رئیس بنیاد ایرانشناسی کشور در سفر به همدان خبر داد:
برنامه‌های بنیاد ایرانشناسی در استان‌ها

0

*نسرین زندی

*خبرنگار

همدان یکشنبه ۵آذر ماه ۱۴۰۲ میزبان رئیس بنیاد ایرانشناسی کشور بود. «محمدحسین رجبی دوانی» رئیس بنیاد ایرانشناسی در سفرش به همدان از آرامگاه بوعلی سینا بازدید کرد.

مشکل تأمین اعتبار

رجبی دوانی با بیان این‌که متأسفانه در موقعیتی بنیاد ایرانشناسی را تحویل گرفتیم که در زمینه بودجه و اعتبارات به شدت در ضعف است و در مرکز با کمبود شدید بودجه برای انجام فعالیت‌ها و وظایف تعریف شده مواجه هستیم، گفت: با همین وضعیت که حتی مشکل برای پرداخت حقوق کارکنان داریم یک دوره دو هفته‌ای برای دانشجویان ایرانشناسی گرجستان را برگزار کردیم. در شرایط فعلی منابع کافی در اختیار نداریم که از فعالیت‌هایشان حمایت کنیم و بنیادها در استان‌های دیگر هم سعی می‌کنند از منابع انسانی و شخصیت حقیقی خود مسئولان بنیاد استفاده کنند و بتوانند منابعی را جذب کنند.

او در ادامه افزود: ما تلاش گسترده‌ای داریم تا در سال آینده بتوانیم منابع بیشتری نسبت به آن‌چه تاکنون اختصاص داده می‌شد، دریافت کنیم تا بتوانیم از فعالیت استان‌ها به شکل مناسبی حمایت کنیم.

تجلیل از مفاخر علمی و فرهنگی

شاید دوست بدارید :

رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به این‌که تجلیل از مفاخر علمی و فرهنگی کشور رسما وظیفه انجمن آثار و مفاخر ملی ایران است، ادامه داد: با این‌حال ما به دیدار شماری از اساتید برجسته در حوزه‌های گوناگون رفتیم. برای مثال اخیرا به دیدار «مهدی محقق»، زنده‌یاد «عبدالله انوار» استاد برجسته نسخه‌شناسی، «کیخسرو خروش» چهره ماندگار هنر نقاشی و «جواد صفی‌نژاد» پدر علم قنات ایران رفتیم. سال گذشته از مهدی محقق تجلیل کردیم. امسال هم از سه شخصیت تجلیل کنیم و به دیدار آن‌ها برویم. همین کار را در نظر داریم در استان‌ها هم انجام دهیم و خود ما هم در مراسم استانی حضور داشته باشیم.

او در ادامه از چاپ آثار پژوهشگران و بزرگان خبر داد و گفت: چند اثر که پژوهشگران ما مشغول به کار بودند در هفت عنوان آماده است که با حل‌شدن مشکلات مالی امسال آن‌ها را منتشر خواهیم کرد. یک اثر هم از جواد صفی‌نژاد چاپ خواهیم کرد.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان این‌که ما الان یک رشته دکتری ایرانشناسی داریم و چهار گرایش متفاوت ایرانشناسی که تاکنون بالغ بر ۴۵۰ نفر فارغ‌التحصیل داشته‌ایم، اظهار کرد: ما درصدد هستیم چون به صورت مستقل هویت دانشگاهی نداریم و از زمان دکتر حبیبی تحصیلات تکمیلی در بنیاد برقرار شده، جذب دانشجو از طریق دانشگاه شهید بهشتی است و مدرک فارغ‌التحصیلی به امضای رئیس بنیاد و رئیس دانشگاه شهید بهشتی است، مراحل آموزشی را در بنیاد برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: باتوجه به نیازهایی که در ارتباط با معرفی هرچه بهتر ابعاد گوناگون هویت ارزشمند ایرانی اسلامی لازم است در سطح علمی و آکادمیک آموزش داده شود، ما رشته تعریف کنیم. این‌که بازار کار برای این رشته‌ها در نظر گرفته شود را هم پیگیری خواهیم کرد.

ایجاد نمایشگاه و گنجینه دائمی

رجبی دوانی با اشاره به این‌که یک سال و نیم است که مسئولیت بنیاد را به عهده گرفته‌ است، گفت: ما طرح ایجاد نمایشگاه و گنجینه دائمی ادوار سه‌گانه تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران را آماده کرده‌ایم و به تصویب هیئت امنا و ریاست جمهوری رسانده‌ایم که اگر اعتبارات تامین شود عملی خواهد شد. ما تحقیقات را شروع کرده‌ایم. سه دوره ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی ما افتخارات و نمادهای مهم تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین را بعد از انجام تحقیقات کافی به صورت مصور و مجسم عرضه کنیم.

وی در ادامه افزود: جایزه ایرانشناسی در دو بعد ترویجی و علمی اختصاص داده خواهد شد. این جایزه به‌خصوص به جوانانی که با تحقیقات علمی به دانش ایرانشناسی کمک می‌کنند و زوایایی از عظمت ایران را به صورت علمی بررسی می‌کنند، اهدا خواهد شد.

رجبی دوانی در پایان گفت: کارهای علمی و ترویجی ما باید به گونه‌ای باشد که خروجی بسیار روشن و موثری داشته باشد و به سطح ملی و بین‌المللی توسعه یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.