در صحن شورای امروز:
دفاع اعضای شورای شهر از جشن برگ‌ریزان هگمتانه

یک عضو شورا: از ۳۰ هزار نفری که در این برنامه شرکت کرده‌اند، ممکن است چند نفر محدود هم مردم‌آزار باشند، ما که نمی‌توانیم در خانه‌های این افراد را قفل کنیم و نگذاریم بیرون بیایند. البته منظورم این نیست که برنامه‌ریزی نداشته باشیم، اما این‌که نقاط قوت را نبینیم و در مقابل روی نقطه ضعف زوم کنیم و به آن ضریب هزار بدهیم، درست نیست. من به‌عنوان عضو شورا، خیلی از انتقادات به این برنامه را امروز برای اولین‌بار می‌شنوم؛ بعد هم آن را بی‌احترامی به خانواده شهدا تلقی می‌کنند. این رویه درستی نیست.

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

به‌دنبال حاشیه‌های مطرح‌شده درباره «جشن برگ‌ریزان هگمتانه» که هفته گذشته در پیاده‌راه اکباتان برگزار شد و بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفت؛ به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود که ۳۰ هزار نفر در آن شرکت کرده باشند، اعضای شورای شهر همدان بخشی از صحن شورای امروز یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ را به بررسی این موضوع اختصاص دادند. پیش از این دو تن از اعضای شورا مدعی شده بودند که در این جشن، اعمال به اصطلاح خودشان «هنجارشکنانه» اتفاق افتاده است. با این وجود، اکثریت اعضا در این جلسه از برگزاری این جشن حمایت کردند.

توجه به شادی شهروندان

«علی اکبر نظری» عضو شورا گفت: باید توجه داشت در این جشن ۳۰ هزار نفر در یک جا جمع شده بودند. آن‌ها در قفس که نبودند و آمده بودند، شادی کنند. ما نباید با شادی مردم مخالفت کنیم، ما نباید دوربین به دست بگیریم و مردم را دنبال کنیم. به هر حال چنین برنامه‌هایی هم لازم است. در برنامه‌های بزرگ هم ممکن است اتفاق کوچکی هم بیفتد. کلیت این جشن بسیار مثبت بوده است.

«مرتضی کرباسیان» نیز گفت: مردم دوست دارند شاد باشند، اما ما برای شادی مردم برنامه نداریم. به هر حال در چنین برنامه‌ای هیجان مردم هم تشدید می‌شود؛ البته این برنامه‌ها تعدادشان باید بیشتر باشد. در کمیسیون فرهنگی برای ۱۲ ماه سال باید برنامه شاد با موضوعات مختلف و مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی در نظر گرفته شود. نباید کاری کنیم که مجریان از ادامه کار بترسند و جرأت نکنند با شهرداری همکاری کنند

«سعید شهابی‌نیا» نیز اظهار کرد: از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می‌کنم. خوشبختانه مجری‌ها نیز دغدغه داشتند که اتفاق بدی نیفتد. تعدد این برنامه‌ها باعث می‌شود فرهنگ آن نیز جا بیفتد، اما وقتی سالی یک‌بار برنامه‌ای برگزار شود، ممکن است مردم هیجان‌زاده شوند، کلیت برنامه خوب بود. جمعیت خیلی زیاد بود و ما شاهد نشاط مردم در خیابان اکباتان بودیم.

چرا به اتفاقات نیفتاده دامن می‌زنیم؟

رئیس کمیسیون گردشگری شورا در این جلسه گفت: نزدیک به یکسال است که از اهمیت فعال‌کردن پیاده‌راه اکباتان صحبت می‌کنیم و پیرو همین موضوع، در ایام محرم، در این پیاده‌راه برنامه تعزیه‌خوانی برگزار شد که کار بسیار زیبایی بود، بعد از آن نیز چند برنامه در این پیاده‌راه برگزار شد، اما آن هیجانی که ما دنبالش بودیم را به پیاده‌راه اکباتان نبرد، اما جشن برگ‌ریزان هگمتانه این اتفاق را رقم زد.

«حمید بادامی‌نجات» تأکید کرد: در تمام فیلم‌هایی که از این جشن دیدم، هیچ مورد منفی مشاهده نکردم و همه‌چیز مثبت بود. شهروندان در جشن فضای خوبی ساختند و نمی‌دانم چرا به چیزی که هیچ‌کس ندیده، دامن می‌زنیم. اصل موضوع این است که شهروندان از این جشن استقبال کرده‌اند، مدیریت شهری هم که هزینه چندانی برای آن نکرده و فقط در پیاده‌راه برگ ریخته است.

وی ادمه داد: تا یک برنامه برگزار و از آن استقبال می‌شود، چنان بر سر مدیر می‌زنند که همه برنامه‌هایش را تا یکسال بعد متوقف می‌کند. اگر اشکال و ایرادی بوده که من اصلا آن را در رسانه‌های معتبر ندیدم، چنان آن را برجسته می‌کنند که همه دنبال دیدن آن باشند. همدان مربوط به همه ۶۰۰ هزار نفر جمعیت آن است. و باید برای همه برنامه‌ریزی کرد.

برنامه‌ریزی بهتر

«اکبر کاووسی امید» دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه گفت: می‌شد با برنامه‌ریزی بهتر، همان ناهنجاری‌های کم هم حذف شود. برای کنترل این برنامه‌ها می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد و تدابیری برای آن اندیشیده شود و گروه‌های مختلف در آن حضور داشته باشند و در کنار هم برنامه خوبی برگزار کنند.

وی تأکید کرد: ضمن تشکر از برگزاری چنین برنامه‌هایی، پیشنهاد می‌کنم که پیوست‌های مختلف برای چنین برنامه‌هایی تهیه شود و تدبیر بیشتری در انجام آن به کار برد تا مردم بیشتری جذب شوند.

«علی رضایی» هم گفت: در چنین برنامه‌هایی باید به آموزش شهروندی هم فکر کرد، خیابان اکباتان باید در همه فصل‌های سال برای برگزاری جشن آماده باشد. این خیابان برای اجرای نمایش‌های فاخر بسیار مناسب است و در طول سال باید نمایش‌های با محتوای فاخر اجرا کرد.

واقعا شلوغش می‌کنید

«سعید حاجی‌بابایی» یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در نقد انتقاداتی که به این برنامه شده بود، اظهار کرد: واقعا شلوغش می‌کنید؛ یک برنامه برگزار شده که ده ها حسن داشته و حالا شاید یک ایراد هم داشته باشد، حالا آن‌قدر روی آن یک ضعف مانور بدهید که دیگر هیچ‌کس جرأت نکند در این شهر برنامه برگزار کند.

وی افزود: از ۳۰ هزار نفری که در این برنامه شرکت کرده‌اند، ممکن است چند نفر محدود هم مردم‌آزار باشند، ما که نمی‌توانیم در خانه‌های این افراد را قفل کنیم و نگذاریم بیرون بیایند. البته منظورم این نیست که برنامه‌ریزی نداشته باشیم، اما این‌که نقاط قوت را نبینیم و در مقابل روی نقطه ضعف زوم کنیم و به آن ضریب هزار بدهیم، درست نیست. من به‌عنوان عضو شورا، خیلی از انتقادات به این برنامه را امروز برای اولین‌بار می‌شنوم.

به دنبال آرامش در شهر

نائب رئیس شورا نیز گفت: خواهش ما این است که رئیس سازمان فرهنگی شهرداری به‌عنوان یک چهره بسیجی، برنامه‌ها را از قبل بررسی کند و البته برگزاری آن را به یک گروه معتبرتر که سنخیت بیشتری با افکار او دارد، بسپارد. بالاخره وقتی شهروندان با موسیقی تند مواجه می‌شوند، فضا را برای بعضی کارها مناسب می‌بینند.

«ناصر صفری افلاکی» تأکید کرد: ما به دنبال آرامش در شهر هستیم و می خواهیم برنامه‌هایی برگزار شود که همه شهروندان راضی باشند.

نمادهای تأمل‌برانگیز

اما «مهدی حیدری» که از منتقدان برنامه برگ‌ریزان هگمتانه بود، به مخالفت خود ادامه داد و در این جلسه گفت: این برنامه که توده عظیمی را درگیر کرد و مخاطب زیادی داشت و زحمات زیادی برای آن کشیده شد، قابل قدردانی است، اما نباید از جنبه‌های دیگر آن سهل‌انگارانه عبور کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.