الوند ایستاده می‌ماند

از سیاست تکذیب و انکار مدیران میانی تا ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع تخریب الوند

شهروندانی همدانی که دیگر به سیاست تکذیب و انکار برخی مسئولان این شهر عادت کرده‌اند اما رسانه آن‌قدر قوی است که بتواند موضوعی را در این شهر چنان مطرح کند که همه توجهات به آن جلب شده و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

0

*حمیدرضا حق‌نظری

*روزنامه‌نگار

شهروندانی همدانی که دیگر به سیاست تکذیب و انکار برخی مسئولان این شهر عادت کرده‌اند اما رسانه آن‌قدر قوی است که بتواند موضوعی را در این شهر چنان مطرح کند که همه توجهات به آن جلب شده و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. اما مشکل اساسی این شهر برخی مدیران میانی هستند که ما آن‌ها را «مدیران امضا» می‌نامیم چون فقط منتظرند مدیران ارشد یا نمایندگان مجلس به آن‌ها بگویند امضا کن و آن‌ها امضا کنند.

حمیدرضا حق‌نظری
حمیدرضا حق‌نظری

کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!

وقتی خبر جاده‌کشی در میدان میشان منتشر شد و داد کوهنوردان، کارشناسان، فعالان محیط زیست و خبرنگاران بالا رفت که «فاتحه الوند را بخوانید» طبق معمول اولین واکنش از سوی مدیران به کارگیری سیاست تکذیب و انکار بود. مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: «مسئولان دهکده گنجنامه برای این جاده مجوز نگرفته‌اند و خسارت‌هایی نیز به الوند وارد کرده‌اند و باید جریمه نقدی آن را پرداخت کنند.» در واقع همه چیز با جریمه نقدی تمام شد. رئیس جمعیت هلال احمر استان همدان نیز اعتقاد داشت که این جاده، یک مسیر اضطراری برای انجام اقدامات امدادی در هنگام حوادث احتمالی است و هیچ وسیله نقلیه‌ای جز خودروهای امدادی از آن عبور نخواهد کرد. وی حتی عنوان کرد: «برایش فرقی نمی‌کند در کوهستان الوند اتوبان هم ساخته شود چون او به یک جاده برای امدادرسانی نیاز دارد». فرماندار همدان هم ماجرای تخریب الوند را بزرگنمایی عنوان کرد و گفت: «با توجه به اخبار چند روز پیش فکر می‌کرده همه سنگ‌های الوند را کنده‌اند و اتوبان ساخته‌اند. در حالی که این اتفاق بیشتر شبیه رگلاژ جاده پاکوب است». جالب این‌که افشاری صخره‌برداری ۱۴۰ سانتی‌متری را رگلاژ جاده می‌داند و به نظر می‌رسد که با تخریب کل الوند نظر این مسئول به ممانعت از انجام چنین طرح‌هایی منجر می‌شود. برخی مدیران هم ترجیح دادند سکوت کنند و مدیرکل راه و شهرسازی حتی روزی که مدیران از جاده بازدید کردند هم گفت: «اصلا از موضوع اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم داستان چیست». یعنی یک مدیر در شرایطی که رسانه‌های کل کشور درباره تخریب الوند صحبت می‌کند هنوز نمی‌داند در محدوده مدیرتی او چه می‌گذرد.

امید به دستگاه‌های نظارتی

در واقع تا روزی که امام جمعه همدان به موضوع واکنش نشان نداده بود همه مدیران سعی در بی اهمیت جلوه دادن تخریب الوند داشتند اما آیت الله شعبانی در دیدار با تعدادی از پیشکسوتان کوهنوردی وضعیت زیست محیطی الوند را شرم‌آور خواند و با بیان این‌که تصرفات انسانی در محیط زیست باید به اندازه حداقل و ضرورت باشد، گفت تخریب دامنه الوند نباید ادامه پیدا کند.

بعد از این بود که مدیران همدانی مجبور به واکنش شدند و گفتند «عه راست می‌گویید، الوند تخریب شده است!» و شورای شهر جلسه تشکیل داد اگرچه رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر که همان روز اول باید درباره تخریب الوند موضع می‌گرفت، هنوز هم ترجیح داده سکوت کند. مدیریت ارشد استان هم هنوز به موضوع واکنشی نشان نداده است.

در نهایت مدیرکل دیوان محاسبات استان به دعوت شورای شهر و به همراه تعدادی از مدیران استانی از جاده میدان میشان بازدید و اعلام کرد: «تخریب‌هایی در الوند صورت گرفته اما اندازه این تخریب باید توسط کارشناسان تعیین شود. «حاتم نیکخو» به شهروندان قول داد نتیجه بررسی‌ها را از طریق رسانه‌ها به آن‌ها اعلام خواهد کرد.

الوند امیدش را از دست نداده

الوند امیدش را از دست نداده و با اتکا به مردمانی که قرن‌ها در کنارش زیسته‌اند و از طبیعتش لذت برده‌اند، حق خودش را خواهد گرفت؛ مردمانی که همه تلاش خود را خواهند کرد تا الوند بیشتر از این زخم نبیند و محکم و استوار برای آیندگان بماند. رسانه نیز رسالت خود را فراموش نکرده هرچند برخی منافع مالی شخصی را به منافع معنوی این شهر ترجیح دادند و برخی نیز تصمیم به سکوت گرفتند، اما رسالت رسانه روشنگری است تا شرمنده تاریخ نباشد.

اما همین تاریخ موضع‌گیری‌های منفعلانه و منفعت طلبانه برخی مدیران امضای این شهر در موضوع الوند را فراموش نخواهد کرد؛ مدیرانی که از بیت المال حقوق می‌گیرند و صندلی اشغال کرده‌اند که به جای حفظ منافع این شهر و مردمش، ماشین امضای آن‌هایی باشند که هیچوقت دل در گرو خاک این سرزمین و مردمش نداشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.