بازار معتادان در مرکز شهر

تجمع معتادان در مناطق پررفت‌وآمد شهر به چالش تبدیل شده است

همدان‌نامه: قبلا حداقل چند پاتوق در نقاط مختلف داشتند و آن‌جا جمع می‌شدند، اما حالا در همه‌جای شهر هستند و بیشتر حضورشان در مناطق گردشگری دردسر شده است. صفحه ویژه ما را بخوانید.

0

*چند نفر به صد نفر؟

*ظرفیت مرکز ماده ۱۶ همدان صد نفر ظرفیت دارد و معتادان متجاهر چندصد نفرند

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

دیگر همه‌جا هستند، اصلا کنار همه‌مان زندگی می‌کنند؛ در آرامگاه بوعلی و باباطاهر کنارمان می‌نشینند، در پیاده‌راه اکباتان با ما راه می‌روند و در راسته‌بازارها همراهمان هستند، معتادان متجاهر دیگر از ما جدا نیستند، اما چرا؟ وقتی پلیس انقدر بر جمع‌آوری آن‌ها تأکید دارد و مدام آمار و ارقام می‌دهد، چرا بازهم هستند؟ واقعیت این است که جمع‌آوری معتادان متجاهر اصلا کار سختی نیست، چالش اصلی در مرکز ماده ۱۶ است که فقط صد نفر ظرفیت دارد و معتادان همدان چند صد نفرند، خیلی نفرند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان همدان به همدان‌نامه می‌گوید: پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان در حوزه موادمخدر دو اولویت دارد؛ اولویت اول، جمع‌آوری معتادان از سطح شهر و اولویت دوم، مبارزه با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان مواد مخدر است. این اولویت‌ها از طریق فرماندهی کل به ما اعلام شده است.

سرهنگ «عباس عزیزی» ادامه می‌دهد: با افراد معتمد و بانفوذ در محلات صحبت می‌کنیم تا مشکلات محله را در خصوص اعتیاد بفهمیم و پس از آن، کارشناسان مشکلات را ارزیابی و بررسی می‌کنند. با استفاده از تمام واحدهای انتظامی، برگزاری جلسات توجیهی، هماهنگی با بهزیستی و شورای هماهنگی ادارات درحال پیگیری برای افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ هستیم. قرار است به زودی بودجه‌ای به آن‌جا تعلق بگیرد تا به ظرفیت این مکان افزوده شود.

وی توضیح می‌دهد: دو نوع معتاد وجود دارد؛ یکی فردی که از موادمخدر در خلوت خود استفاده می‌کند و دیگری معتاد متجاهری که در مکان‌های عمومی اقدام به مصرف مواد و تزریق می‌کند و برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کند. افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند هنگامی که آمادگی حضور دوباره در جامعه را داشته باشند، به جامعه برمی‌گردند.

عزیزی تأکید می‌کند: معتادان بوستان‌ها و مکان‌های عمومی در اولویت قرار دارند و به صورت محسوس و نامحسوس جمع‌آوری شده و به مرکز غربالگری فرستاده می‌شوند. پس از آن معاینه شده و با دیدن مثبت‌بودن نتایج آزمایش آنان، به مرکز ماده ۱۶ در کبودراهنگ انتقال داده می‌شوند و در آن‌جا از آن‌ها به مدت شش ماه نگه‌داری می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان همدان با بیان این‌که طی صحبت‌هایی که با برخی از این افراد داشتیم، متوجه شدیم که وضعیت آن‌ها بسیار بهتر شده است، توضیح می‌دهد: برخی از آن‌ها می‌پرسیدند دلیل جمع‌آوریشان چه بوده، اما با دیدن وضعیت جدید خود پاسخشان را دریافت می‌کردند.  دوره درمان معتادان باید تثبیت شود تا زمانی که به جامعه برگشتند، بار دیگر به سمت اعتیاد و موادمخدر نروند؛ به طور مثال، مشغول کارهایی مانند آهنگری، نجاری، خیاطی و کار در گلخانه‌ها شوند. این موضوعات باعث می‌شود که دوباره به سمت اعتیاد نروند.

عزیزی معتقد است: در بحث توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان ماموران فراجا و نیروی انتظامی سنگ‌تمام گذاشتند و مسئولان درحال پیگیری هستند. در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود شش درصد افزایش دستگیری در حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر و توزیع‌کنندگان موادمخدر داشتیم. کشفیات مواد حدود ۴۶ درصد در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان همدان تأکید می‌کند: از شهروندان خواهشمندیم درصورت مشاهده افراد توزیع‌کننده و قاچاقچی، علاوه بر اطلاع به ۱۱۰، با شماره ۲۱۸۲۲۱۳۶ تماس گرفته و اطلاع‌رسانی کنند تا به انجام مأموریت ما در این حوزه کمک کنند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان هم می‌گوید: در استان همدان دو مرکز نگهداری از معتادان متجاهر وجود دارد؛ یکی در نهاوند با ظرفیت ۲۰۰ نفر که زیرنظر سپاه فعالیت می‌کند و شهرهای جنوبی را تحت پوشش دارد و دیگری در سه‌راهی کبودراهنگ که شهرستان همدان و شهرهای شمالی را پوشش می‌دهد.

سیاوش رهبر
سیاوش رهبر

«سیاوش رهبر» ادامه می‌دهد: ظرفیت این مرکز که به همدان مربوط است، صدنفر است؛ در حالی‌که متوسط ۴۰۰ نفر را پذیرش می‌کند و دیگر جایی برای طرح‌های ضربتی جمع‌آوری معتادان متجاهر ندارد، هرچند ما باوجود همه محدودیت‌ها با پلیس همکاری صددرصدی داریم.

وی تأکید می‌کند: البته چند روز پیش تعدادی از اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر کشور از مرکز بازدید کردند و قرار شد برای آن یک افزایش ظرفیت درنظر بگیرند.

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان معتقد است: از آن‌جایی که بهزیستی با نگهداری معتادان متجاهر به زیبایی شهر کمک می‌کند، به نظر می‌رسد شهرداری‌ها باید بهزیستی را با حمایت‌های مالی در گسترش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ کمک کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.