدن مانند سرفه و یا بروز دانه‌هایی بر روی پوست تشخیص را محتمل‌تر می‌کند. والدین باید با وجود این علائم به ویژه در کودکانی که با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده‌ و در اماکن عمومی و مراسم و مهمانی‌ها بوده‌اند، احساس خطر کنند.

دغدغه مهم به ویژه در رابطه با کودکان ادامه موج دوم و اپیدمی کرونا تا فصل شروع آنفولانزاست. چراکه کودکان و به ویژه کودکان زیر ۵ سال از گروه های پرخطر در برابر آنفولانزا هستند که همزمانی شیوع آن با کرونا می‌تواند وضعیت را بسیار خطرناک‌تر کند .ممکن است علائم آن‌ها با یکدیگراشتباه گرفته شود یا این دو بیماری یکدیگر را تشدید کرده و به افزایش عوارض یکدیگر و مرگ و میرکمک کنند. توصیه می‌شود که واکسیناسیون آنفولانزا از شهریور ماه و یا هر زمانی که واکسن در اختیار کشور قرار می‌گیرد به ویژه درکودکان زیرپنج سال و کودکان با بیماری های زمینه ای حتما انجام شود.

اگر در موج اول با دورشدن از آنفلوآنزا از هم پوشانی این دو بیماری کاسته شد و با اعمال محدودیت‌ها و تلاش بی‌دریغ کادر درمان بیماری تا حد زیادی کنترل شد در موج جدید علاوه بر این‌که به سمت فصل آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های تنفسی می‌رویم اعمال برخی محدودیت‌ها مانند بسیاری از تعطیلی‌ها ممکن است امکان‌پذیر نباشد. بنابراین با توجه به نامشخص بودن زمان دسترسی به واکسن و درمان قطعی و خستگی کادر درمان، رعایت کامل، دقیق و همگانی دستورالعمل‌های بهداشتی اهمیتی حیاتی‌تر و چند برابردارد و دو ماه آینده که به طور معمول فصل مرخصی‌ها و مسافرت‌های تابستانی نیز است دوره‌ای بسیار حیاتی در کنترل این همه‌گیری منحوس است. در کنار محدودیت‌های بیشتر به ویژه در رابطه با سفرهای تفریحی، شاید هشدار مکرر این موضوع که کنترل کرونا قبل از فصل آنفولانزا چقدر برای کودکان نجات بخش است بتواند حساسیت عمومی برای رعایت نکات بهداشتی به ویژه حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک توسط همه بزرگسالان و کودکان بالای دو سال و اجتناب از حضور غیرضروری در محل‌های عمومی و مراسم را بالا ببرد.

بر همه تشکل‌های دوستدارکودک است که این بار با تاکید بسیار بیشتر بر اهمیت موضوع برای کودکان آگاهی‌رسانی و کمک در این زمینه را در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهند و در این راه به یاری سیستم بهداشت و درمان و ستاد مبارزه با کرونا بشتابند و این ارگان‌ها هم باید با به‌کارگیری جدی این مشارکت‌ها به ویژه در رابطه با برنامه‌های آموزشی و نظارتی زمینه عزمی ملی برای کاهش عوارض و مرگ و میر بیماری به ویژه در کودکان را به وجود بیاورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.